Page 83 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 83
TYDZIEŃ 6 • Bezpieczna droga do przedszkola • 81
x Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 56. Kolorowanie obrazków, w których nazwach słychać głoskę y; kolorowanie w mode-
lach wyrazów kwadratów odpowiadających głosce y na czerwono. Rozwiązywanie rebusów.
x Zabawa ruchowa „Pojazdy w kole”. Dzieci poruszają się po kole w określonym kierunku i w różnym tempie (najpierw
wolno, później coraz szybciej). Trzymają w dłoniach krążki-kierownice. Na sygnał (np. gwizdka) zatrzymują się, po
czym zmieniają kierunek poruszania.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
Temat: Tytus mam dom – my mamy domy.
Cele:
zapoznanie z literą y
r
ozwijanie spostrzegawczości
ozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej
r
u
trwalanie wyglądu poznanych liter
zachęcanie do odczytywania wyrazów
doskonalenie sprawności ruchowej.
Pomoce: obrazki (przedstawiające domy i chłopca), napisy (domy, Tytus), kartoniki czerwone i niebieskie, karto-
niki z literami, obrazki potrzebne do zabawy dydaktycznej, tamburyn, KA, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wierszyka – KP1, s. 54.
2. Omówienie obrazków przedstawiających domy i chłopca Tytusa. Wyróżnienie głosek, zwłaszcza głoski y, w słowach:
domy, Tytus. Podawanie przez dzieci słów zawierający głoskę y w środku i na końcu. Ustalenie, że w języku polskim nie
ma słów rozpoczynających się głoską y.
3. Budowanie modeli wyrazów domy, Tytus z czerwonych (oznaczających samogłoski) i niebieskich kartoników (na ozna-
czenie spółgłosek).
Uwaga: W zadaniu tym uczestniczą dzieci z pomocą N.
4. Prezentacja drukowanej litery Y, y i pisanej litery y. Dzieci podają własne skojarzenia co do kształtu litery.
5. Układanie wyrazów domy, Tytus poprzez umieszczenie litery y w miejscu odpowiedniej głoski w modelach wyrazów
z p. 3. Umieszczenie poznanych liter.
Uwaga: Literę na ostatnim kartoniku w modelu wyrazu domy umieszczają przede wszystkim dzieci 5-letnie. Dzieci
6-letnie umieszczają literę y w modelu wyrazu Tytus oraz pozostałe wprowadzone wcześniej litery w obu modelach.
6. Umieszczenie napisów domy, Tytus pod modelami wyrazów do obrazków. Czytanie globalne wyrazów.
7. Zabawa dydaktyczna „Co to jest za litera, co zmienia wyrazów znaczenia?”. N. układa wyrazy: dom, las, kot, pas, nos
(może wykorzystać litery z KA, k. 36–37), dla ułatwienia pokazuje dzieciom odpowiednie obrazki. Następnie do każde-
go wyrazu N. dokłada literę y. Chętne dzieci odczytują lub wybierają obrazki (domy, lasy, koty, pasy, nosy). W zależno-
ści od umiejętności N. układa dłuższy wyraz: sygnalizator – sygnalizatory. Podawanie innych przykładów przez dzieci.
8. Zabawa ruchowa „Układamy literę Y”. Dzieci maszerują po sali w rytmie tamburyna (marsz, bieg, podskoki). Kiedy N.
przestaje grać, dzieci dobierają się trójkami i kładą się na podłodze tak, aby ich ciała odzwierciedlały kształt litery Y.
9. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 54–55. Odnajdowanie ukrytych liter. Rysowanie po śladzie konturów gór i wzorów.
Pisanie po śladzie liter y.
Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie prostego rysunku i szlaczków literopodobnych. Dzieci
6-letnie piszą również litery po śladzie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa równoważna „Ścieżka”. N. rysuje kredą na chodniku lub patykiem na ziemi dwie linie. Dzieci pokonują wyzna-
czoną ścieżkę, stawiając stopa przed stopą, a następnie skacząc obunóż i na jednej nodze.
x Zabawy z wykorzystaniem baniek mydlanych.