Page 42 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 42
40 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Moje marzenie” – wypowiedzi dzieci, ćwiczenie rozwijające wyobraźnię i fantazję.
x Wykonanie k. 3 z KA. Kończenie rysowania głów dzieci. Określanie emocji, jakie wyraża każda twarz. Nadawanie tytułów
poszczególnym rysunkom.
x Zabawa bieżna „Po drugiej stronie” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
Temat: Olek patrzy na osę.
Cele:
zapoznanie z literą o, O
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podstawie obrazka
r
ozwijanie spostrzegawczości
r
ozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej
doskonalenie sprawności ruchowej.
Pomoce: obrazki (przedstawiające osę i chłopca), napisy (osa, Olek), kartoniki czerwone i niebieskie, kartoniki
z literami, tamburyn, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Omówienie ilustracji, słuchanie wierszyka, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać głoskę o – KP1, s. 24.
2. Omówienie obrazków przedstawiających osę i chłopca Olka. Wyróżnienie głoski w nagłosie w słowach: osa, Olek.
Podawanie przez dzieci innych słów zawierających głoskę o.
3. Budowanie modeli wyrazów osa, Olek z czerwonych kartoników (na oznaczenie samogłosek) i z niebieskich kartoni-
ków (na oznaczenie spółgłosek).
Uwaga: W zadaniu tym uczestniczą głównie dzieci 6-letnie. Dzieci 5-letnie układają kartoniki na początku modeli wyrazów.
4. Prezentacja drukowanej i pisanej litery o, O.
5. Układanie wyrazów osa, Olek poprzez umieszczenie litery o, O w miejscu odpowiedniej głoski w modelach wyrazów
z p. 3. Umieszczenie poznanej wcześniej litery.
Uwaga: Literę na pierwszych kartonikach w modelach wyrazów umieszczają przede wszystkim dzieci 5-letnie. Dzieci
6-letnie umieszczają wprowadzoną wcześniej literę a.
6. Umieszczenie napisów osa, Olek pod modelami wyrazów do obrazków. Czytanie globalne wyrazów.
7. Zabawa ruchowa „Piłka i piłeczka”. Dzieci biegają swobodnie po sali do rytmu wygrywanego przez N. na tamburynie.
Na przerwę w graniu zatrzymują się. Gdy N. pokazuje wielką literę O, dzieci skaczą wysoko. Gdy pokazuje małą literę o,
skaczą delikatnie, nisko.
8. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 25. Rysowanie po śladzie konturów owoców i szlaczków. Pisanie po śladzie liter o, O.
Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie prostych rysunków i szlaczków literopodobnych. Dzieci
6-letnie piszą również litery po śladzie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych)
III Zajęcia w ogrodzie
x Obserwacja sposobu poruszania się ptaków.
x Zabawa „Podskakujemy jak wróbelek”. Podskoki obunóż w przód – wzmacnianie mięśni nóg.
x Zabawy w piaskownicy z wykorzystaniem wiaderek, łopatek i foremek.