Page 82 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 82

80  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Październik



          Przebieg zajęć:
          1.  Przypomnienie i utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas wyjścia poza teren przedszkola (Nieoddalanie się od grupy;
            Słuchanie poleceń osób dorosłych itp.)
          2.  Wspólne omówienie celu wycieczki na najbliższe skrzyżowanie – obserwowanie przez dzieci pojazdów, zachowań pie-
            szych, zapamiętywanie wyglądów najczęściej występujących znaków drogowych.
          3.  Wyjście z przedszkola – obserwacja przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną i bez sygnalizatora, omawianie zna-
            czenia napotkanych znaków drogowych, zwracanie uwagi na kolory i kształty.
          4.  Przejście na drugą stronę ulicy z zastosowaniem zasad ruchu pieszych.
          5.  Powrót do przedszkola – rozmowy z dziećmi na temat wrażeń z wycieczki; omówienie zaobserwowanych zachowań pie-
            szych i kierowców; utrwalanie podstawowych zasad ruchu drogowego.
          6.  Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 52–53. Rysowanie bezpiecznych dróg do przedszkola. Omówienie zasad zachowania się
            na drodze. Utrwalenie znajomości znaczenia świateł sygnalizatorów dla pieszych i kierowców. Nalepianie elementów
            ilustracji według polecenia. Kolorowanie sygnalizatora.


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kolory sygnalizatora”. Dzieci stoją w kole. N. znajduje się w środku i trzyma dwa
            krążki w kolorach sygnalizatora dla pieszych. Gdy uniesie do zielony krążek, dzieci idą po obwodzie koła. Kiedy unie-
            sie czerwony – zatrzymują się. Następnie odwracają się i na uniesiony zielony krążek maszerują dalej – doskonalenie
            szybkiej reakcji na sygnał wzrokowy.
             x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego (hulajnóg i rowerków).




          WTOREK   emat: Tytus i domy.
                           t


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: „Na ulicy” – zadawanie i rozwiązywanie zagadek. Ćwiczenie przygotowujące do
          nauki pisania „Kropki w kratkach”. Ćwiczenia poranne – Zestaw VI. Zabawa słuchowa z wykorzystaniem klocków „Kroki”.
          Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 56. Zabawa ruchowa „Pojazdy w kole”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 5, 7; IV 1, 2, 5, 6, 8, 9

          Zajęcia główne:   ▶  1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Tytus ma dom – my mamy domy”. Zapoznanie
          z literą y (wysłuchanie wierszyka – KP1, s. 54, budowanie modeli wyrazów domy i Tytus). Zabawa dydaktyczna „Co to jest
          za litera, co zmienia wyrazów znaczenia?”. Zabawa ruchowa „Układamy literę Y”. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 54–55.
            ▶  2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw VI.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 8; IV 2, 3, 4, 8, 9, 12

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa równoważna „Ścieżka”. Zabawy z wykorzystaniem baniek mydlanych.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 8, 9; II 3; III 2; IV 18


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x „Na ulicy” – zadawanie i rozwiązywanie zagadek. Dzieci wymyślają i prezentują zagadki związane z ruchem drogowym
            (np.: o pieszych, kierowcach, znakach drogowych, przejściach dla pieszych, pojazdach). Wybierają dowolny rodzaj eks-
            presji, tj. prezentują zagadki słowne, ruchowe lub rysunkowe.
             x Ćwiczenie przygotowujące do nauki pisania „Kropki w kratkach”. Dzieci rysują kropki na kratkowanym papierze we
            wskazanych kratkach, np.: Kratka w górnym lewym rogu, dwie kratki w lewo, jedna kratka w dół, trzy kratki w prawo.
             x Ćwiczenia poranne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa słuchowa z wykorzystaniem klocków „Kroki”. Dzieci stukają klockiem o podłogę lub o drugi klocek, powtarza-
            jąc rytmy podawane przez N. – kształtowanie pamięci słuchowej. Naśladują odgłosy kroków ludzi idących po chodniku:
            dziecka (podskoki), osoby, która się spieszy, tłumu ludzi, osoby na spacerze – rozwijanie wyobraźni dzieci.
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87