Page 78 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 78
76 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia społeczne – „Urządzenia w naszych domach”. Rozmowa na temat urządzeń domowych.
Zabawa dydaktyczna „Stary sprzęt – nowy sprzęt”. Zabawa „Mówię jak robot” – analiza i synteza sylabowa wyrazów. Zaba-
wa ruchowa „Robot kuchenny”. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Urządzenia elektryczne”. Przygotowanie projektu wybranego
urządzenia. Wykonanie pracy plastyczno-konstrukcyjnej w zespołach. Przedstawienie reklamy skonstruowanych urządzeń.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 2, 5, 7; IV 1, 2, 5, 6, 7, 11, 19
Zajęcia w ogrodzie: Rysowanie kredą lub patykiem. Obserwacja „Co się zmieniło w przyrodzie?”. Zabawa bieżna „Be-
rek czerwony”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 7, 9; IV 2, 8, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Ćwiczenie grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania – rysowanie znaków graficznych po zakropkowanych wzo-
rach, rozwijanie umiejętności dostrzegania kierunków pisania: od lewej do prawej, od góry do dołu.
x Rozwiązywanie zagadek wprowadzających.
Ubija dokładnie pianę, Wody i proszku W każdym domu mieszka, Słuchają go dzieci,
szybko ciasto uciera. szybko nabierze sprząta mieszkanie. słuchają dorośli,
Trudno się obejść bez niego. i brudne pranie Połyka wszystkie śmieci płynie z niego muzyka
Bez czego? – bez... sama wypierze. leżące na dywanie. i płyną wiadomości.
(mikser) (pralka) (odkurzacz) (radio)
Bożena Forma
Mama na nim pracuje,
tata coś wyszukuje,
brat nieraz na nim gra.
To coś ekran i klawiaturę ma.
(komputer/laptop)
Agnieszka Kolankowska
x Ćwiczenia poranne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Co będzie następne?”. N. układa z patyczków wzór i pyta: Co będzie następne? Dzieci układają dalszy ciąg wzo-
ru z patyczków do liczenia, zachowując naprzemienność elementów, rytm – dostrzeganie regularności.
x Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 49. Kolorowanie elementów w zbiorach. Kolorowanie skarpetek do pary. Liczenie par
i dorysowywanie butów.
x Zabawa z mocowaniem i dźwiganiem „Mur z kamieni” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
Temat: Urządzenia w naszych domach.
Cele:
p
oznanie sprzętów gospodarstwa domowego używanych dawniej i dziś
wzbogacanie słownictwa
o
mówienie zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych
doskonalenie analizy i syntezy sylabowej wyrazów.
Pomoce: obrazki przedstawiające dawne i współczesne sprzęty gospodarstwa domowego.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat „Urządzenia w moim domu”. Dzieci mówią, jakie sprzęty są używane w ich domach. Zastanawia-
ją się, czy potrzebne są dzisiaj nowoczesne urządzenia domowe. Wyjaśniają dlaczego. Wspólnie z N. omawiają zasady
bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych.