Page 247 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 247
TYDZIEŃ 19 • Święto Babci i Dziadka • 245
3. Wysłuchanie wiersza Moniki Niewielskiej List do Dziadka.
List do Dziadka
[1] Kochany Dziadku, tęsknię za Tobą, [3] Kochany Dziadku, chcę Ci powiedzieć,
za głośnym śmiechem, kłującą brodą, że z Tobą jest mi dobrze na świecie.
zabawą w berka i w chowanego, I nawet jeśli będziesz daleko,
wyprawą w kosmos ludzików lego. spotkamy się choćby za siódmą rzeką!
Monika Niewielska
[2] Lubię, gdy gramy razem w warcaby,
wiosną słuchamy kumkania żaby.
I jemy lody! Nie wiem, czy wiecie –
największe porcje na całym świecie!
4. Rozmowa na temat treści wiersza. N. zadaje pytania: A do kogo jest skierowany ten list? Jak myślicie, czy napisała go ta
sama osoba, które napisała „List do Babci”? Dlaczego tak sądzicie? Co wnuczka czy wnuczek lubi robić z dziadkiem? Dla-
czego za nim tęskni?
5. Zabawa ruchowa „Babcie i dziadkowie”. Dzieci biegają w rytm tamburyna. Na głośny sygnał robią dwa oddzielne koła:
dziewczynki – koło babć i chłopcy – koło dziadków.
6. Przypomnienie stopni pokrewieństwa. Dzieci próbują określić, kim są dziadkowie i wnuki. N. nawiązuje do zajęć zwią-
zanych z tematem rodziny (zob. TYDZIEŃ 5).
7. Zabawa „Pokrewieństwo”. N. wybiera siedmioro dzieci i przypisuje im role: 1) dziecko, 2) mama, 3) tata, 4) babcia 1, 5) dzia-
dek 1, 6) babcia 2, 7) dziadek 2. Zadaniem dzieci jest ustawienie się od najstarszego do najmłodszego członka rodziny:
dziadkowie z przodu na równiej linii, za nimi rodzice, a na końcu dziecko. Następnie N. pyta dzieci, kto jest kim i dla kogo.
8. Wypowiedzi dzieci na temat swoich dziadków: Maja babcia jest…, Mój dziadek jest…
9. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat pomagania innym – uwrażliwianie na okazywanie szacunku osobom starszym
i stosowanie zwrotów grzecznościowych.
10. Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 24. Nalepianie podpisów pod portretami na drzewie genealogicznym.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Laurka dla babci.
Cele:
ywoływanie uczucia radości poprzez przygotowywanie prezentu dla bliskiej osoby
w
zwracanie uwagi na wartość własnoręcznie wykonanego upominku
doskonalenie sprawności manualnej.
Pomoce: papier kolorowy, klej, nożyczki, KA.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa z dziećmi nawiązująca do zbliżającego się święta.
2. Przedstawienie sposobu wykonania laurki z KA, k. 15: wycinanie kartki, wyjęcie kwiatów, nacięcie płatków i zaginanie,
przyklejenie kwiatów na kartkę pod napisem DLA BABCI.
3. Praca dzieci przy stolikach. Dzieci naklejają na kartkę również inne kwiaty, wycięte z papieru kolorowego.
4. Prezentacja laurek.
Uwaga: Każde dziecko może też przygotować karteczkę ze swoim imieniem i nakleić ją na laurkę, np. OD KRZYSIA.
III Zajęcia w ogrodzie
x Jazda na sankach parami.
x Zabawa w berka.