Page 90 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 90
88 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
N. i dzieci. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Światła na skrzyżowaniu”. Podziękowanie i pożegnanie gościa. Wykonanie
ćwiczeń w KP1, s. 61. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw VI.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8; II 7; III 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9; IV 9, 15, 20
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Wąż”. Jazda na hulajnogach. Zabawa „Policjant” – utrwalenie zasad ruchu drogowego.
obszary z podstawy programowej: I 4, 5; II 8; III 2, 5; IV 18; IV 9
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 60. Opowiadanie historii przedstawionej na obrazkach. Swobodne rozmowy na temat
„W jakich sytuacjach mogę poprosić o pomoc pana policjanta?”.
x Zabawa „Dokończ wyraz”. N. podaje dziecku obrazek i wypowiada pierwszą sylabę nazwy narysowanego na nim elementu,
np. ko- (-tek). Dziecko ma dopowiedzieć sylabę, aby powstał wyraz. Stopniowo N. pokazuje obrazki o dłuższych nazwach
3–4-sylabowych, np.: sa-mo-chód, sy-gna-li-za-tor – ćwiczenie słuchu fonematycznego oraz analizy i syntezy słuchowej.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa dydaktyczna „Kogo wezwać na pomoc?”. N. pokazuje dzieciom obrazki lub planszę tematyczną. Zadaniem
dzieci jest połączenie postaci (policjanta, ratownika medycznego i strażaka) z pojazdami i numerami telefonów alar-
mowych. N. lub chętne dziecko opisuje pewną sytuację, a dzieci odpowiadają, którą ze służb ratowniczych należy we-
zwać na pomoc. Przykłady:
Mały chłopiec stoi na ulicy i płacze, chyba się zgubił.
Widzisz wypadek samochodowy, są osoby poszkodowane.
Pali się dom.
x Zabawa „Tropiciele liter”. Każde dziecko otrzymuje karteczkę z wydrukowanym zdaniem. Przy stoliku zaznacza na czer-
wono w tekście wszystkie wskazane litery (samogłoski). W zależności od umiejętności dzieci N. poleca odszukanie kilku
z wprowadzonych do tej pory liter: a, A, o, O, e, E, i, I, u, U, y, np. dwóch: a, A i u, U.
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
Temat: Praca policjanta kierującego ruchem drogowym.
Cele:
oszerzenie wiadomości na temat roli i zadań policjanta w ruchu drogowym
p
u
trwalenie znajomości numerów alarmowych i umiejętności powiadamiania odpowiednich służb
kształtowanie postawy zaufania i otwartości w kontaktach z gośćmi.
Pomoce: KP1.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie i przedstawienie policjanta.
2. Przypomnienie dzieciom celu i przebiegu spotkania.
3. Omawianie przez policjanta: roli i zadań policji w ruchu drogowym, rodzajów umundurowania, numerów telefonów
alarmowych i korzystania z nich. Przekazanie informacji, że policjant to osoba, której można zaufać, która może pomóc
dziecku w sytuacji zagrażającej jego bezpieczeństwu. Zaproszony gość mówi także o poruszaniu się dzieci po drogach
i niebezpieczeństwach, jakie mogą czyhać na dziecko na drodze. Omawia sposoby, jak unikać i pokonywać zagrożenia.
Wspomina o konieczności noszenia elementów odblaskowych. Mówi, jak bezpieczne podróżować autem. Pokazuje nie-
które znaki, jakich używa policjant kierujący ruchem drogowym.
4. Zadawanie pytań policjantowi przez N. i dzieci.
5. Wspólna z policjantem zabawa orientacyjno-porządkowa „Światła na skrzyżowaniu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
6. Podziękowanie i pożegnanie gościa.
7. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 61. Łączenie numeru alarmowego z odpowiednim pojazdem, przypomnienie zakresu
zadań poszczególnych służb ratowniczych. Kolorowanie numeru 112.