Page 94 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 94
92 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
Zajęcia główne: ▶ 1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Maja lubi motyle”. Zapoznanie z literą m, M (wy-
słuchanie wierszyka – KP1, s. 64, budowanie modeli wyrazów motyl i Maja, wyszukiwanie rysunków, w których nazwach sły-
chać głoskę m – KP1, s. 64, układanie wyrazów z literą m, M). Zabawa ruchowa „Motyle na kwiatach”. Zabawa dydaktyczna
„Odszukaj literę m, M”. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 65. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw VII.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 8; IV 2, 3, 4, 5, 8, 9, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa „Obrazki z patyków”. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego (hulajnóg, rowerków).
obszary z podstawy programowej: I 5; II 3; III 2; IV 1, 11, 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa grafomotoryczna „Jesienny wiatr”. Rysowanie na dużym arkuszu papieru dużych okręgów – ćwiczenia rozma-
chowe ręki, nabieranie śmiałości w kreśleniu kształtów.
x Zabawa matematyczna „Oczka na kostce”. Każde dziecko otrzymuje kostkę i ogląda ją – stara się zapamiętać, ile oczek
jest po przeciwnej stronie np. czterech oczek. Następnie dzieci rzucają kostką do gry. Mówią, ile oczek wyrzuciły, a ile
oczek znajduje się na dole kostki.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw VII (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa rozwijająca zmysł dotyku „Jaki to kształt?”. Dzieci z zasłoniętymi oczami rozpoznają kształty figur geometrycz-
nych za pomocą dotyku (dłońmi manipulują klockami w kształcie figur lub płaskimi figurami wyciętymi ze sztywnego
papieru). Podają przykłady przedmiotów codziennego użytku w danym kształcie.
x Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 66. Kolorowanie obrazków, w których nazwach słychać głoskę m; kolorowanie w mode-
lach wyrazów kwadratów odpowiadających głosce m na niebiesko. Czytanie tekstów wyrazowo-obrazkowych.
x Zabawa skoczna „Przeprawa przez rzekę po kamieniach” (zob. Zestawy gier i ćwiczeń ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
Temat: Maja lubi motyle.
Cele:
zapoznanie z literą m, M
r
ozwijanie spostrzegawczości
ozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej
r
trwalanie wyglądu poznanych liter
u
zachęcanie do odczytywania wyrazów
u
trwalenie znajomości pojęcia tyle samo
doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
Pomoce: kartoniki czerwone i niebieskie, kartoniki z literami, tekst zawierający wyrazy z literą m, M, niebieskie
flamastry, papierowe kwiaty z różną liczbą płatków, tamburyn, KA, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wierszyka – KP1, s. 64.
2. Prezentacja litery m, M – wielkiej i małej, drukowanej i pisanej. Dzieci podają swoje skojarzenia co do kształtu litery.
Wymieniają przykłady słów z głoską m w nagłosie, w śródgłosie i w wygłosie.
3. Budowanie modeli wyrazów motyl, Maja z kartoników czerwonych (oznaczających samogłoski) i niebieskich (na ozna-
czenie spółgłosek).
Uwaga: W zadaniu tym uczestniczą głównie dzieci 6-letnie. Dzieci 5-letnie układają kartoniki na początku modeli wyrazów.
4. Układanie wyrazów motyl, Maja poprzez umieszczenie litery m, M w miejscu odpowiedniej głoski w modelach wyra-
zów z p. 3. Umieszczenie pozostałych poznanych liter.
Uwaga: Literę na pierwszych kartonikach w modelach wyrazów umieszczają przede wszystkim dzieci 5-letnie. Dzieci
6-letnie umieszczają pozostałe wprowadzone wcześniej litery.
5. Prezentacja podpisów do obrazków motyl, Maja – czytanie globalne. N. zachęca również dzieci do układania wyrazów
z poznanych liter, np.: ma, my, mim, mam, mama, mamo – KA, k. 36–37.