Page 110 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 110
108 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Przebieg zajęć:
1. Oglądanie i omawianie historyjek obrazkowych przedstawionych w KP1, s. 77. Każde z dzieci stara się wymyśleć i na-
rysować własne zakończenie w pustym okienku.
2. Przedstawienie zakończeń na forum grupy.
3. Wybór najzabawniejszych i najciekawszych historyjek.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego – zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
x Zabawa orientacyjno-spostrzegawcza „Strażnik”. Dzieci kolejno podchodzą do wybranego przez N. „strażnika”, który
ma zasłonięte oczy. Jeżeli strażnik dokładnie wskaże palcem w kierunku podchodzącego, ten odpada z zabawy. Wygry-
wają dzieci, którym udało się podejść do strażnika.
PIĄTEK emat: Tangram.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Kto to mówi (śpiewa)?”. Zabawa pantomimiczna „Zgadnij, co robię”.
Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII. Gry i zabawy przy stolikach. Zabawa „Zwijamy wełnę”. Zabawa z mocowaniem i dźwi-
ganiem „Mur z kamieni”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6, 8, 9; II 3; III 2; IV 1, 5, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia matematyczne – „Tangram”. „Co to jest tangram?” – prezentacja N. i krótkie wprowa-
dzenie. Wycinanie elementów tangramu z KP1, s. 79. Układanie obrazków według wybranego wzoru. Naklejanie na kart-
ce. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw VIII.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; IV 12, 19
Zajęcia w ogrodzie: Układanie mandali z materiału przyrodniczego. Zabawa skoczna „Przeskocz przez kałużę”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5; IV 11, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Kto to mówi (śpiewa)?”. Dzieci siedzą w kole. Jedno dziecko zamyka oczy i odwraca się tyłem do środka koła.
Następnie inne dziecko, wskazane przez N., mówi lub śpiewa, np.: Dzień dobry, dzisiaj jest piątek, życzę wam miłego
dnia… Zadaniem dziecka, które zamknęło oczy, jest podanie imienia kolegi, który się odezwał.
Uwaga: Dzieci mogą celowo zmieniać głos.
x Zabawa pantomimiczna „Zgadnij, co robię”. Wybrane dziecko naśladuje za pomocą ruchu dowolną czynność, grupa
odgaduje.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Gry i zabawy przy stolikach. Dzieci układają puzzle, dostępne układanki, grają w gry planszowe.
x Zabawa „Zwijamy wełnę”. N. przymocowuje wełnę do rolki po ręczniku kuchennym (długość dostosowuje do możliwo-
ści dzieci). Zadanie polega na nawinięciu wełny na rolkę w jak najkrótszym czasie.
x Zabawa z mocowaniem i dźwiganiem „Mur z kamieni” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).