Page 102 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 102

100  •  SCENARIUSZE ZAJĘĆ  •  Październik



            Dzieci po wysłuchaniu utworu odpowiadają na pytania N., np.: Co wyłazi z rynny? Czy deszczowy smok lubi deszcz? Jak
            myślicie, jak on może wyglądać? Czego smok szuka po wyjściu z rynny? Co wylatuje z rynny podczas intensywnego deszczu?
            N. – weryfikując odpowiedzi dzieci i zadając kolejne pytania – naprowadza dzieci na odkrycie, że deszczowy smok jest
            deszczem, który jest odprowadzany rynną z dachu. Wówczas rozlewa się na podłożu (chodniku, ziemi), tworząc kałuże.
            Następnie dzieci wymieniają nazwy różnych rodzajów deszczu: ulewa, mżawka, kapuśniaczek, burza, „oberwanie chmu-
            ry”, nawałnica.
          4.  Zabawa dydaktyczna „Jaka to pogoda?” – praca z obrazkiem. Ustalanie, jaka pogoda została przedstawiona na obrazku
            i jak się należy ubrać, jeśli wychodzimy na dwór w taką pogodę. Wybieranie obrazków przedstawiających ubrania od-
            powiednie do danej pogody.
          5.  Zabawa rytmiczna „Krople deszczu”. N. rozdaje dzieciom po dwa kasztany. Imituje odgłos spadających kropel deszczu,
            uderzając jednym kasztanem o drugi, nadaje rytm. Dzieci naśladują N. Na hasło: Stop! wszyscy przestają wystukiwać
            rytm. Następnie N. lub chętne dziecko prezentuje kolejny rytm.

          Zajęcia 2
          Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
          Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



          III Zajęcia w ogrodzie

             x Rysowanie kredą po chodniku lub patykiem na piasku, ziemi.
             x Ćwiczenie równowagi – chodzenie po wyznaczonej ścieżce stopa przed stopą, skoki obunóż i na jednej nodze.
             x Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego.



          TYDZIEŃ 8    Pobaw się ze mną




                                   t
          PONIEDZIAŁEK   emat: Pola i ptak.


          Zapis w dzienniku:

          Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Co zniknęło, co się zmieniło?”. Zabawa utrwalająca stosunki przestrzen-
          ne „Piłka tańczy”. Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII. Zabawa matematyczna „Figury”. Zabawy w teatrzyk z wykorzystaniem
          pacynek. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody”.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 6; II 3; III 2, 5, 7; IV 2, 12, 14

          Zajęcia główne:   ▶  1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Pola obserwuje ptaki”. Zapoznanie z literą p, P
          (wysłuchanie wierszyka – KP1, s. 72, budowanie modeli wyrazów ptak i Pola, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach
          słychać głoskę p – KP1, s. 72, układanie wyrazów z literą p, P). Zabawa ruchowa „W jakim słowie ukryło się p?”. Wykona-
          nie ćwiczeń w KP1, s. 73.  ▶  2. Zajęcia plastyczne – „Pacynki”. Rozwiązywanie zagadki. Prezentacja pacynek i sposobu
          ich wykonania. Wykonanie pacynek według własnych pomysłów.
            obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; II 3; III 1, 8; IV 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 11

          Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje zmian w przyrodzie późną jesienią. Zabawa bieżna „Berek z piłkami”.
            obszary z podstawy programowej: I 4, 5; III 5; IV 2, 16, 18


          I Aktywność poranna i popołudniowa

          Zadania poranne
             x Zabawa „Co zniknęło, co się zmieniło?”. Dzieci siedzą wokół rozłożonych na dywanie obrazków przedstawiających róż-
            ne zabawki. Dzieci nazywają zabawki. Następnie zasłaniają oczy. N. chowa jeden obrazek lub zmienia układ obrazków.
            Dzieci próbują odgadnąć, która zabawka zniknęła lub która zmieniła miejsce.
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107