Page 51 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 51

TYDZIEŃ 4  •  Lecą liście kolorowe  •  49



                Pomoce: plastikowa nakrętka i słomka (lub patyczek) dla każdego dziecka, plastelina, wstążeczka o długości 30
                cm, nożyczki, KP1.



            Przebieg zajęć:
            1.  Zapoznanie z tematem pracy. N. pyta dzieci, czy wiedzą, w jaki sposób można sprawdzić, w którym kierunku wieje
              wiatr. (Taka informacja często jest potrzebna, np. żeglarzom, do pełnego wykorzystania siły napędowej wiatru). Po we-
              ryfikacji odpowiedzi dzieci N. zachęca do obejrzenia zdjęcia wiatrowskazu wykonanego z ogólnie dostępnych materia-
              łów – KP1, s. 32.
            2.  Zademonstrowanie sposobu wykonania wiatrowskazu. N. pokazuje, w jaki sposób połączyć materiały: plasteliną mocu-
              je słomkę (lub patyczek) do nakrętki (aby wiatrowskaz był bardziej stabilny, część plasteliny umieszcza pod nakrętką),
              następnie przywiązuje wstążeczkę do słomki.
            3.  Zachęcanie dzieci do estetycznego wykonania pracy.
            4.  Pokaz i omówienie wiatrowskazów.



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawy z wiatrowskazem – obserwacja siły i kierunku wiatru.
              x Wyszukiwanie poznanych gatunków drzew. Oglądanie nasion, liści i owoców. Zebranie okazów do kącika przyrody.
              x Zabawa bieżna „Berek kucany”.



            WTOREK   emat: Dwa liście.
                             t


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Odrysowywanie szablonów liści. Praca „Mój listek” – kolorowanie obrazka zgod-
            nie z kodem. Ćwiczenia poranne – Zestaw IV. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 35. Praca plastyczna „Liść” – wylepianie pla-
            steliną konturowego rysunku. Zabawa na czworakach „Pająk i pająk akrobata”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 8, 9, 12, 15, 18

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia matematyczne – „Liczymy liście”. Kształtowanie pojęcia liczby 2 (m.in. wskazywanie
            zbioru dwuelementowego). Poznanie obrazu graficznego liczby 2 (kreślenie cyfry palcem, układanie jej z drucika). Za-
            bawa ruchowa „Pary”, reagowanie na sygnały. Wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 34.  ▶  2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia
            gimnastyczne, Zestaw IV.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; IV 2, 8, 12, 15, 18

            Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje „Szukamy Pani Jesieni” – dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie. Zabawy w pia-
            skownicy. Zabawa ruchowa „Kasztan”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 18


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Odrysowywanie szablonów liści – rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
              x Praca „Mój listek”. N. przygotowuje dla każdego dziecka kartkę, na której jest plątanina linii i pola oznaczone symbo-
              lami (każdemu symbolowi przypisany jest kolor). Dzieci kolorują pola zgodnie z kodem, aby odkryć, co się ukryło na
              obrazku (liść lub kilka liści).
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw IV (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 35. Rozpoznawanie darów jesieni. Kolorowanie gruszek zgodnie z instrukcją.
              x Praca plastyczna „Liść” – wylepianie plasteliną konturowego rysunku.
              x Zabawa na czworakach „Pająk i pająk akrobata” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56