Page 43 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 43
TYDZIEŃ 3 • To jestem ja • 41
t
ŚRODA emat: Magiczne słowo przepraszam.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Znam emocje” – ćwiczenie percepcji wzrokowej. Wykonanie ćwiczeń
w KP1, s. 26. Ćwiczenia poranne – Zestaw III. Gry planszowe w zespołach z zastosowaniem pionków. „Jakie znam magicz-
ne słowa?” – pogadanka. Zabawa z mocowaniem „Przepychanka”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; II 1, 2; III 1, 5, 6; IV 2, 4, 5, 8
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – „Liczę i układam balony”. Układanie ciągu balonów i określanie ich
kolejności (używanie liczebników porządkowych). Układanie i kontynuowanie rytmu. Zabawa ruchowa „Baloniki”. Wy-
konanie ćwiczenia w KP1, s. 27. ▶ 2. Zajęcia umuzykalniające – piosenka Przepraszam. Zabawa ruchowa ze śpiewem
(Piosenka na powitanie). Wprowadzenie i omówienie piosenki Przepraszam (CD, 3). Zabawa „Emocje” – rozpoznawanie.
Zabawa integracyjna „Złączmy się”. Zabawa ruchowa ze śpiewem (Piosenka na pożegnanie).
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; II 3; III 4; IV 1, 7, 5, 12, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Kto szybciej”. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Rysowanie patykiem na ziemi.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; II 3; III 2, 5, 8
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Znam emocje”. N. prezentuje obrazki (buzie) przedstawiające różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach.
Dzieci nazywają je. Potem N. zakrywa jeden obrazek, a chętne dziecko podaje nazwę emocji, która została zasłonięta –
ćwiczenie percepcji wzrokowej.
x Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 26. Kolorowanie obrazków, w których nazwach słychać głoskę o; kolorowanie w mode-
lach wyrazów kwadratów odpowiadających głosce o na czerwono. Zaznaczanie litery o, O w wyrazach.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Gry planszowe w zespołach z zastosowaniem pionków. Przestrzeganie reguł gry.
x „Jakie znam magiczne słowa?” – pogadanka. Dzieci rozmawiają na temat zwrotów grzecznościowych. Wymieniają je
i mówią, kiedy się ich używa i wobec kogo.
x Zabawa z mocowaniem „Przepychanka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Liczę i układam balony.
Cele:
doskonalenie umiejętności liczenia
kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi
r
ozwijanie spostrzegawczości
r
ozwijanie logicznego myślenia
doskonalenie sprawności ruchowej.
Pomoce: kolorowe balony z papieru (w kilku kolorach, np.: żółty, czerwony, zielony, niebieski – najmniej po 10
z każdego koloru), balon dla każdego dziecka, KP1, CD.
Przebieg zajęć:
1. Na podłodze są rozłożone kolorowe balony z papieru. N. mówi, że trzeba je ułożyć, i prosi np. o niebieski balon, potem
o czerwony, a następnie o zielony. Zadaniem dzieci jest ułożyć balony dalej zgodnie z rytmem podanym przez N.: nie-
bieski, czerwony, zielony itd.
2. N. pyta dzieci np.: Jakiego koloru balon jest na szóstym miejscu? Na którym miejscu jest balon niebieski? Dzieci liczą i od-
powiadają.