Page 81 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 81
TYDZIEŃ 6 • Bezpieczna droga do przedszkola • 79
TYDZIEŃ 6 Bezpieczna droga do przedszkola
t
PONIEDZIAŁEK emat: My, piesi.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Rozmowy z dziećmi o konieczności znajomości adresu ich zamieszkania. Zabawy
konstrukcyjne „Budujemy garaże, parkingi”. Ćwiczenia poranne – Zestaw VI. Rozmowa w małych grupach „Jestem uważ-
ny na drodze”. Zabawa dydaktyczna „Ile wyrazów?”. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6; II 7; III 3, 4, 5; IV 1, 2, 14, 20
Zajęcia główne: ▶ 1. Wycieczka – „Na skrzyżowaniu”. Przypomnienie i utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas
wyjścia poza teren przedszkola. Omówienie celu wycieczki. Wyjście z przedszkola – obserwacja przejścia dla pieszych, oma-
wianie znaczenia napotkanych znaków drogowych. Przejście na drugą stronę ulicy z zastosowaniem zasad ruchu pieszych.
Powrót do przedszkola – rozmowy z dziećmi na temat wrażeń z wycieczki. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 52–53.
obszary z podstawy programowej: I 7, 9; III 2, 5, 6, 7, 8; IV 1, 2, 5, 8, 9, 12, 14, 20
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kolory sygnalizatora”. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu tere-
nowego (hulajnóg i rowerków).
obszary z podstawy programowej: I 5; II 3; III 2; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Rozmowy z dziećmi o konieczności znajomości adresu ich zamieszkania. N. rozpoczyna dyskusję, zadając pytania, np.:
Dlaczego musimy znać nasz adres zamieszkania? Komu i kiedy możemy go podać? Co powinniśmy zrobić, jeśli się zgu-
bimy? Czy z nieznajomymi możemy rozmawiać? Dzieci odpowiadają, a N. podsumowuje i weryfikuje ich odpowiedzi.
x Zabawy konstrukcyjne „Budujemy garaże, parkingi”. Dzieci wykorzystują różne rodzaje klocków – rozwijanie wyobraź-
ni przestrzennej.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Rozmowa w małych grupach „Jestem uważny na drodze”. Omówienie obrazków przedstawiających prawidłowe i nie-
prawidłowe zachowania uczestników ruchu drogowego – poszerzenie wiadomości na temat podstawowych przepisów
ruchu drogowego, uwrażliwianie na konieczność zachowania zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa dydaktyczna „Ile wyrazów?”. Dzieci układają modele prostych zdań z klocków (1 klocek – 1 wyraz), np.: Adam
ma psa. Ula kupiła czerwone róże. Igor buduje wysoką wieżę. Czerwone światło oznacza STOP. – ćwiczenie słuchu fone-
matycznego oraz analizy i syntezy słuchowej.
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: wycieczka.
Temat: Na skrzyżowaniu.
Cele:
p
oznanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w czasie wyjść poza teren przedszkola
zapoznanie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego
p
rowadzenie obserwacji ukierunkowanej
raktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy
p
doskonalenie umiejętności wypowiedzi na temat zaobserwowanych zjawisk.
Pomoce: KP1.