Page 26 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 26

24  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Wrzesień



            Podczas przygrywki pomiędzy zwrotkami dzieci szukają innej osoby do pary.
            Witaj, przyjacielu,
            parą moją bądź! – wskazanie dłońmi na osobę z pary
            Kucnij naprzeciwko
            i na piętach siądź. – siad klęczny naprzeciwko partnera
            Teraz jak żyrafa – podniesienie bioder do klęku prostego (podczas przygrywki)
            w górę głowę wznieś, – zadarcie brody do góry (podczas przygrywki)
            podaj prawą rękę, – podanie prawej ręki partnerowi (podczas przygrywki)
            ściśnij: Cześć, cześć! – uściśnięcie dłoni partnera i trzykrotne poruszanie nią w górę i w dół (podczas przygrywki)

            Podczas przygrywki pomiędzy zwrotkami dzieci szukają kolejnej osoby do pary.
            Witaj, przyjacielu,
            tyłem do mnie stań! – zwrócenie się plecami do siebie
            Oprzyj się plecami, – przyłożenie pleców do pleców osoby z pary
            obie ręce daj. – wyciągnięcie dłoni do boku i złapanie dłoni partnera (dzieci ciągle stoją tyłem do siebie)
            Zakręcimy młynka: – wykonywanie małych okręgów złączonymi rękami (podczas przygrywki)
            raz, dwa, trzy, cztery, pięć i sześć…
            Trzymasz się na nogach? – zwrócenie się twarzami do siebie
            Świetnie! Cześć, cześć! – trzykrotne uderzenie w dłonie partnera (wersja trudniejsza: za pierwszym razem pierwsza oso-
            ba uderza w wyciągnięte do przodu i skierowane wnętrzem dłonie drugiej osoby, za drugim razem druga osoba uderza
            w wyciągnięte i skierowane wnętrzem dłonie pierwszej osoby, za trzecim razem klaśnięcie w dłonie partnera).

             Uwaga: Podczas kolejnych powtórzeń zabawy dzieci starają się nie tylko wykonywać przećwiczone czynności, ale rów-
            nież śpiewać piosenkę.

          5.  Zabawa muzyczna z przerwą w muzyce „Raz, dwa, trzy!”. Dzieci poruszają się w rytmie wystukiwanym przez N. na bę-
            benku. Na przerwę w muzyce N. wypowiada hasła, na które dzieci reagują w następujący sposób: Raz – każdy stoi sam,
            Dwa – każdy szuka pary (tak żeby powstały pary mieszane – chłopiec i dziewczynka), Trzy – dzieci szukają osób, z któ-
            rymi siedziały w tym dniu przy stoiku podczas śniadania, i tworzy z nimi koło.
          6.  Pożegnanie. Dzieci wspólnie z N. siedzą w kole. N. prezentuje gesty w rytmie wypowiadanych słów: Do wi-dze-nia,
            dzie-ci (np.: cztery klepnięcia dłońmi o podłogę i dwa uderzenia dłońmi o uda). Dzieci odpowiadają w tym samym ryt-
            mie: Do wi-dze-nia, pa-ni (pa-nu), powtarzając gesty N.



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Układanie w zespołach dowolnych kompozycji z różnorodnego materiału przyrodniczego.
             x Zabawa skoczna „Przeskocz przez kałużę” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).




                               t
          CZWARTEK    emat: Dobrze jest mieć przyjaciół.


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Omiń przeszkody”, ćwiczenie orientacji przestrzennej. Bu-
          dowanie z klocków na dowolny temat – rozwijanie wyobraźni przestrzennej. Ćwiczenia poranne – Zestaw I. „Loteryjka”
          – analiza słuchowa wyrazów. Kolorowanie dowolnego obrazka – doskonalenie precyzji ruchów. Zabawa skoczna „Zrzuć
          woreczek”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 2, 5, 7; IV 2, 8, 11, 14

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – Jak Basia i Panna Kitka poszły do przedszko-
          la, opowiadanie Maciejki Mazan. Słuchanie utworu. Omówienie opowiadania. Wypowiadanie się na temat przyjaciół. Za-
          bawa ruchowa „Przyjaciel” – reagowanie na sygnały. Wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 8, ćw. 2.  ▶  2. Zajęcia plastyczne
          – „Razem z przyjacielem”. Rysowanie kredkami. Omówienie prac.
            obszary z podstawy programowej: I 9, 7; II 6; III 1, 5, 6, 8; IV 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31