Page 79 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 79
TYDZIEŃ 5 • Ja i moja rodzina • 77
2. Zabawa dydaktyczna „Stary sprzęt – nowy sprzęt”. N. rozkłada obrazki na podłodze. Dzieci wybierają jeden z nich,
po czym szukają do niego pary. Nazywają urządzenie, opisują jego wygląd i przeznaczenie. Analizują różnice między
sprzętem dawnym i współczesnym.
3. Zabawa „Mówię jak robot” – analiza i synteza sylabowa wyrazów. N. lub wybrane dziecko mówi całe zdanie z podziałem
na sylaby. Pozostałe dzieci odgadują, co zostało powiedziane. Przykłady zdań: Dzień do-bry, jes-tem ro-bo-tem i bar-dzo
lu-bię po-ma-gać. W czwart-ki zwy-kle sprzą-tam za-baw-ki.
4. Zabawa ruchowa „Robot kuchenny”. Dzieci ruchem naśladują pracę urządzenia – rozwijanie wyobraźni ruchowej.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczno-konstrukcyjne.
Temat: Urządzenia elektryczne.
Cele:
ozwijanie umiejętności projektowania przedmiotów oraz realizacji według ustalonego planu
r
kształtowanie wyobraźni przestrzennej, zainteresowanie światem techniki
doskonalenie umiejętności przygotowania krótkich wypowiedzi słownych
trwalanie umiejętności pracy w zespole.
u
Pomoce: pudła kartonowe, papier kolorowy, folia aluminiowa, klej, nożyczki, taśma klejąca.
Przebieg zajęć:
1. Przygotowanie w formie szkicu projektu wybranego urządzenia, np.: pralki, komputera, odkurzacza. Zaplanowanie ro-
dzaju i ilości materiałów potrzebnych do wykonania pracy.
2. Wykonanie pracy plastyczno-konstrukcyjnej w zespołach „Urządzenia elektryczne”. Konstruowanie i ozdabianie urządzeń.
3. W zespołach przygotowanie reklamy skonstruowanych urządzeń – prezentacja urządzenia, zorganizowanie wystawy.
III Zajęcia w ogrodzie
x Rysowanie kredą na chodniku lub patykiem na ziemi – rozwijanie sprawności grafomotorycznej.
x Obserwacja „Co się zmieniło w przyrodzie?” – swobodne wypowiedzi dzieci.
x Zabawa bieżna „Berek czerwony”. Dzieci swobodnie biegają. Na hasło: Berek! szybko chwytają się czegoś czerwonego.
t
PIĄTEK emat: Jak pomagam w domu?
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Dzwoneczek” – ćwiczenie doskonalące koncentrację uwagi. Wykonanie
składanki domu – KA, k. 4. Ćwiczenia poranne – Zestaw V. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 51. Lepienie z plasteliny. Zaba-
wa skoczna „Przeskocz przez kałużę”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; II 3; III 2, 5, 7; IV 1, 6, 8, 11, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – „Co należy do moich obowiązków domowych?”. Rozmowa z dzieć-
mi na temat ich obowiązków domowych. Określanie symboli związanych z poszczególnymi czynnościami. Odczytywanie
obrazków i wybieranie tych, które mogą oznaczać obowiązki domowe dzieci. Zabawa matematyczna „Sprzątamy zabawki”
– klasyfikowanie i przeliczanie. Zabawa dramowa „Zgadnij, co robię”. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 50. ▶ 2. Zajęcia
ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw V.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8; III 2, 6; IV 1, 2, 5, 9, 12, 14, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa bieżna „Slalom”. Zabawa z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Chodzenie po liniach.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 8; III 5, 7
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Dzwoneczek”. Dzieci siedzą w kole, podają sobie jak najszybciej z rąk do rąk dzwoneczek – ćwiczenie dosko-
nalące koncentrację uwagi.
x Wykonanie k. 4 z KA. Wycinanie szablonów: domu i kwiatów, wyjmowanie elementów w oknach, kolorowanie, ozdabianie