Page 28 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 28
26 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Wrzesień
W tej samej chwili jeżyk Jerzy, który bawił się z kolegą piłką z jabłka, nie złapał jej i piłka trafiła w Pannę Kitkę, która upa
dła na podłogę.
– Ja nie chciałem! – zawołał od razu Jerzy.
Basia stała i patrzyła w milczeniu na Pannę Kitkę. Samej lalce nic się nie stało, ale straciła żołędziowy berecik, a sukienka
z listków pokruszyła się jej i połamała.
I choć Basia była bardzo dzielną wiewióreczką i prawie nigdy nie płakała – no, chyba że w wyjątkowych przypadkach –
to teraz zaczęła pociągać noskiem. Co za okropne przedszkole! Nie tylko nie znalazła nowych przyjaciół, ale jeszcze jej
najlepszej przyjaciółce stała się krzywda!
Wszystkie przedszkolaki zamilkły przestraszone. I pewnie wydarzyłoby się coś okropnego, gdyby nie przyszła Misia
Mysia.
– Nie martw się – powiedziała. – Ten berecik potoczył się pod półki z książkami. Zaraz go wyjmiemy i przykleimy!
Jerzy od razu pobiegł po berecik, bo było mu przykro, że to przez niego Basia prawie się popłakała. Misia wzięła Pannę
Kitkę, obejrzała ją i oznajmiła:
– A ta sukieneczka jest bardzo ładna, ale liście już tak wyschły, że i tak niedługo by się pokruszyły. Zaraz zrobimy nową
sukienkę z bibułki. Jaki kolor lubisz najbardziej?
I ani się Basia obejrzała, a wszyscy pomagali ratować Pannę Kitkę. Jerzy przykleił lalce berecik najlepszym klejem na
świecie, Misia zrobiła jej sukienkę z pięknej rudej bibułki, a inne przedszkolaki namalowały na sukience orzechy i żołędzie.
Panna Kitka jeszcze nigdy tak pięknie nie wyglądała!
– I co, Basiu? – spytała mama następnego dnia. – Jedziesz do babci?
– Panna Kitka powiedziała, że na razie nie musimy – oznajmiła Basia. – Chociaż na wszelki wypadek jeszcze nie rozpa
kowuj naszych walizek.
Ale minęło już parę dni, a Basia nie wspomina o wyjeździe do babci. Zdaje się, że Panna Kitka jednak polubiła
przedszkole…
Maciejka Mazan
2. Rozmowa na temat opowiadania. N. pyta dzieci: Kto nowy przyszedł do przedszkola? Czy Basia cieszyła się, że idzie do
przedszkola? Dlaczego Basia szła do przedszkola niechętnie? Co się przydarzyło Pannie Kitce? Kto przyszedł Basi i Pannie
Kitce z pomocą?
3. Wypowiedzi dzieci na temat swoich przyjaciół.
4. Zabawa „Zgadnij, kto jest moim przyjacielem”. Dzieci siedzą w kole. Chętne dziecko opisuje wygląd koleżanki lub kole-
gi. Pozostali uczestnicy zabawy zgadują, kim jest ta osoba.
5. Zabawa ruchowa „Przyjaciel”. Dzieci swobodnie biegają po sali. Na głośny sygnał tamburyna szukają swojego przyja-
ciela, stają naprzeciwko siebie i podają sobie prawą rękę. Następnym razem podają lewą rękę. Zabawę można powtó-
rzyć kilkakrotnie.
6. Wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 8, ćw. 2. Kolorowanie obrazka zgodnie z kodem.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Razem z przyjacielem.
Cele:
doskonalenie zdolności plastycznych
w
drażanie do staranności i dokładności
r
ozwijanie wyobraźni.
Pomoce: białe kartki A4 dla każdego dziecka, kredki.
Przebieg zajęć:
1. Zapoznanie dzieci z tematem pracy. Dzieci mają narysować siebie i swojego przyjaciela, np. podczas wspólnej zabawy.
2. Dzieci siadają przy stolikach, a N. zachęca je do estetycznego wykonania pracy.
3. Opowiadanie dzieci o swoich przyjaciołach na podstawie wykonanych prac.
III Zajęcia w ogrodzie
x Rysowanie kredą po asfalcie – swobodna ekspresja plastyczna.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.