Page 98 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 98

96  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Październik



            Dynia, dynia, dy-nia – cztery klaśnięcia w dłonie (wypadające w miejscu pogrubionych sylab)
            jest pomarańczowa – wyciągnięcie dłoni przed siebie
            i jak słonko świeci, – uniesienie rąk ponad głowę i wykonanie dłońmi szybkich okrężnych ruchów imitujących migota-
                 nie promieni słonecznych
            gdy się słonko chowa. – powolne opuszczenie dłoni i schowanie ich za plecy.
          5.  Zabawa „Jesień w sadzie i w ogrodzie”. Dzieci wymienią owoce i warzywa, które są zbierane jesienią. Następnie segregują
            nazwy w zależności od ilości sylab, np.: por – 1 sylaba, jabł-ko – 2 sylaby, mar-chew-ka – 3 sylaby, ka-la-re-pa – 4 sylaby.
            N. wystukuje na bębenku w równym pulsie miarowe wartości rytmiczne (każdy z dźwięków jest takiej samej długości).
            Gdy żaden dźwięk nie wyróżnia się, to dzieci stoją pojedynczo, wypowiadając wyraz 1-sylabowy (por); gdy co druga
            nuta jest głośniejsza, dobierają się w pary i wypowiadają wyraz 2-sylabowy (jabłko); gdy co trzecia nuta jest głośniejsza,
            stają w kółeczkach 3-osobowych i mówią wyraz 3-sylabowy (marchewka), a gdy co czwarta jest akcentowana, wiążą kó-
            łeczka 4-osobowe i wymawiają wyraz zawierający 4 sylaby (kalarepa).
          6.  Pożegnanie. Dzieci wspólnie z N. siedzą w kole. N. improwizuje głosem, śpiewając krótkie zwroty melodyczne do słów:
            Do wi-dze-nia, dzie-ci. Dzieci odpowiadają śpiewem, powtarzając melodię do słów: Do wi-dze-nia, pa-ni (pa-nu).



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Zabawa w berka kucanego.
             x Zabawa „Piłka krąży”. Dzieci stoją w kole, podając sobie piłkę. Na sygnał N. dziecko trzymające piłkę pokazuje określo-
            ny ruch, który wszyscy mają za zadanie powtórzyć.
             x Zabawy dowolne z wykorzystaniem dostępnego sprzętu.




                              t
          CZWARTEK   emat: Trzy orzechy.


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: „Jesienne zagadki” – układanie i rozwiązywanie zagadek słownych. Wykonanie
          ćwiczeń w KP1, s. 68. Ćwiczenia poranne – Zestaw VII. Zabawa „Co słyszysz?”. Zabawa „Wiewiórki do dziupli”. Zabawa
          równoważna „Po linie”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 8; III 5; IV 2, 5, 6, 12, 15, 18

          Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia matematyczne – „Zbieramy po trzy orzechy”. Zabawa „Zaczarowane pudełko” – roz-
          poznawanie okazów i tworzenie zbiorów. Poznanie obrazu graficznego liczby 3 (kreślenie cyfry palcem). Zabawa ruchowa
          „Trzy orzechy w dziupli”. Wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 69.  ▶  2. Zajęcia plastyczno-techniczne – „Drzewa w czterech
          porach roku”. Przypomnienie nazw i kolejności pór roku, wskazywanie i nazywanie poszczególnych części drzewa. Omó-
          wienie sposobu wykonania pracy – KA, k. 6. Wykonanie symboli związanych z porami roku. Praca dzieci przy stolikach.
          Prezentacja i omówienie wykonanych składanek.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7; IV 1, 2, 8, 11, 12, 15, 16, 18

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „W labiryncie”. Zabawy z piłkami.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 5, 7


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x „Jesienne zagadki” – układanie i rozwiązywanie zagadek słownych związanych z jesienią. Rozpoczyna N., który recy-
            tuje tekst zagadki (wymyślonej lub jednej z poniżej podanych). Dzieci odgadują. Następnie to one próbują same ułożyć
            zagadkę dla rówieśników. N. wyjaśnia, że nie muszą się one rymować – rozwijanie pomysłowości i logicznego myślenia.
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103