Page 103 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 103
TYDZIEŃ 8 • Pobaw się ze mną • 101
x Zabawa dydaktyczna „Piłka tańczy”. Dzieci podają sobie piłkę w rytm muzyki, zgodnie z instrukcją N. Co jakiś czas
zmienia się kierunek/sposób podawania piłki, np.: Piłka krąży w prawo! Piłka krąży w lewo! Piłka tańczy nad głowami!
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Figury”. Dzieci siedzą na krzesełkach ustawionych w kole. Każde dziecko ma przyklejoną na ubraniu figurę
geometryczną. N. wymienia nazwy dwóch figury, np.: Kwadraty i trójkąty. Dzieci, które mają takie figury, szybko za-
mieniają się miejscami. Kiedy N. zawoła: Figury!, wszystkie dzieci zamieniają się miejscami. Ten, kto nie zdąży zmienić
miejsca, prowadzi następną rozgrywkę.
x Zabawy dowolne z wykorzystaniem pacynek – rozwijanie wyobraźni, doskonalenie umiejętności współpracy w zespole.
N. może przygotować dzieciom „teatrzyk” za pomocą koca lub prześcieradła. Dzieci wykorzystują własnoręcznie wy-
konane pacynki.
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody” (zob. Zestawy gier i zabawa ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
Temat: Pola obserwuje ptaki.
Cele:
zapoznanie z literą p, P
ozwijanie spostrzegawczości
r
r
ozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej
u
trwalanie wyglądu poznanych liter
zachęcanie do układania i odczytywania wyrazów
doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
Pomoce: kartoniki czerwone i niebieskie, kartoniki z literami, podpisy do obrazków, CD (dowolne nagranie), KP1, KA.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wierszyka – KP1, s. 72.
2. Prezentacja litery p, P – wielkiej i małej, drukowanej i pisanej. Dzieci podają swoje skojarzenia co do kształtu litery.
Rysują literę palcem w powietrzu, na plecach kolegi, na podłodze.
3. Budowanie modeli wyrazów ptak, Pola z kartoników czerwonych (oznaczających samogłoski) i niebieskich (na ozna-
czenie spółgłosek).
Uwaga: W zadaniu tym uczestniczą głównie dzieci 6-letnie. Dzieci 5-letnie układają kartoniki na początku modeli wyrazów.
4. Układanie wyrazów ptak, Pola poprzez umieszczenie litery p, P w miejscu odpowiedniej głoski w modelach wyrazów
z p. 3. Umieszczenie pozostałych poznanych liter.
Uwaga: Literę na pierwszych kartonikach w modelach wyrazów umieszczają przede wszystkim dzieci 5-letnie. Dzieci
6-letnie umieszczają pozostałe wprowadzone litery.
5. Prezentacja podpisów do obrazków ptak, Pola – czytanie globalne. N. zachęca również dzieci do układania wyrazów
z poznanych liter, np.: pa, mop, mapa, puma – KA, k. 36–37.
Uwaga: Dzieci 5-letnie starają się ułożyć krótkie wyrazy (dwu-, trzyliterowe). Dzieci 6-letnie próbują ułożyć również
wyrazy dłuższe.
6. Omówienie ilustracji z Trampolinkiem w KP1, s. 72. Wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać głoskę p.
7. Zabawa ruchowa „W jakim słowie ukryło się p?”. N. rozkłada na podłodze różne obrazki. Dziewczynki poruszają się
w rytm muzyki (dowolne nagranie na CD), w tym czasie chłopcy siedzą w rzędzie na podłodze. Na przerwę w utwo-
rze dziewczynki odnajdują obrazek, w którego nazwie słychać głoskę p. Dziewczynki po kolei wypowiadają te nazwy,
a chłopcy sprawdzają poprawność wykonania zadania i określają, czy p jest na początku, w środku czy na końcu słowa.
Zabawę powtarzamy po wymienieniu obrazków na inne i zamianie ról między dziećmi.
8. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 73. Rysowanie po śladzie konturów pająków i wzorów. Pisanie po śladzie liter p, P oraz
sylab z literą p, P.
Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie prostych rysunków i szlaczków literopodobnych. Dzieci
6-letnie piszą również litery i sylaby po śladzie.