Page 100 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 100
98 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczno-techniczne.
Temat: Drzewa w czterech porach roku.
Cele:
u
trwalenie znajomości nazw pór roku
u
trwalenie wiedzy na temat budowy drzewa
kształtowanie sprawności manualnej
r
ozwijanie pomysłowości.
Pomoce: klej, papier kolorowy, nożyczki, KA.
Przebieg zajęć:
1. Przypomnienie nazw i kolejności pór roku. Prezentacja drzew – wskazywanie i nazywanie poszczególnych części drze-
wa (nawiązanie do zadań porannych w poniedziałek, zob. TYDZIEŃ 7, Poniedziałek).
2. Omówienie sposobu wykonania pracy (KA, k. 6) – dopasowywanie i naklejanie symboli z k. 42 do drzewa w odpowied-
niej porze roku, wypchnięcie elementu, sklejenie według wzoru.
3. Wykonanie przez chętne dzieci własnych symboli związanych z porami roku z papieru kolorowego i naklejenie ich na
rysunki drzew.
4. Praca dzieci przy stolikach.
5. Prezentacja i omówienie wykonanych składanek.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „W labiryncie”. Dzieci, ustawione w kolumnie czwórkowej na odległość ramion, podają sobie ręce, tworząc ko-
rytarze. Przebiega nimi wyznaczona para uczestników, z których jeden stara się pochwycić drugiego. Parze tej wolno
biegać tylko wyznaczonymi korytarzami. Na sygnał N. kolumna wykonuje zwrot w lewo, w prawo lub w tył. Zmienia
się wówczas układ korytarzy, co utrudnia bieg. Po schwytaniu uciekającego N. wyznacza nową parę.
x Zabawy z piłkami: rzuty i chwyty w parach, kopanie do bramki/wyznaczonego celu.
t
PIĄTEK emat: Jesienna pogoda.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Wymyśl imię”. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 70. Ćwiczenia poranne – Ze-
staw VII. Gra dydaktyczna „Uważaj na kulkę”. Wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 71. Zabawa na czworakach „Slalom w tunelu”.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 3; III 2, 5; IV 6, 8, 9, 14, 15, 16
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze – „Jaką mamy pogodę jesienią?”. Rozmowa na temat jesiennej pogody.
Wprowadzenie i uzupełnianie kalendarza pogody. Słuchanie i omówienie wiersza Doroty Gellner Deszczowy smok. Za-
bawa dydaktyczna „Jaka to pogoda?”. Zabawa rytmiczna „Krople deszczu”. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimna-
styczne, Zestaw VII.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8; II 3; III 2, 5, 8; IV 2, 3, 5, 7, 8, 9, 16, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Rysowanie kredą na chodniku lub patykiem na piasku, ziemi. Chodzenie po ścieżce, skoki. Zabawy
dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 2; IV 1, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa (trening twórczości) „Wymyśl imię”. Dzieci nadają imię dla bliżej nieokreślonego stwora lub zwierzątka, które
posiada pewne cechy, np.: Wymyśl imię dla kotka, który ma zielone oczy, jest rudy i ma brązowe prążki. Wymyśl imię dla
stwora, który ma sześć łap, dwa ogony, parę uszu i jest kosmaty.