Page 91 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 91
TYDZIEŃ 7 • Jesień w parku i w ogrodzie • 89
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VI (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa „Wąż”. Dzieci ustawiają się jedno za drugim, trzymają się za ramiona. Pierwsze dziecko (głowa węża) próbuje
złapać swój ogon (czyli ostatnie dziecko). Można wyznaczyć czas na złapanie ogona. Następnie pierwsze dziecko prze-
chodzi na koniec i zabawa zaczyna się od nowa.
x Jazda na hulajnogach – przestrzeganie ustalonej kolejności i zasad bezpiecznej zabawy.
x Zabawa „Policjant”. Kierowanie ruchem na narysowanym kredą skrzyżowaniu – utrwalenie zasad ruchu drogowego.
TYDZIEŃ 7 Jesień w parku i w ogrodzie
PONIEDZIAŁEK emat: Jesienny spacer.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Praca z obrazkiem „Poznajemy budowę drzewa”. Zabawa plastyczna „Rysuję drze-
wo”. Ćwiczenia poranne – Zestaw VII. Zabawa „O którym obrazku mówię?”. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych.
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wiatr i liście”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6; III 5, 7; IV 1, 2, 18
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia przyrodnicze z wykorzystaniem utworu literackiego – Jesienny spacer, opowiadanie
Urszuli Piotrowskiej. Słuchanie i omówienie treści utworu. Zabawa ruchowa „Jesienny spacer”. „Skąd się biorą kolory na
jesiennych liściach?” – rozmowa kierowana pytaniami. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 62–63. ▶ 2. Zajęcia plastyczne
– „Jesienne cudaki”. Omówienie sposobów i etapów wykonania pracy. Robienie przy stolikach ludzików, zwierzątek, stwor-
ków z dostępnych materiałów według własnych pomysłów. Wystawa cudaków.
obszary z podstawy programowej: II 3; III 1, 8; IV 1, 2, 3, 5, 9, 11, 15, 18, 19
Zajęcia w ogrodzie: Odnajdywanie w okolicy wybranych drzew. Zabawy dowolne z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 8; III 5, 7; IV 2, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Praca z obrazkiem „Poznajemy budowę drzewa”. Oglądanie ilustracji, obrazków przedstawiających drzewa w różnych
porach roku. Dzieci (jeśli trzeba, to z pomocą N.) wymieniają nazwy części drzewa: korzenie, pień, gałęzie, korona, liście,
kwiaty, owoce. Swobodnie się wypowiadają, np.: z czym kojarzy im się kształt drzewa, czym różnią się między sobą drzewa,
gdzie można je spotkać, jaką porą roku drzewa wydają im się najładniejsze, dlaczego drzewa są ważne dla zwierząt i ludzi.
x Zabawa plastyczna „Rysuję drzewo”. Dzieci wykonują rysunek kredkami, uwzględniając zdobyte wiadomości.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „O którym obrazku mówię?”. N. rozkłada obrazki przedstawiające las, park, ogródek przedszkolny z drzewami
itp. Opisuje jeden z nich, a dzieci odgadują, o którym obrazku mówi N. Następnie wybrany przez siebie obrazek opisu-
je chętne dziecko.
x Zabawy dowolne w sali w kącikach tematycznych.
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wiatr i liście”. Wyznaczone dziecko-wiatr biega swobodnie, poruszając paskami kre-
piny. Pozostałe dzieci-liście biegają na palcach. Gdy wiatr przestaje wiać (dziecko zatrzymuje się), liście opadają (dzieci
przysiadają na piętach).