Page 108 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 108
106 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
4. Następnie prezentuje dzieciom krok polki, wykonując cwał boczny po kole (jedna noga „ucieka”, a druga próbuje ją zła-
pać w powietrzu). W dalszej kolejności dzieci wykonują krok polki po kole najpierw w prawą, a później w lewą stronę.
5. Nauka układu tanecznego do piosenki Święto Dyni. Dzieci ustawione są w parach mieszanych, w dwóch współśrodko-
wych kołach: chłopiec – w kole wewnętrznym, tyłem do środka koła; dziewczynka – w kole zewnętrznym, przodem do
środka koła, zwrócona twarzą do partnera z pary.
Dzieci wykonują układ ruchowy do wersji instrumentalnej piosenki Święto Dyni – CD, 8.
Wstęp (0’00–0’04):
Dzieci stoją z rękami na biodrach i cztery razy rytmicznie uginają kolana, zgodnie z tempem muzyki.
1. zwrotka (0’05–0’13):
0’05–0’07 – trzy kroki do tyłu i dostawienie nogi zakrocznej (rozejście się par)
0’07–0’09 – trzy kroki do przodu i dostawienie nogi zakrocznej (zejście się par)
0’10–0’13 – podanie rak partnerowi z pary i wykonanie jednego kółeczka ośmioma krokami (tak aby wrócić na swoje
miejsce w kole).
Refren 1. (0’14–0’31):
0’14–0’22 – ręce umieszczone na biodrach, wykonanie cwału bocznego po obrębie koła w prawą stronę (za prawą ręką),
piętnaście skoków, na szesnasty dostawienie nogi zakrocznej
0’22–0’31 – cwał boczny po obrębie koła w lewą stronę (za lewą ręką), piętnaście skoków, na szesnasty dostawienie nogi
zakrocznej, partnerzy spotykają się ze swoim partnerem z pary.
Uwaga: Przebieg tańca w 2. zwrotce jest analogiczny jak w 1. zwrotce. Refren 2. jest dwukrotnie dłuższy, dlatego zamiast
dalszego cwałowania dzieci po wykonaniu cwału po kole w dwóch kierunkach mogą zawiązać kółeczka w parach i wy-
konać podskoki z nogi na nogę.
6. Zabawa „Co tak gra?”. Dzieci leżą na plecach z zamkniętymi oczami, swobodnie oddychając. N. gra na różnych instru-
mentach perkusyjnych. Dzieci rozpoznają brzmienie instrumentu i przyporządkowują do niego określoną czynność:
– grzechotka – powolne unoszenie i opuszczanie rąk
– bębenek – naprzemienne unoszenie i opuszczanie nóg
t
– amburyn – uniesienie nóg i rąk, swobodne poruszanie nimi.
7. Zabawa pożegnalna. Dzieci śpiewają Piosenkę na pożegnanie, wykonując układ ruchowy (zob. TYDZIEŃ 3, Środa).
III Zajęcia w ogrodzie
x Gra w kręgle – doskonalenie koordynacji ruchowej.
x Zabawy dowolne – uwrażliwianie na zachowanie zasad bezpieczeństwa.
CZWARTEK emat: Układamy historyjki.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa słuchowa „Głuchy telefon”. Zabawa „Opowiedz, co jest na obrazku”. Ćwi-
czenia poranne – Zestaw VIII. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. Wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 78. Zabawa
rzutna „Traf i zdobądź punkty”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6; II 3; III 2; IV 2, 8, 9, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Układamy historyjki”. Zabawa słowna „Nasza
historyjka”. „I co dalej?” – wymyślanie zakończenia historyjek. Zabawa badawcza „Halo?”. Zabawa „Mamo (Tato), chcę
ci powiedzieć…” – prowadzenie rozmów telefonicznych. Zabawa ruchowa „Tor przeszkód”. ▶ 2. Zajęcia plastyczne –
„Rysujemy zakończenie historyjki”. Oglądanie i omawianie historyjek obrazkowych przedstawionych w KP1, s. 77. Przed-
stawienie zakończeń na forum grupy. Wybór najzabawniejszych i najciekawszych historyjek.
obszary z podstawy programowej: I 5, 8; II 7, 9; III 5, 7, 8; IV 1, 2, 3, 5, 8, 11, 19
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Zabawa orientacyjno-spostrzegawcza „Strażnik”.
obszary z podstawy programowej: I 2, 5, 7; III 5, 7