Page 107 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 107
TYDZIEŃ 8 • Pobaw się ze mną • 105
Pomoce: ogólnodostępne przedmioty, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Pogadanka „Nasze ulubione zabawy”. N. wita dzieci i opowiada o swojej ulubionej zabawie z dzieciństwa. Następnie py-
ta dzieci, jak i w co najbardziej lubią się bawić. Dzieci swobodnie się wypowiadają.
2. Słuchanie wiersza Maciejki Mazan Baw się z nami!
Baw się z nami!
Niepotrzebna ci zabawka, Kilka donic z paprotkami
telewizor czy huśtawka, będzie dżunglą z tygrysami
nawet kiedy śnieg i mżawka, albo lasem ze skarbami,
baw się z nami! jak wolimy!
Krzesło może być rakietą, Tych gier nie ma w żadnym sklepie,
która ściga się z kometą, my to wymyślimy lepiej,
tapczan stanie się korwetą ciut fantazji i najpiękniej
z piratami. się bawimy!
Maciejki Mazan
3. Rozmowa na temat treści wiersza. N., nawiązując do pogadanki, rozpoczyna: Wymieniliście swoje ulubione zabawy. Nie-
którzy mówili o konkretnych zabawkach, np.: o klockach, lalkach, grach. Inni wspominali o zabawach, które nie wymaga-
ją żadnych przedmiotów, np.: zabawy słowne, berek, zabawa w chowanego. Następnie zadaje dzieciom pytania, np.: Jak
myślicie, co jest najważniejszego w zabawie? Czy lepiej jest bawić się samemu czy z przyjaciółmi? Dlaczego? Jakie zabawy
zostały opisane w wierszu? Czy pojawiły się w nim zabawki? Jakie przedmioty zastały wykorzystane do zabawy?
4. Zabawa „W co się bawić?”. N. dzieli dzieci na zespoły i proponuje wymyślenie zabawy z wykorzystaniem przedmiotów
(np.: koc, gazeta, krzesełka, miś, skakanka, obręcz, woreczki, szarfy) lub bez. Dzieci w zespołach naradzają się i opraco-
wują jedną wspólną zabawę. Prezentacja pomysłów na forum grupy.
5. Zabawa ruchowa „Chodźcie do domu!”. N. rozkłada na podłodze obręcze lub szarfy oznaczone symbolem, np.: kwa-
drat, pies, człowiek, litera, pojazd. Dzieciom rozdaje emblematy z wyżej wymienionymi rysunkami. Dzieci poruszają
się w rytm tamburyna. Na przerwę w graniu jak najszybciej wchodzą do obręczy, tworząc grupki. Następnie dzieci wy-
mieniają się emblematami i bawią dalej.
6. Wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 76. Rysowanie dróg jeżyków tak, aby się nie krzyżowały – rozwijanie logicznego myślenia.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia umuzykalniające.
Temat: Jesienna polka.
Cele:
p
oznanie kroku polki (cwał boczny)
ozwijanie koordynacji ruchowej
r
wrażliwienie na brzmienie instrumentów perkusyjnych: grzechotki, bębenka, tamburyna
u
integracja grupy.
Pomoce: piłka, grzechotka, bębenek, tamburyn, CD.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa powitalna. Dzieci śpiewają Piosenkę na powitanie, wykonując układ ruchowy (zob. TYDZIEŃ 3, Środa).
2. Zabawa z piłką. N. trzyma w dłoni piłkę. Zadaniem dzieci jest wykonywanie czynności przypisanych do konkretnych
czynności, które pokazuje N.:
– ytmiczne przekładanie piłki z ręki do ręki – rytmiczny marsz z rękami na biodrach
r
– podrzucanie i łapanie piłki – podskoki z nogi na nogę
– odbijanie o podłogę i łapanie piłki – skoki obunóż w miejscu
– kręcenie piłką na podłodze – obrót wokół własnej osi.
Uwaga: Dla ułatwienia N. może wypowiadać hasło: Zmiana!, gdy zmienia sposób operowania piłką.
3. Wprowadzenie kroku polki. N. omawia z dziećmi pochodzenie tańca polka. Wyjaśnia, że mimo nazwy taniec nie po-
chodzi z Polski. Jest to taniec czeski. Najprawdopodobniej nazwa tańca została przyjęta na cześć bohaterskich walk Po-
laków w powstaniu listopadowym.