Page 93 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 93
TYDZIEŃ 7 • Jesień w parku i w ogrodzie • 91
Wtedy Zajączek zaczął bić brawo, bo wyobraził sobie, że już jest w teatrze.
– A ty, Trampolinku, co zrobisz ze swoimi kasztanami i żołędziami? – zaciekawił się Zajączek.
– Poukładam je na półce obok wakacyjnych pamiątek, hej hop!
I cała trójka, bardzo zadowolona z pomysłów, pomaszerowała do przedszkola.
Urszula Piotrowska
2. Omówienie treści utworu. Dzieci odpowiadają na pytania N., np.: Dokąd wybrali się na spacer Trampolinek, Zajączek
i lala Anielka? Co można znaleźć jesienią na trawnikach w parku? Jakie kolory mają spadające liście? Co znaleźli Tram-
polinek i jego przyjaciele? Co Anielka zrobi z owoców jarzębiny? Co Zajączek postanowił zrobić z kasztanów i żołędzi?
3. Zabawa ruchowa „Jesienny spacer”. Dzieci spacerują po sali w rytm nagrania dowolnej melodii. Na przerwę w muzyce
kucają i naśladują, że podnoszą 1 kasztan. Chodzą dalej, na kolejną przerwę znów podnoszą 1 kasztan. Na zakończenie
zabawy N. pyta, ile kasztanów zebrały dzieci.
4. „Skąd się biorą kolory na jesiennych liściach?” – rozmowa kierowana pytaniami. N. sprawdza dotychczasowe wiado-
mości dzieci, zadając pytania, np.: Co sprawia, że rośliny są zielone? Dlaczego liście zmieniają swoją barwę? Dlaczego li-
ście opadają z drzew? N. weryfikuje i uzupełnia odpowiedzi. Wyjaśnia, że zjawisko wybarwiania liści jesienią jest reak-
cją rośliny na zmiany długości dnia i nocy. Jesienią, gdy dzień jest krótszy, chlorofil, który nadaje liściom zieloną barwę,
przestaje być przetwarzany i następuje jego stopniowy rozkład. Większą rolę zaczynają odgrywać inne barwniki. Dzięki
nim liście przybierają różne barwy: żółtą, pomarańczową, czerwoną i brązową. Na zmianę barwy niektórych liści ma
wpływ także obniżenie temperatury i wzmożone opady atmosferyczne. Oglądanie naturalnych okazów liści i innych
darów jesieni: kasztanów, żołędzi, skrzydlaków klonu.
5. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 62–63. Opisywanie ilustracji. Nazywanie i liczenie zwierząt. Kolorowanie rysunków.
Nazywanie kolorów. Czytanie globalne.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Jesienne cudaki.
Cele:
r
ozwijanie wyobraźni
kształtowanie umiejętności łączenia elementów
doskonalenie sprawności manualnej.
Pomoce: jesienne liście, żołędzie i kasztany z dziurkami, zapałki, plastelina, kawałki wełny, piórka.
Przebieg zajęć:
1. Omówienie etapów wykonania jesiennych cudaków:
– wybranie żołędzi i kasztanów, połączenie ich zapałkami
– ozdabianie piórkami, wełną, liśćmi
– mocowanie cudaków do tekturowej podkładki za pomocą plasteliny.
2. Wykonanie przy stolikach ludzików, zwierzątek, stworków według własnych pomysłów.
3. Wystawa prac dzieci.
III Zajęcia w ogrodzie
x Odnajdywanie w okolicy wybranych drzew, np.: kasztanowca, klonu, brzozy, dębu, jarzębiny. Kalkowanie faktury kory;
zbieranie liści, owoców, nasion – układanie zebranych darów jesieni w kąciku przyrody.
x Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego – przestrzeganie ustalonych zasad bezpieczeństwa.
t
WTOREK emat: Maja i motyl.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa grafomotoryczna „Jesienny wiatr”. Zabawa matematyczna „Oczka na
kostce”. Ćwiczenia poranne – Zestaw VII. Zabawa rozwijająca zmysł dotyku „Jaki to kształt?”. Wykonanie ćwiczeń w KP1,
s. 66. Zabawa skoczna „Przeprawa przez rzekę po kamieniach”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; IV 1, 2, 4, 8, 12, 14, 15