Page 105 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 105
TYDZIEŃ 8 • Pobaw się ze mną • 103
prawą stronę, Rufa! – biegną na koniec sali, Dziób! – biegną do przodu, Pokład! – stoją nieruchomo w miejscu. Po każ-
dej komendzie odpada osoba, która najpóźniej wykonała zadanie lub się pomyliła. Zabawa powinna być prowadzona
w szybkim tempie.
x Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny „Gdzie słyszysz pa?”. N. kładzie przed dzieckiem zbiór obrazków. Niektóre z nich
przedstawiają przedmioty, których nazwy zawierają sylabę pa. Dzieci sprawdzają, w jakim miejscu występuje ta sylaba:
na początku, w środku czy na końcu. Odpowiednio segregują obrazki.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa słowna „Zapamiętywanka”. Dzieci siedzą w kole. Jedno z nich mówi wyraz zaczynający się określoną głoską,
np.: p. Następna osoba powtarza ten wyraz i wypowiada inny, też na tę głoskę. Kolejne dziecko powtarza podane wyra-
zy i dopowiada jeszcze jeden, np.: pierwsze dziecko: Półka, drugie dziecko: Półka, pestka, trzecie dziecko: Półka, pestka,
pudełko itd.
x Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 74. Kolorowanie obrazków, w których nazwach słychać głoskę p; kolorowanie w mo-
delach wyrazów kwadratów odpowiadających głosce p na niebiesko. Odczytywanie i łączenie takich samych wyrazów.
x Zabawa skoczna „Zrzuć woreczek” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia matematyczne.
Temat: Bawmy się!
Cele:
u
trwalanie znajomości figur geometrycznych
doskonalenie umiejętności przeliczania elementów i porównywania liczebności
t
s
warzanie sytuacji sprzyjających integracji rówieśników w grupie
kształtowanie umiejętności współdziałania w sytuacjach zabawowo-zadaniowych
ozwijanie aktywności ruchowej.
r
Pomoce: gazety, kosz, bębenek, obręcze, CD (dowolne nagranie skocznej muzyki), KP1.
Przebieg zajęć:
1. Zabawy z gazetami:
– Dzieci ustawiają się wokół sterty gazet. Kolejno podchodzą do środka i manipulując gazetami, próbują wydobyć jakiś
dźwięk poprzez np.: darcie, składanie, zwijanie, zgniatanie, potrząsanie.
– N. rozdaje gazetę każdemu dziecku. Dzieci kładą gazety na podłodze (jako kałuże). Bieg, marsz, podskoki, skoki przez
kałuże, omijanie, slalom.
– Gazety rozłożone są na podłodze. Dzieci biegają lub maszerują po sali w rytm bębenka, omijając gazety; na przerwę
w graniu stają na gazecie. Po powtórzeniu zabawy zostaje tylko jedna gazeta na parę. Po kolejnych powtórzeniach ga-
zety są składane na pół, aż do momentu, kiedy każde dziecko z pary stoi na gazecie na jednej nodze.
– Taniec w parach – trzymanie gazety czołami, kolanami, plecami, brzuchami itp.
– Zgniatanie gazet w kule (oburącz, prawą, lewą ręką). Swobodna zabawa kulami: kopanie, podrzucanie, chwytanie,
celowanie do kosza, toczenie, przeskakiwanie, dmuchanie...
– Marsz w kole, wrzucanie kul do kosza.
2. Zabawa dydaktyczna „Gazetowe figury”. Dzieci podzielone na zespoły układają z gazetowych kul kształty figur geome-
trycznych – koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt.
3. Zabawa „O ile mniej – o ile więcej?”. N. wkłada do 2 obręczy kule. Dzieci przeliczają je i porównują liczebność zbiorów.
Używają określeń: mniej o, więcej o, tyle samo.
4. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 75. Przeliczanie elementów i zaznaczanie, w którym zbiorze jest więcej. Odnajdywanie
w każdym rzędzie figurki różniącej się od pozostałych; określanie, która to figurka z kolei.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).