Page 31 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 31
TYDZIEŃ 2 • Ja i ty to my • 29
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem ilustracji.
Temat: Nasze emocje.
Cele:
kształtowanie życzliwego stosunku do innych
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat
r
ozwijanie empatii
wzbogacanie słownictwa
r
ozwijanie wyobraźni
doskonalenie sprawności ruchowej.
Pomoce: nagranie dowolnej muzyki z CD, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Wypowiedzi na temat zachowań dzieci na podstawie ilustracji w KP1, s. 12–13. N. czyta wypowiedzi przedszkolaków
przedstawionych na obrazku. Dzieci zastanawiają się, co czują bohaterowie ilustracji, nazywają emocje. Proponują spo-
soby rozwiązania sporu między chłopcami; zastanawiają się, jak pomóc: chłopcu, który zgubił zabawkę, oraz innym
dzieciom, które są smutne, płaczą lub złoszczą się.
2. N. proponuje dzieciom odgrywanie scenek na podstawie obejrzanej ilustracji. Dzieci próbują opowiedzieć o emocjach,
które przedstawiły, i nazwać je. Ale także określić to, co czuły w trakcie tej zabawy teatralnej.
3. Zabawa ruchowa „Razem jest wesoło”. Dzieci tańczą w kole w rytm dowolnej muzyki. Na sygnał zmieniają kierunek
poruszania się.
4. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 12–13. Nazywanie emocji i naklejanie buziek w odpowiednich miejscach.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Album naszej grupy.
Cele:
doskonalenie sprawności manualnej
kształtowanie napięcia mięśniowego rąk
w
drażanie do staranności i dokładności
r
ozwijanie wyobraźni.
Pomoce: strona tytułowa (np. kartka bloku kolorowego z napisem Nasza grupa), klej, biała kartka dla każdego
dziecka, kredki, flamastry, papier kolorowy, wizytówki, dziurkacz, tasiemka.
Przebieg zajęć:
1. Zapoznanie dzieci z tematem pracy. N. pokazuje dzieciom stronę tytułową albumu, np.: kolorową kartkę z napisem Na-
sza grupa.
2. Zademonstrowanie sposobu wykonania pracy. N. wyjaśnia dzieciom pojęcie autoportret. Zadaniem każdego dziecka
jest narysowanie siebie na środku kartki (najlepiej w pionie), a następnie ozdobienie portretu ramką według własnego
pomysłu, z wykorzystaniem dostępnych materiałów plastycznych.
3. Zachęcanie dzieci do starannego wykonania prac.
4. Podpisywanie autoportretów imieniem. Dzieci mogą też skorzystać z dostępnych wizytówek (naklejają je na swoje prace).
5. N. pomaga łączyć wszystkie kartki w jedną całość.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy z chustą animacyjną według pomysłów N. i dzieci – czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
x Rysowanie kolorową kredą na asfalcie.