Page 84 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 84

82  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Październik


                         t
          ŚRODA   emat: Kolorowe znaki.


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Szukamy takich samych sylab”. Układanie obrazków tematycznych.
          Ćwiczenia poranne – Zestaw VI. Zabawa „Kształty wokół nas”. Zabawa „Szukamy samogłosek”. Zabawa bieżna „Ogonki”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 2; IV 2, 9, 12

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia społeczne – „Kolorowe znaki”. Rozwiązanie zagadki wprowadzającej. Prezentacja zna-
          ków drogowych. Nazywanie i omówienie znaczenia wybranych znaków. Zabawa ruchowa „Znam ten znak”. Wykonanie
          ćwiczeń w KP1, s. 57.  ▶  2. Zajęcia umuzykalniające – „Na ulicy”. Powitanie w parach. Zabawa „Na ulicy” z wykorzy-
          staniem nagrania Szybko – wolno (CD, 30). Zabawa „Dyrygent” – recytowanie tekstu piosenki Dzień dobry zgodnie z po-
          danym tempem. Zabawa „Ruch drogowy” – naśladowanie pieszych i pojazdów. Zabawa muzyczno-ruchowa Taniec wygi-
          naniec (CD, 28). Pożegnanie w parach.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; II 3; III 2, 5, 8; IV 1, 2, 7, 8, 9, 12, 14

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawy z wykorzystaniem piłek. Jazda na rowerkach lub hulajnogach.
            obszary z podstawy programowej: I 5; III 5, 7; IV 14


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa „Szukamy takich samych sylab”. N. prezentuje dzieciom obrazki, dzieci podają ich nazwy: zebra, zegar, samo-
            chód, sałata, garaż, gazeta, rower, robot. Następnie dzielą wyrazy na sylaby i wskazują, które nazwy obrazków rozpoczy-
            nają się taką samą sylabą.
             x Układanie obrazków tematycznych z części (samochód, znaki drogowe, tramwaj itp.) – rozwijanie sprawności analiza-
            tora wzrokowego.
             x Ćwiczenia poranne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

          Zadania popołudniowe
             x Zabawa „Kształty wokół nas”. Przyporządkowywanie podstawowych figur geometrycznych do obrazków związanych
            z ruchem ulicznym, np.: koło – kierownica, znak nakazu, koło od roweru; kwadrat – znak informacyjny, apteczka; trój-
            kąt – znak ostrzegawczy, trójkąt ostrzegawczy; prostokąt – sygnalizator, przyczepa w ciężarówce, drogowskaz).
             x Zabawa „Szukamy samogłosek”. Dzieci siedzą w kole. N. podaje dowolną samogłoskę, dzieci ją głośno powtarzają, np. e.
            Następnie N. mówi wybrane słowo. Jeżeli występuje w nim podana wcześniej samogłoska, każde z dzieci łapie się za
            swoje kolano; jeśli nie występuje, chwyta za kolano sąsiada.
             x Zabawa bieżna „Ogonki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).


          II Zajęcia główne

          Zajęcia 1
          Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
          Temat: Kolorowe znaki.
          Cele:
            zapoznanie ze znakami drogowymi
            doskonalenie umiejętności segregowania według określonych cech
            p
            oszerzanie wiadomości na temat ruchu drogowego
            kształtowanie umiejętności odczytywania symbolu.

               Pomoce: sylwety wybranych znaków drogowych (nakazu, zakazu, ostrzegawczych i informacyjnych), emblematy
               znaków drogowych na tasiemkach, KP1.
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89