Page 246 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 246
244 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Styczeń
Zajęcia w ogrodzie: Jazda na sankach. Zabawa w berka.
obszary z podstawy programowej: II 3; III 2, 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Powtórzenie tekstu inscenizacji Maciejki Mazan Czerwony Kapturek (zob. TYDZIEŃ 14, Poniedziałek). N. zapowiada
wystawienie przedstawienia dla zaproszonych babć i dziadków z okazji z ich święta. Przypomnienie ustaleń ze spekta-
klu granego dla dzieci i nauczycieli z przedszkola (zob. TYDZIEŃ 14, Piątek).
x Zabawa dydaktyczna „Znam tę literę”. Zaznaczanie podanej przez N. litery w wybranym tekście w czasopiśmie dziecięcym.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw XIX (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonanie ćwiczenia w KP3, s. 25. Uzupełnianie obrazka według instrukcji; opisywanie ilustracji ze wskazywaniem
miejsc występowania poszczególnych elementów.
x Zabawa słowna „Rymy”. Dobieranie obrazków, których nazwy się rymują.
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem utworów literackich.
Temat: List do Babci i List do Dziadka, wiersze Moniki Niewielskiej
Cele:
doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego
kształtowanie umiejętności okazywania serdeczności i miłości bliskim
u
trwalanie postawy okazywania szacunku osobom starszym
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat.
Pomoce: ilustracja przedstawiająca babcię i dziadka, tamburyn, KP3.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wiersza Moniki Niewielskiej List do Babci.
List do Babci
[1] Kochana Babciu, tęsknię za Tobą, [3] Kochana Babciu, chcę Ci powiedzieć,
za Twym uśmiechem, wspólną rozmową, że z Tobą jest mi dobrze na świecie.
zabawą w piasku, spacerem w lesie, I nawet jeśli będziesz daleko,
łapaniem listków, które wiatr niesie... spotkamy się choćby za siódmą rzeką!
Monika Niewielska
[2] Lubię się bawić z Tobą klockami,
uwielbiam rzucać się poduszkami
i te bajkowe długie wieczory…
kiedy znikają nocne potwory.
2. Rozmowa na temat treści wiersza. N. zadaje pytania: Jak myślicie, kto napisał ten list? Do kogo go napisał? O czym pisze
w liście? Co wnuczka lub wnuczek lubi robić z babcią? Dlaczego za nią tęskni? Dzieci wypowiadają się zgodnie z tym, co
zapamiętały, oraz według własnych wyobrażeń. Na koniec N. pyta: Do kogo jeszcze wnuczka czy wnuczek może napisać
taki wiersz? Dzieci podają swoje pomysły, a N. zaprasza do wysłuchania kolejnego listu.