Page 95 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 95

TYDZIEŃ 7  •  Jesień w parku i w ogrodzie  •  93



              Uwaga: Dzieci 5-letnie starają się ułożyć krótkie wyrazy (dwu-, trzyliterowe). Dzieci 6-letnie próbują ułożyć również
              wyrazy dłuższe.
            6.  Omówienie ilustracji z Trampolinkiem w KP1, s. 64. Wyszukiwanie rysunków, w których nazwach słychać głoskę m.
            7.  Zabawa ruchowa „Motyle na kwiatach”. N. rozkłada na podłodze papierowe kwiaty z różną liczbą płatków. Dzieci-motyle
              fruwają między kwiatami w rytm tamburyna. Kiedy N. przestaje grać, motyle kucają przy kwiatach, przy czym przy jednym
              kwiecie może kucnąć tyle dzieci, ile płatków ma kwiat. Sprawdzenie poprawności poprzez przeliczenie płatków i motyli.
            8.  Zabawa dydaktyczna „Odszukaj literę m, M”. Dzieci siedzą w kole, N. daje każdemu dziecku niebieski flamaster. Na-
              stępnie odczytuje tekst, w którym jest dużo wyrazów z literą m, M, po czym podaje kartkę w tym tekstem dziecku obok.
              Zadaniem każdego dziecka jest zaznaczenie jednej litery w tekście i przekazanie kartki koledze. (Tekst może też krążyć
              do momentu, aż wszystkie litery zostaną zaznaczone).
            9.  Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 65. Rysowanie po śladzie konturów masek i wzorów. Pisanie po śladzie liter m, M oraz
              sylab z literą m, M.
              Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie prostych rysunków i szlaczków literopodobnych. Dzieci
              6-letnie piszą również litery i sylaby po śladzie.

            Zajęcia 2
            Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
            Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).



            III Zajęcia w ogrodzie

              x Zabawa „Obrazki z patyków”. Układanie kompozycji z materiału przyrodniczego według pomysłów dzieci, porównywa-
              nie długości patyków, układanie ich od najkrótszego do najdłuższego.
              x Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego (hulajnóg, rowerków).



                           t
            ŚRODA   emat: Owoce i warzywa.


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: Układanie kształtu liści ze sznurka. Zabawa „Jesienne rytmy”. Ćwiczenia poran-
            ne – Zestaw VII. Zabawa „Skojarzenia”. Zabawa matematyczna „Kasztany i żołędzie”. Zabawa orientacyjno-porządkowa
            „Warzywna surówka”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 9; III 5, 7; IV 1, 2, 6, 12, 15, 18

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia przyrodnicze – „Jesień w sadzie i w ogrodzie”. Rozmowy na podstawie ilustracji przed-
            stawiających sad i ogród – rozpoznawanie i nazywanie owoców i warzyw. „Jaki to owoc? Jakie to warzywo?” – zagadki roz-
            wijające zmysły. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 67. Wykonanie owoców lub warzyw z masy solnej.  ▶  2. Zajęcia umu-
            zykalniające – piosenka Święto Dyni. Rytmiczne powitanie. Zabawa „Kolory jesiennego ogrodu”. Zapoznanie z piosenką
            (CD, 7). Nauka układu ruchowego do piosenki Święto Dyni (CD, 7). Zabawa „Jesień w sadzie i w ogrodzie” – rozpoznawa-
            nie mocniejszych dźwięków i podawanie nazw o odpowiedniej liczbie sylab. Rytmiczne pożegnanie.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7; III 5; IV 1, 2, 7, 11, 12, 15, 18

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawa w berka kucanego. Zabawa „Piłka krąży”. Zabawy dowolne z wykorzystaniem dostępnego
            sprzętu.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7; II 3; III 2, 5


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Układanie kształtu liści ze sznurka – rozwijanie percepcji wzrokowej i sprawności manualnej.
              x Zabawa „Jesienne rytmy”. N. układa rytm z darów jesieni. Dzieci odkrywają i kontynuują regularność w układzie, np.:
              kasztan – liść – jabłko – kasztan…; 2 żołędzie – liść – śliwka – 2 żołędzie…
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100