Page 251 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 251
TYDZIEŃ 19 • Święto Babci i Dziadka • 249
3. Budowanie modeli wyrazów jagody, Jurek z kartoników czerwonych (oznaczających samogłoski) i niebieskich (na ozna-
czenie spółgłosek).
Uwaga: W zadaniu tym uczestniczą głównie dzieci 6-letnie. Dzieci 5-letnie układają kartoniki na początku modeli wyrazów.
4. Prezentacja litery j, J – wielkiej i małej, drukowanej i pisanej. Dzieci podają swoje skojarzenia co do kształtu litery. Ry-
sują literę palcem w powietrzu, na plecach kolegi, na podłodze.
5. Układanie wyrazów jagody, Jurek poprzez umieszczenie litery j, J w miejscu odpowiedniej głoski w modelach wyrazów
z p. 3. Umieszczenie pozostałych poznanych liter.
Uwaga: Literę na pierwszych kartonikach w modelach wyrazów umieszczają przede wszystkim dzieci 5-letnie. Dzieci
6-letnie umieszczają pozostałe wprowadzone wcześniej litery.
6. Umieszczenie napisów jagody, Jurek pod modelami wyrazów do obrazków – czytanie globalne wyrazów. N. zachęca
również dzieci do układania wyrazów z poznanych liter, np.: ja, je, jajo, daj, jama, Jola, dalej, zjadam – KA, k. 36–37.
Uwaga: Dzieci 5-letnie starają się ułożyć krótkie wyrazy (dwu-, trzyliterowe). Dzieci 6-letnie próbują ułożyć również
wyrazy dłuższe.
7. Zabawa ruchowa „Na jagody”. Wszystkie dzieci maszerują w rytm tamburyna. Na głośny sygnał schylają się, naśladu-
jąc zbieranie jagód.
8. Wykonanie ćwiczeń w KP3, s. 29. Rysowanie po śladzie konturów jeży i wzorów. Pisanie po śladzie liter j, J oraz sylab
z literą j, J.
Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie prostych rysunków i szlaczków literopodobnych. Dzieci
6-letnie piszą również litery i sylaby po śladzie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Piosenka dla babci i dziadka.
Cele:
n
auka Piosenki dla babci i dziadka
n
auka piosenki Sto lat dla babci i dziadka
wrażliwienie na zmiany charakteru w muzyce
u
doskonalenie poczucia rytmu.
Pomoce: CD.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie. Dzieci i N. siedzą w kole. N. śpiewa improwizowane melodie, witając się z kolejno z dziećmi: Dzień dobry, …
(imię dziecka). Wywołane dziecko odpowiada, powtarzając melodię: Dzień dobry, pani (panu).
2. Nauka piosenki Sto lat dla babci i dziadka. Dzieci uczą się słów piosenki do melodii popularnej Sto lat.
Sto lat dla babci i dziadka
4 j j j j j j j
&4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ j œ
Sto lat, sto lat niech ży ją, ży ją nam. Bab cia, dzia dek niech ży ją, ży ją nam.
-
-
-
-
-
-
5
j j j j œ j j ˙
& œ œ œ œ œ œ œ J œ œ œ # œ ˙ œ œ Ó
J
-
-
Jesz cze raz, jesz cze raz niech ży ją, ży - - ją nam. Niech ży - ją nam!
3. Zapoznanie z nagraniem Piosenka dla babci i dziadka (CD, 15 i 16). N. prezentuje dzieciom utwór Piosenka dla babci
i dziadka – CD, 15. Po omówieniu tematyki piosenki dzieci określają jej charakter (charakter zmienny: zwrotka – wolna,
refren – szybki).
Następnie dzieci uczą się tekstu 1. zwrotki i refrenu. Po opanowaniu słów śpiewają piosenkę wraz z nagraniem.