Page 85 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 85
TYDZIEŃ 6 • Bezpieczna droga do przedszkola • 83
Przebieg zajęć:
1. Rozwiązanie zagadki wprowadzającej:
Kierowcy, piesi i przedszkolaki
powinni znać te znaki.
Są kolorowe, kształt figur mają,
w ruchu drogowym bardzo pomagają.
(znaki drogowe)
Anna Słomińska
2. Zaprezentowanie dzieciom znaków drogowych. Segregowanie ich według kolorów i kształtów (koła, trójkąty, kwadra-
ty, prostokąty).
3. Nazywanie i omówienie znaczenia wybranych znaków – zwrócenie uwagi na wygląd (kolory oraz kształty nawiązujące
do figur geometrycznych).
4. Zabawa ruchowa „Znam ten znak”. N. rozdaje dzieciom emblematy ze znakami drogowymi, większe znaki umieszcza
w różnych miejscach sali. Dzieci swobodnie poruszają się w rytm bębenka, gdy N. przestaje grać, dzieci ustawiają się
przy dużym znaku zgodnie z posiadanym emblematem. Wybrane dziecko opisuje, jaki to znak (jak wygląda, co oznacza).
Następnie dzieci wymieniają się emblematami. Zabawę powtarzamy kilka razy.
5. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 57. Kolorowanie znaków według wzorów. Rysowanie po śladzie i uzupełnianie sygnali-
zatora nalepkami.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Na ulicy.
Cele:
wrażliwienie na zmiany tempa w muzyce
u
ozwijanie umiejętności rozróżniania prawej i lewej części ciała
r
doskonalenie umiejętności formowania szeregu oraz koła
integracja grupy.
Pomoce: tamburyn, bębenek, CD.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie. Dzieci poruszają się przy akompaniamencie wystukiwanym przez N. na tamburynie. Na przerwę w muzyce
dzieci wykonują polecenia: Witają się prawe ręce. Witają się lewe stopy itp. (Każde z poleceń realizują z drugą osobą, łą-
cząc wymienioną część ciała z tą samą częścią ciała partnera).
2. Zabawa „Na ulicy”. N. dzieli dzieci na dwie grupy: grupa samochodów i grupa przechodniów. Dzieci-samochody otrzy-
mują okrągłe tarcze (kierownice). N. włącza nagranie zabawy muzyczno-ruchowej Szybko – wolno – CD, 30. Jeżeli mu-
zyka jest szybka, to poruszają się dzieci-samochody – biegają na palcach pomiędzy stojącymi nieruchomo przechodnia-
mi. Jeżeli jest wolna, to chodzą piesi – maszerują wokół stojących nieruchomo dzieci-samochodów.
3. Zabawa „Dyrygent”. Jedno z dzieci jest dyrygentem, który stoi naprzeciwko grupy i wykonuje ruch imitujący kręcenie
się kołowrotka (porusza naprzemiennie dłońmi przed sobą). Dzieci odczytują z ruchu rąk dyrygenta tempo, w jakim
kreci się kołowrotek, i na sygnał N. zaczynają recytować tekst piosenki Dzień dobry (zob. TYDZIEŃ 6, Środa). Gdy dy-
rygent zmieni tempo ruchu rąk, dzieci zmieniają tempo wymawiania tekstu tak, aby zgadzało się z tempem dyrygenta.
4. Zabawa „Ruch drogowy”. N., grając na bębenku, prezentuje dzieciom równy puls w trzech różnych tempach. Dzieci do-
pasowują do danego tempa czynności, naśladując uczestników ruchu drogowego, np.:
– empo wolne – spacerowanie, chodzenie (piesi, przechodnie)
t
– empo średnie – leżenie na plecach i poruszanie nogami imitujące pedałowanie (jazda rowerem)
t
t
– empo szybkie – bieg na palcach z ruchem rąk imitującym kierowanie kierownicą (jazda samochodem).
5. Na przerwę w akompaniamencie uczestnicy zatrzymują się:
– piesi odpoczywają – siadają w siadzie skrzyżnym na podłodze
– owerzyści parkują rowery – ustawiają się w jednym szeregu przed N.
r
– kierowcy parkują samochody – tworzą koło.
6. Zabawa muzyczno-ruchowa „Taniec wyginaniec”. Dzieci stoją w kole. Przy akompaniamencie nagrania zabawy Taniec
wyginaniec (CD, 28) wykonują czynności wymienione w tekście.