Page 33 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 33
TYDZIEŃ 2 • Ja i ty to my • 31
5. Układanie wyrazów album, Ada poprzez umieszczenie litery a, A w miejscu odpowiedniej głoski w modelach wyrazów z p. 3.
Uwaga: Literę na pierwszych kartonikach w modelach wyrazów umieszczają przede wszystkim dzieci 5-letnie. Dzieci
6-letnie umieszczają literę na ostatnim kartoniku w modelu wyrazu Ada.
6. Umieszczenie napisów: album, Ada pod modelami wyrazów do obrazków. Czytanie globalne wyrazów.
7. Zabawa ruchowa „Głoska a”. Dzieci biegają swobodnie po sali do rytmu wygrywanego przez N. na tamburynie. Na prze-
rwę w graniu zatrzymują się. N. wypowiada nazwy różnych rzeczy. Gdy dzieci usłyszą wyraz rozpoczynający się głoską a,
unoszą wysoko ręce.
8. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 15. Rysowanie po śladzie konturów aparatów i szlaczków. Pisanie po śladzie liter a, A.
Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie prostych rysunków i szlaczków literopodobnych. Dzieci
6-letnie piszą również litery po śladzie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy ze skakanką.
x Obserwacje chmur na niebie. Porównywanie kształtu obłoków do znanych dzieciom przedmiotów.
x Zabawa równoważna „Na szlaku”. N. rysuje patykiem na ziemi dwie linie. Zadaniem dzieci jest przejść po wąskim szlaku.
ŚRODA emat: Kodeks Przedszkolaka.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 16. Układanie dowolnych kompozycji z figur geo-
metrycznych – rozpoznawanie i nazywanie figur. Ćwiczenia poranne – Zestaw II. Zabawa „Jaka to głoska?”. Zabawa dy-
daktyczna „Szukamy Trampolinka” – ćwiczenie kierunków. Zabawa ruchowa „Spacer między kręglami”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 2, 4, 8, 12, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne – „Bawimy się grzecznie, żeby było bezpiecznie”. Uwrażliwianie na utrzy-
mywanie porządku w sali. Opracowanie Kodeksu Przedszkolaka. Zabawa ruchowa „Nasze zabawki”. Wykonanie ćwiczeń
w KP1, s. 17. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – piosenka To będzie bardzo dobry dzień. Zabawa integracyjna „Witaj, przy-
jacielu” z wykorzystaniem nagrania (CD, 27). Wprowadzenie piosenki (CD, 1). Nauka układu ruchowego do refrenu pio-
senki. Zabawa „Przedszkolna wycieczka” z wykorzystaniem nagrania (CD, 2) – reagowanie na sygnał. Zabawa pożegnalna
– dotykanie się wskazanymi częściami ciała.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; II 3; III 2, 5, 7; IV 1, 2, 4, 7, 8, 12, 14, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa w berka. Zabawa „Części ciała”. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 14
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 16. Kolorowanie obrazków, w których nazwach słychać głoskę a; kolorowanie w mode-
lach wyrazów kwadratów odpowiadających głosce a na czerwono. Rozpoznawanie litery a, A wśród innych liter.
x Układanie dowolnych kompozycji z figur geometrycznych – rozpoznawanie i nazywanie figur.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Jaka to głoska?”. N. pokazuje obrazki przedstawiające różne przedmioty. Dzieci mówią, jaką głoskę słychać na
początku ich nazw. Potem podają inne słowa, które zaczynają się tą samą głoską – ćwiczenie analizatora słuchowego.
x Zabawa dydaktyczna „Szukamy Trampolinka”. Jedno dziecko odwraca się na chwilę. W tym czasie ktoś chętny chowa
sylwetę Trampolinka. Następnie ochotnik kieruje swojego kolegę tak, aby doprowadzić go do celu, np.: Idź dwa kroki do