Page 49 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 49

TYDZIEŃ 4  •  Lecą liście kolorowe  •  47



              r
              ozwijanie umiejętności rysowania postaci
              doskonalenie sprawności ruchowej.
                Pomoce: obrazki przedstawiające różne czynności, buźki, piłka, kredki, tamburyn.

            Przebieg zajęć:
            1.  Dzieci siedzą w kole. N. wiesza na tablicy obrazki przedstawiające różne czynności. Dzieci opowiadają o uczuciach prze-
              żywanych podczas wykonywania tych czynności i dobierają odpowiednią minkę (buźkę).
            2.  Zabawa w kole z piłką. Chętne dziecko rzuca piłkę do koleżanki lub kolegi i wypowiada nazwę emocji. Wybrane dziecko
              naśladuje mimiką daną emocję i rzuca piłkę do następnego dziecka, podając nazwę kolejnej emocji.
            3.  Zabawa ruchowa „To ja”. Dzieci swobodnie biegają po sali w rytm tamburyna. Na głośny sygnał zatrzymują się
              i przyjmują dowolną pozę.
            4.  Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 31. Dzieci rysują wesołą minkę przy obrazkach przedstawiających zajęcia, które wyko-
              nują najlepiej. Następnie rysują grzyby zgodnie z rytmem.

            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
            Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw III (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
              x Chodzenie stopa przed stopą po wyznaczonej trasie.





            TYDZIEŃ 4    Lecą liście kolorowe*




            PONIEDZIAŁEK   emat: Na wycieczce.
                                    t


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Słuchanie i omówienie wiersza Powietrze Urszuli Piotrowskiej, oglądanie ilustra-
            cji – KP1, s. 32–33. Zabawa integracyjna „Taniec liści”. Ćwiczenia poranne – Zestaw IV. Kalkowanie dowolnych liści. Za-
            bawa „Gdzie jest liść?”. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zbiórka na sygnał”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 2, 5, 8; IV 3, 7, 12, 14, 18, 19

            Zajęcia główne:   ▶  1. Wycieczka – „Zbieramy dary jesieni”. Realizacja I etapu projektu – wybór tematu. Omówienie zasad
            bezpieczeństwa obowiązujących podczas wycieczki. Obserwacja przyrody jesienią – spacer po najbliższej okolicy. Zebranie
            i segregowanie materiału przyrodniczego. Przejście do II etapu projektu – ustalenie kolejnych działań.  ▶  2. Zajęcia tech-
            niczne – „Wiatrowskaz”. Zapoznanie z tematem pracy i demonstracja wykonania na podstawie zdjęcia w KP1, s. 32. Łącze-
            nie materiałów przez dzieci.
              obszary z podstawy programowej: III 2, 5, 7; IV 1, 2, 5, 11, 12, 16, 18, 19

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawy z wiatrowskazem. Wyszukiwanie poznanych gatunków drzew, zebranie okazów do kącika
            przyrody. Zabawa bieżna „Berek kucany”.
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 5; IV 2, 18, 19



            *    Temat jest realizowany metodą projektów badawczych. Został wybrany wspólnie z N. z uwzględnieniem zainteresowań
               dzieci. Metoda ta umożliwia dzieciom samodzielne działanie, N. pełni rolę wspierającą. Realizacja projektu przebiega
               w trzech etapach z wyeksponowaniem wydarzenia kulminacyjnego. Więcej informacji o metodzie projektów w pracy
               z dziećmi w wieku przedszkolnym N. znajdzie w książce: J. H. Helm i L. G. Katz, Mali badacze. Metoda projektu w edu-
               kacji elementarnej, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2003.
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54