Page 95 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 95
TYDZIEŃ 7 • Jesień w parku i w ogrodzie • 93
Uwaga: Dzieci 5-letnie starają się ułożyć krótkie wyrazy (dwu-, trzyliterowe). Dzieci 6-letnie próbują ułożyć również
wyrazy dłuższe.
6. Omówienie ilustracji z Trampolinkiem w KP1, s. 64. Wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać głoskę m.
7. Zabawa ruchowa „Motyle na kwiatach”. N. rozkłada na podłodze papierowe kwiaty z różną liczbą płatków. Dzieci-motyle
fruwają między kwiatami w rytm tamburyna. Kiedy N. przestaje grać, motyle kucają przy kwiatach, przy czym przy jednym
kwiecie może kucnąć tyle dzieci, ile płatków ma kwiat. Sprawdzenie poprawności poprzez przeliczenie płatków i motyli.
8. Zabawa dydaktyczna „Odszukaj literę m, M”. Dzieci siedzą w kole, N. daje każdemu dziecku niebieski flamaster. Na-
stępnie odczytuje tekst, w którym jest dużo wyrazów z literą m, M, po czym podaje kartkę w tym tekstem dziecku obok.
Zadaniem każdego dziecka jest zaznaczenie jednej litery w tekście i przekazanie kartki koledze. (Tekst może też krążyć
do momentu, aż wszystkie litery zostaną zaznaczone).
9. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 65. Rysowanie po śladzie konturów masek i wzorów. Pisanie po śladzie liter m, M oraz
sylab z literą m, M.
Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie prostych rysunków i szlaczków literopodobnych. Dzieci
6-letnie piszą również litery i sylaby po śladzie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Obrazki z patyków”. Układanie kompozycji z materiału przyrodniczego według pomysłów dzieci, porównywa-
nie długości patyków, układanie ich od najkrótszego do najdłuższego.
x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego (hulajnóg, rowerków).
t
ŚRODA emat: Owoce i warzywa.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Układanie kształtu liści ze sznurka. Zabawa „Jesienne rytmy”. Ćwiczenia poran-
ne – Zestaw VII. Zabawa „Skojarzenia”. Zabawa matematyczna „Kasztany i żołędzie”. Zabawa orientacyjno-porządkowa
„Warzywna surówka”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5, 7; IV 1, 2, 6, 12, 15, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze – „Jesień w sadzie i w ogrodzie”. Rozmowy na podstawie ilustracji przed-
stawiających sad i ogród – rozpoznawanie i nazywanie owoców i warzyw. „Jaki to owoc? Jakie to warzywo?” – zagadki roz-
wijające zmysły. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 67. Wykonanie owoców lub warzyw z masy solnej. ▶ 2. Zajęcia umu-
zykalniające – piosenka Święto Dyni. Rytmiczne powitanie. Zabawa „Kolory jesiennego ogrodu”. Zapoznanie z piosenką
(CD, 7). Nauka układu ruchowego do piosenki Święto Dyni (CD, 7). Zabawa „Jesień w sadzie i w ogrodzie” – rozpoznawa-
nie mocniejszych dźwięków i podawanie nazw o odpowiedniej liczbie sylab. Rytmiczne pożegnanie.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 5; IV 1, 2, 7, 11, 12, 15, 18
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa w berka kucanego. Zabawa „Piłka krąży”. Zabawy dowolne z wykorzystaniem dostępnego
sprzętu.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7; II 3; III 2, 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Układanie kształtu liści ze sznurka – rozwijanie percepcji wzrokowej i sprawności manualnej.
x Zabawa „Jesienne rytmy”. N. układa rytm z darów jesieni. Dzieci odkrywają i kontynuują regularność w układzie, np.:
kasztan – liść – jabłko – kasztan…; 2 żołędzie – liść – śliwka – 2 żołędzie…
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).