Page 109 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 109
TYDZIEŃ 8 • Pobaw się ze mną • 107
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa słuchowa „Głuchy telefon”. Dzieci mówią szeptem słowo rozpoczynające się głoską p.
x Zabawa „Opowiedz, co jest na obrazku”. Dzieci przyglądają się ilustracji (dowolnej, wybranej przez N.) i odpowiadają
na pytania, np.:
W którym miejscu jest… ?
Gdzie na kartce znajduje się… ?
Gdzie stoi… ?
Uwaga: N. zadaje pytania tak, żeby dzieci odpowiadały, używając określeń typu: w prawym górnym rogu kartki, w lewym
dolnym rogu kartki, za, pod, obok, na lewo od, na prawo od, przed itp.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – utrwalanie umiejętności współdziałania w grupie.
x Wykonanie ćwiczenia w KP1, s. 78. Gra w parach – kolorowanie obrazka według instrukcji.
x Zabawa rzutna „Traf i zdobądź punkty” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
Temat: Układamy historyjki.
Cele:
kształtowanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi
ozwijanie wyobraźni
r
doskonalenie myślenia przyczynowo-skutkowego
doświadczalne poznanie zjawiska akustycznego – rozchodzenia się fal dźwiękowych.
Pomoce: kubeczki po jogurtach (o pojemności 0,5 l), sznurki (o długości ok. 3 m), sprzęt gimnastyczny.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa słowna „Nasza historyjka”. Dzieci siedzą w kole. N. zaczyna opowieść na dowolny temat, dzieci kolejno ją kon-
tynuują.
2. „I co dalej?” – N. opisuje sytuacje z życia przedszkolaków. Zadaniem dzieci jest wymyślanie zakończenia historyjek.
3. Zabawa badawcza „Halo?”. Dzieci dobierają się w pary. Konstruują prosty aparat telefoniczny z dwóch kubeczków po
jogurcie oraz sznurka. W dnie plastikowych kubeczków robią małe otwory, przewlekają przez nie końce sznurka i za-
wiązują supełki (wewnątrz kubków). Dzieci luźno rozciągają sznurek i mówią szeptem do kubeczków.
Uwaga: Sznurek nie może dotykać żadnych przedmiotów ani leżeć na podłodze.
4. Zabawa „Mamo (Tato), chcę ci powiedzieć…”. Dzieci w parach przyjmują role rodzica i dziecka. Prowadzą rozmowę te-
lefoniczną przez skonstruowany wcześniej aparat. Opowiadają, co ciekawego wydarzyło się w przedszkolu.
5. Zabawa ruchowa „Tor przeszkód”. N. wyznacza tor, który pokonują dzieci, np.: przejście po ławeczce, turlanie na mate-
racu, przejście po kamieniach gimnastycznych, rzut woreczkiem do celu, przejście przez szarfę.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Rysujemy zakończenie historyjki.
Cele:
ozwijanie wyobraźni
r
kształtowanie sprawności manualnej
doskonalenie umiejętności przedstawiania treści w pracy plastycznej
t
warzanie okazji do nabierania przez dzieci pewności siebie i śmiałości podczas przedstawiania własnych prac.
s
Pomoce: kredki, KP1.