Page 102 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 102
100 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Dzieci po wysłuchaniu utworu odpowiadają na pytania N., np.: Co wyłazi z rynny? Czy deszczowy smok lubi deszcz? Jak
myślicie, jak on może wyglądać? Czego smok szuka po wyjściu z rynny? Co wylatuje z rynny podczas intensywnego deszczu?
N. – weryfikując odpowiedzi dzieci i zadając kolejne pytania – naprowadza dzieci na odkrycie, że deszczowy smok jest
deszczem, który jest odprowadzany rynną z dachu. Wówczas rozlewa się na podłożu (chodniku, ziemi), tworząc kałuże.
Następnie dzieci wymieniają nazwy różnych rodzajów deszczu: ulewa, mżawka, kapuśniaczek, burza, „oberwanie chmu-
ry”, nawałnica.
4. Zabawa dydaktyczna „Jaka to pogoda?” – praca z obrazkiem. Ustalanie, jaka pogoda została przedstawiona na obrazku
i jak się należy ubrać, jeśli wychodzimy na dwór w taką pogodę. Wybieranie obrazków przedstawiających ubrania od-
powiednie do danej pogody.
5. Zabawa rytmiczna „Krople deszczu”. N. rozdaje dzieciom po dwa kasztany. Imituje odgłos spadających kropel deszczu,
uderzając jednym kasztanem o drugi, nadaje rytm. Dzieci naśladują N. Na hasło: Stop! wszyscy przestają wystukiwać
rytm. Następnie N. lub chętne dziecko prezentuje kolejny rytm.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Rysowanie kredą po chodniku lub patykiem na piasku, ziemi.
x Ćwiczenie równowagi – chodzenie po wyznaczonej ścieżce stopa przed stopą, skoki obunóż i na jednej nodze.
x Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
TYDZIEŃ 8 Pobaw się ze mną
t
PONIEDZIAŁEK emat: Pola i ptak.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa „Co zniknęło, co się zmieniło?”. Zabawa utrwalająca stosunki przestrzen-
ne „Piłka tańczy”. Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII. Zabawa matematyczna „Figury”. Zabawy w teatrzyk z wykorzystaniem
pacynek. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6; II 3; III 2, 5, 7; IV 2, 12, 14
Zajęcia główne: ▶ 1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Pola obserwuje ptaki”. Zapoznanie z literą p, P
(wysłuchanie wierszyka – KP1, s. 72, budowanie modeli wyrazów ptak i Pola, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach
słychać głoskę p – KP1, s. 72, układanie wyrazów z literą p, P). Zabawa ruchowa „W jakim słowie ukryło się p?”. Wykona-
nie ćwiczeń w KP1, s. 73. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Pacynki”. Rozwiązywanie zagadki. Prezentacja pacynek i sposobu
ich wykonania. Wykonanie pacynek według własnych pomysłów.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; II 3; III 1, 8; IV 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 11
Zajęcia w ogrodzie: Obserwacje zmian w przyrodzie późną jesienią. Zabawa bieżna „Berek z piłkami”.
obszary z podstawy programowej: I 4, 5; III 5; IV 2, 16, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa „Co zniknęło, co się zmieniło?”. Dzieci siedzą wokół rozłożonych na dywanie obrazków przedstawiających róż-
ne zabawki. Dzieci nazywają zabawki. Następnie zasłaniają oczy. N. chowa jeden obrazek lub zmienia układ obrazków.
Dzieci próbują odgadnąć, która zabawka zniknęła lub która zmieniła miejsce.