Page 47 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 47
TYDZIEŃ 3 • To jestem ja • 45
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integracyjna „Dokończ słowo”. N. wraz z dziećmi siada w kole. Turla piłkę do wybranego dziecka, wypowiadając
pierwszą sylabę imienia dziecka. Dziecko, które otrzymało piłkę, wymawia pozostałe sylaby swojego imienia. Następnie
w ten sam sposób przekazuje piłkę koleżance lub koledze.
x Kolorowanie obrazka według określonego kodu.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Loteryjka” – rozróżnianie głosek. Dziecko losuje obrazek i podaje głoskę, jaką słychać na początku jego nazwy.
x Budowanie w zespołach dowolnych budowli z klocków – ćwiczenie stosunków przestrzennych.
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
Temat: Emil patrzy w ekran.
Cele:
zapoznanie z literą e, E
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podstawie obrazka
r
ozwijanie spostrzegawczości
ozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej
r
doskonalenie sprawności ruchowej.
Pomoce: obrazki (przedstawiające ekran i chłopca), napisy (ekran, Emil), kartoniki czerwone i niebieskie, karto-
niki z literami, tamburyn, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Omówienie ilustracji, słuchanie wierszyka, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać głoskę e – KP1, s. 28.
2. Omówienie obrazków przedstawiających ekran i chłopca Emila. Wyróżnienie głoski w nagłosie w słowach: ekran i Emil.
Podawanie przez dzieci innych słów zawierających głoskę e.
3. Budowanie modeli wyrazów ekran, Emil z czerwonych kartoników (na oznaczenie samogłosek) i z niebieskich kartoni-
ków (na oznaczenie spółgłosek).
Uwaga: W zadaniu tym uczestniczą głównie dzieci 6-letnie. Dzieci 5-letnie układają kartoniki na początku modeli wyrazów.
4. Prezentacja drukowanej i pisanej litery e, E.
5. Układanie wyrazów ekran, Emil poprzez umieszczenie litery e, E w miejscu odpowiedniej głoski w modelach wyrazów
z p. 3. Umieszczenie poznanej wcześniej litery.
Uwaga: Literę na pierwszych kartonikach w modelach wyrazów umieszczają przede wszystkim dzieci 5-letnie. Dzieci
6-letnie umieszczają wprowadzoną wcześniej literę a.
6. Umieszczenie napisów: ekran, Emil pod modelami wyrazów do obrazków. Czytanie globalne wyrazów.
7. Zabawa „Postać z ekranu”. Dzieci biegają swobodnie do rytmu wygrywanego przez N. na tamburynie. Na sygnał zatrzy-
mują się i przyjmują dowolną postać z ekranu, np.: bohater bajki, zwierzątko.
8. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 29. Rysowanie po śladzie konturów ekierek i szlaczków. Pisanie po śladzie liter e, E.
Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie prostych rysunków i szlaczków literopodobnych. Dzieci
6-letnie piszą również litery po śladzie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Moja ulubiona zabawka.
Cele:
r
ozwijanie zdolności plastycznych
doskonalenie sprawności manualnej
drażanie do staranności i dokładności
w
r
ozwijanie wyobraźni.
Pomoce: białe kartki A4 dla każdego dziecka, papier kolorowy, nożyczki, klej.