Page 26 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 26
24 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
Podczas przygrywki pomiędzy zwrotkami dzieci szukają innej osoby do pary.
Witaj, przyjacielu,
parą moją bądź! – wskazanie dłońmi na osobę z pary
Kucnij naprzeciwko
i na piętach siądź. – siad klęczny naprzeciwko partnera
Teraz jak żyrafa – podniesienie bioder do klęku prostego (podczas przygrywki)
w górę głowę wznieś, – zadarcie brody do góry (podczas przygrywki)
podaj prawą rękę, – podanie prawej ręki partnerowi (podczas przygrywki)
ściśnij: Cześć, cześć! – uściśnięcie dłoni partnera i trzykrotne poruszanie nią w górę i w dół (podczas przygrywki)
Podczas przygrywki pomiędzy zwrotkami dzieci szukają kolejnej osoby do pary.
Witaj, przyjacielu,
tyłem do mnie stań! – zwrócenie się plecami do siebie
Oprzyj się plecami, – przyłożenie pleców do pleców osoby z pary
obie ręce daj. – wyciągnięcie dłoni do boku i złapanie dłoni partnera (dzieci ciągle stoją tyłem do siebie)
Zakręcimy młynka: – wykonywanie małych okręgów złączonymi rękami (podczas przygrywki)
raz, dwa, trzy, cztery, pięć i sześć…
Trzymasz się na nogach? – zwrócenie się twarzami do siebie
Świetnie! Cześć, cześć! – trzykrotne uderzenie w dłonie partnera (wersja trudniejsza: za pierwszym razem pierwsza oso-
ba uderza w wyciągnięte do przodu i skierowane wnętrzem dłonie drugiej osoby, za drugim razem druga osoba uderza
w wyciągnięte i skierowane wnętrzem dłonie pierwszej osoby, za trzecim razem klaśnięcie w dłonie partnera).
Uwaga: Podczas kolejnych powtórzeń zabawy dzieci starają się nie tylko wykonywać przećwiczone czynności, ale rów-
nież śpiewać piosenkę.
5. Zabawa muzyczna z przerwą w muzyce „Raz, dwa, trzy!”. Dzieci poruszają się w rytmie wystukiwanym przez N. na bę-
benku. Na przerwę w muzyce N. wypowiada hasła, na które dzieci reagują w następujący sposób: Raz – każdy stoi sam,
Dwa – każdy szuka pary (tak żeby powstały pary mieszane – chłopiec i dziewczynka), Trzy – dzieci szukają osób, z któ-
rymi siedziały w tym dniu przy stoiku podczas śniadania, i tworzy z nimi koło.
6. Pożegnanie. Dzieci wspólnie z N. siedzą w kole. N. prezentuje gesty w rytmie wypowiadanych słów: Do wi-dze-nia,
dzie-ci (np.: cztery klepnięcia dłońmi o podłogę i dwa uderzenia dłońmi o uda). Dzieci odpowiadają w tym samym ryt-
mie: Do wi-dze-nia, pa-ni (pa-nu), powtarzając gesty N.
III Zajęcia w ogrodzie
x Układanie w zespołach dowolnych kompozycji z różnorodnego materiału przyrodniczego.
x Zabawa skoczna „Przeskocz przez kałużę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
t
CZWARTEK emat: Dobrze jest mieć przyjaciół.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Omiń przeszkody”, ćwiczenie orientacji przestrzennej. Bu-
dowanie z klocków na dowolny temat – rozwijanie wyobraźni przestrzennej. Ćwiczenia poranne – Zestaw I. „Loteryjka”
– analiza słuchowa wyrazów. Kolorowanie dowolnego obrazka – doskonalenie precyzji ruchów. Zabawa skoczna „Zrzuć
woreczek”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 2, 5, 7; IV 2, 8, 11, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – Jak Basia i Panna Kitka poszły do przedszko-
la, opowiadanie Maciejki Mazan. Słuchanie utworu. Omówienie opowiadania. Wypowiadanie się na temat przyjaciół. Za-
bawa ruchowa „Przyjaciel” – reagowanie na sygnały. Wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 8, ćw. 2. ▶ 2. Zajęcia plastyczne
– „Razem z przyjacielem”. Rysowanie kredkami. Omówienie prac.
obszary z podstawy programowej: I 9, 7; II 6; III 1, 5, 6, 8; IV 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9