Page 37 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 37
TYDZIEŃ 2 • Ja i ty to my • 35
Przebieg zajęć:
1. Zabawa z piłkami. Każde dziecko rzuca i łapie piłkę. Następnie dzieci umieszczają takie same piłki w jednej obręczy.
Na koniec przeliczają piłki w każdej obręczy.
2. N. prezentuje cyfrę 1, drukowaną i pisaną. Omówienie wspólnie z dziećmi jej charakterystycznych cech. Kreślenie przez
dzieci cyfry w powietrzu, wodzenie palcem po śladzie.
3. Układanie cyfry 1 z kolorowego drucika kreatywnego.
4. Umieszczanie cyfry 1 pod zbiorem jednoelementowym (przy obręczy, w której jest jedna piłka).
5. Zabawa ruchowa „Jeden raz”. Dzieci biegają po sali. Na dźwięk tamburyna zatrzymują się i robią jeden raz to, co poka-
zuje N. Potem zadanie mogą wymyślać chętne dzieci.
6. Wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 18. Rysowanie po śladzie wzorów i pisanie cyfr.
Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie szlaczków cyfropodobnych. Dzieci 6-letnie piszą również
cyfry po śladzie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Znaczek dyżurnego.
Cele:
doskonalenie sprawności manualnej
w
drażanie do staranności i dokładności
r
ozwijanie wyobraźni.
Pomoce: obrazki, koła z papieru o średnicy 10 cm dla każdego dziecka, flamastry, kredki, sznurek długości ok. 3 m.
Przebieg zajęć:
1. N. układa obrazki przedstawiające różne czynności porządkowe typowe dla dyżurnego. Rozmawia z dziećmi na temat
ich treści. Dzieci dowiadują się o funkcji dyżurnego. Ustalenie, jakie prace dyżurni mogą wykonywać w sali.
2. Zapoznanie dzieci z tematem pracy. N. wyjaśnia dzieciom, że ich zadaniem jest narysować na środku koła jedną rzecz, która
będzie określać rodzaj dyżuru, np.: na znaczku dyżurnego od kącika przyrody można narysować kwiatek lub konewkę.
3. Dzieci dzielą się na tyle zespołów, ile dyżurów ustalono w grupie (np.: dyżurny od zabawek, od kącika przyrody, od stoli-
ków, od kącika książki, od łazienki). Przy stolikach każde dziecko z zespołu projektuje znaczki dyżurnego danego rodzaju.
4. Dzieci wybierają po jednej propozycji znaczka dla każdego dyżuru, uzasadniają swoją decyzję.
5. N. przymocowuje do każdego wybranego znaczka zawieszkę ze sznurka i umieszcza znaczki w ustalonym miejscu.
III Zajęcia w ogrodzie
x Rysowanie patykiem na ziemi.
x Zabawa „Złap piłkę”. Dzieci stoją w kole. Jedna osoba wchodzi do środka. Stojący w kole szybko rzucają do siebie piłkę tak,
aby nie mogła jej złapać osoba w środku. Gdy piłka zostanie przechwycona, do koła wchodzi osoba, która rzucała ostatnia.
t
PIĄTEK emat: Dni tygodnia.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Ćwiczenie rozmachowe mięśni rąk „Kto potrafi?”. Wykonanie ćwiczeń w KP1,
s. 19. Ćwiczenia poranne – Zestaw II. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 21. Zabawa „Jak to było?” – ćwiczenia w używaniu
określeń stosunków przestrzennych. Zabawa na czworakach „Slalom w tunelu”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; IV 2, 14, 15
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – Tygodniowa wyliczanka, wiersz Maciejki Mazan.
Słuchanie utworu. Omówienie treści. Zabawa ruchowa „Dni tygodnia”. Wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 20. ▶ 2. Zajęcia
ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw II.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 7, 8; IV 1, 2, 3, 4, 5, 8, 12, 16
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Gąski, gąski do domu”. Zabawy na wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawy w pia-
skownicy – poznawanie właściwości piasku.
obszary z podstawy programowej: I 4, 5, 6; IV 11, 18