Page 108 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 108

106  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Październik



          4.  Następnie prezentuje dzieciom krok polki, wykonując cwał boczny po kole (jedna noga „ucieka”, a druga próbuje ją zła-
            pać w powietrzu). W dalszej kolejności dzieci wykonują krok polki po kole najpierw w prawą, a później w lewą stronę.
          5.  Nauka układu tanecznego do piosenki Święto Dyni. Dzieci ustawione są w parach mieszanych, w dwóch współśrodko-
            wych kołach: chłopiec – w kole wewnętrznym, tyłem do środka koła; dziewczynka – w kole zewnętrznym, przodem do
            środka koła, zwrócona twarzą do partnera z pary.
            Dzieci wykonują układ ruchowy do wersji instrumentalnej piosenki Święto Dyni – CD, 8.
            Wstęp (0’00–0’04):
            Dzieci stoją z rękami na biodrach i cztery razy rytmicznie uginają kolana, zgodnie z tempem muzyki.

            1. zwrotka (0’05–0’13):
            0’05–0’07 – trzy kroki do tyłu i dostawienie nogi zakrocznej (rozejście się par)
            0’07–0’09 – trzy kroki do przodu i dostawienie nogi zakrocznej (zejście się par)
            0’10–0’13 –  podanie rak partnerowi z pary i wykonanie jednego kółeczka ośmioma krokami (tak aby wrócić na swoje
                      miejsce w kole).

            Refren 1. (0’14–0’31):
            0’14–0’22 –  ręce umieszczone na biodrach, wykonanie cwału bocznego po obrębie koła w prawą stronę (za prawą ręką),
                      piętnaście skoków, na szesnasty dostawienie nogi zakrocznej
            0’22–0’31 –  cwał boczny po obrębie koła w lewą stronę (za lewą ręką), piętnaście skoków, na szesnasty dostawienie nogi
                      zakrocznej, partnerzy spotykają się ze swoim partnerem z pary.

             Uwaga: Przebieg tańca w 2. zwrotce jest analogiczny jak w 1. zwrotce. Refren 2. jest dwukrotnie dłuższy, dlatego zamiast
            dalszego cwałowania dzieci po wykonaniu cwału po kole w dwóch kierunkach mogą zawiązać kółeczka w parach i wy-
            konać podskoki z nogi na nogę.
          6.  Zabawa „Co tak gra?”. Dzieci leżą na plecach z zamkniętymi oczami, swobodnie oddychając. N. gra na różnych instru-
            mentach perkusyjnych. Dzieci rozpoznają brzmienie instrumentu i przyporządkowują do niego określoną czynność:
            –  grzechotka – powolne unoszenie i opuszczanie rąk
            –  bębenek – naprzemienne unoszenie i opuszczanie nóg
               t
            –  amburyn – uniesienie nóg i rąk, swobodne poruszanie nimi.
          7.  Zabawa pożegnalna. Dzieci śpiewają Piosenkę na pożegnanie, wykonując układ ruchowy (zob. TYDZIEŃ 3, Środa).


          III Zajęcia w ogrodzie

             x Gra w kręgle – doskonalenie koordynacji ruchowej.
             x Zabawy dowolne – uwrażliwianie na zachowanie zasad bezpieczeństwa.




          CZWARTEK   emat: Układamy historyjki.
                              t


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa słuchowa „Głuchy telefon”. Zabawa „Opowiedz, co jest na obrazku”. Ćwi-
          czenia poranne – Zestaw VIII. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. Wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 78. Zabawa
          rzutna „Traf i zdobądź punkty”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 6; II 3; III 2; IV 2, 8, 9, 14

          Zajęcia główne:   ▶  1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Układamy historyjki”. Zabawa słowna „Nasza
          historyjka”. „I co dalej?” – wymyślanie zakończenia historyjek. Zabawa badawcza „Halo?”. Zabawa „Mamo (Tato), chcę
          ci powiedzieć…” – prowadzenie rozmów telefonicznych. Zabawa ruchowa „Tor przeszkód”.  ▶  2. Zajęcia plastyczne –
          „Rysujemy zakończenie historyjki”. Oglądanie i omawianie historyjek obrazkowych przedstawionych w KP1, s. 77. Przed-
          stawienie zakończeń na forum grupy. Wybór najzabawniejszych i najciekawszych historyjek.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 8; II 7, 9; III 5, 7, 8; IV 1, 2, 3, 5, 8, 11, 19

          Zajęcia w ogrodzie: Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa orientacyjno-spostrzegawcza „Strażnik”.
            obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 7; III 5, 7
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113