Page 38 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 38
36 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenie rozmachowe mięśni rąk „Kto potrafi?”. Kreślenie w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów w kształ-
cie kół, fal, ósemek itp. Naśladowanie ruchów N. lub chętnego dziecka.
x Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 19. Łączenie przedmiotów z cyfrą. Nalepianie zabawek po prawej i po lewej stronie.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw II (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 21. Uzupełnianie tabeli typu sudoku. Skreślanie elementu, który nie pasuje do pozostałych.
x Zabawa „Jak to było?”. Chętne dziecko obserwuje przez chwilę układ przedmiotów znajdujących się naprzeciwko. Na-
stępnie odwraca się tyłem do nich. W tym czasie N. (albo chętne dziecko) przestawia przedmioty. Dziecko musi wskazać,
co się zmieniło, używając określeń, np.: wyżej, niżej, po prawej stronie, po lewej stronie – ćwiczenia w używaniu określeń
stosunków przestrzennych.
x Zabawa na czworakach „Slalom w tunelu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego.
Temat: Tygodniowa wyliczanka, wiersz Maciejki Mazan.
Cele:
wprowadzenie i utrwalenie pojęcia tydzień
oznanie nazw dni tygodnia i ich zapisu graficznego
p
oznanie i stosowanie określeń: wczoraj, dzisiaj, jutro
p
ozwijanie wyobraźni
r
w
drażanie do posługiwania się liczebnikami porządkowymi
doskonalenie sprawności ruchowej.
Pomoce: sylweta Trampolinka, kartoniki z nazwami dni tygodnia, napis tydzień, piłka, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Przywitanie się z Trampolinkiem.
2. Słuchanie wiersza Tygodniowa wyliczanka Maciejki Mazan.
Tygodniowa wyliczanka
Po niedzieli przyszedł do mnie Razem ze mną chciała udział Razem ze mną zbudowała
poniedziałek. wziąć w zawodach. zamek z błota.
Chciał po parku ze mną przebiec A po środzie przyszedł do mnie Po sobocie przyszła kolej
się kawałek. w gości czwartek na niedzielę.
A po poniedziałku przyszedł i przeczytał mi z książeczki Poszłyśmy na basen i na
do mnie wtorek. parę kartek. karuzelę!
Chciał się bawić, więc zabawek A po czwartku przyszedł do mnie A jak zechcę się po parku
przyniósł worek. w gości piątek. przejść kawałek,
A po wtorku zaraz przyszła Razem ze mną narysował po niedzieli przyjdzie do mnie
do mnie środa. pięć kaczątek. poniedziałek…
A po piątku przyszła do mnie
też sobota. Maciejka Mazan
3. Wypowiedzi dzieci na temat treści wiersza. N. zadaje pytania, np.: Kto przyszedł do bohatera wiersza? Co razem robili? Co
chciał robić poniedziałek? Z kim bohater wiersza poszedł na basen i na karuzelę? Co wy zwykle robicie w sobotę lub niedzielę?
4. Zapoznanie dzieci z nazwami dni tygodnia i układanie kartoników w odpowiedniej kolejności. Po ułożeniu wszystkich
N. umieszcza napis tydzień. Globalne czytanie wyrazów.
5. Opowiadanie przez chętne dzieci treści obrazków, które przedstawiają zajęcia Trampolinka w kolejnych dniach tygo-
dnia – KP1, s. 20.