Page 75 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 75

TYDZIEŃ 5  •  Ja i moja rodzina  •  73



              obszary z podstawy programowej: I 5, 9; II 3; III 2, 5, 8; IV 1, 5, 11, 12, 14

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia społeczne – „Drzewo genealogiczne”. Prezentacja drzew genealogicznych wykonanych
            przez dzieci wspólnie z rodzicami. Rozmowa na temat uroczystości rodzinnych. Zagadka rysunkowa „Jaki prezent dostała
            Ula?”. Dopasowywanie modelu wyrazu do nazwy. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 48.  ▶  2. Zajęcia umuzykalniające –
            piosenka Dzień dobry. Rytmiczne powitanie. Zabawa „Rób to, co ja”. Wprowadzenie piosenki Dzień dobry – CD, 5 i 6. Za-
            bawa ze zwrotami grzecznościowymi z wykorzystaniem nagrania Szybko – wolno – CD, 30. Zabawa ruchowa z piosenką
            Dzień dobry – CD, 5. Rytmiczne pożegnanie.
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 1, 2, 4, 5; IV 1, 2, 4, 5, 7, 9

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego. Układanie mandali z materiału przyrodniczego.
              obszary z podstawy programowej: I 2, 5; III 5, 7; IV 1, 11



            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x Zabawa dydaktyczna „Mozaika”. Układanie kompozycji płaskich z figur geometrycznych według wzoru i własnych po-
              mysłów – rozwijanie wyobraźni przestrzennej, utrwalenie nazw i kształtu figur geometrycznych.
              x Zabawa integracyjna „Stonoga”. Dzieci maszerują ustawione jedno za drugim, śpiewają piosenkę na prostą melodię:
              Idzie sobie stonoga, stonoga, stonoga... Po zatrzymaniu dziecko prowadzące woła: Prawa noga – wszyscy pokazują prawą
              nogę; potem woła: Lewa noga – wszyscy pokazują lewą nogę. Następnie grupa liczy: Raz… dwa… trzy… W tym czasie
              prowadzący biegnie wzdłuż „stonogi”, aby jak najszybciej znaleźć się na jej końcu. Zabawa rozpoczyna się na nowo, pro-
              wadzi kolejna osoba w rzędzie.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa „Przesyłam wiadomość”. Dzieci tworzą koło, siedząc jedno za drugim, tak aby każdy miał przed sobą plecy ró-
              wieśnika. N. wyjaśnia, że trzeba wysłać informację specjalną pocztą. Wskazane dziecko maluje na plecach kolegi prosty
              rysunek. Osoba ta stara się odgadnąć, co to jest, i maluje to samo na plecach kolejnego dziecka. Ostanie dziecko mówi
              głośno, jaką otrzymało wiadomość – ćwiczenie koncentracji uwagi, doskonalenie zmysłu dotyku.
              x Zabawa „Gdzie jest moje dziecko?”. Dzieci siedzą w kole na dywanie. N. zasłania oczy jednemu z nich (jest to mama al-
              bo tata). Chętne dziecko zaczyna wołać mamę / tatę, a zadaniem dziecka z zasłoniętymi oczami jest rozpoznanie osoby
              mówiącej (podanie jej imienia) – rozwijanie wrażliwości słuchowej.
              x Zabawa na czworakach „Slalom w tunelu” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).


            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: zajęcia społeczne.
            Temat: Drzewo genealogiczne.
            Cele:
              trwalanie wiedzy na temat relacji rodzinnych, stopnia pokrewieństwa (nazywanie członków rodziny)
              u
              doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów
              u
              trwalanie znajomości wprowadzonych liter.
                Pomoce: drzewa genealogiczne wykonane przez dzieci wspólnie z rodzicami, obrazek przedstawiający układankę
                (jako prezent), kartki z modelami wyrazów, czerwone kredki, KP1.

            Przebieg zajęć:
            1.  Prezentacja drzew genealogicznych wykonanych przez dzieci u domu, wspólnie z rodzicami. Wypowiedzi dzieci na te-
              mat ich rodzin – omówienie, utrwalenie nazw członków rodziny, wyjaśnianie stopnia pokrewieństwa.
            2.  Rozmowa na temat uroczystości rodzinnych, np. świąt, inspirowana pytaniami: Z kim spędzacie święta Bożego Narodze-
              nia? Kto może być zaproszony na kolację wigilijną? Kto należy do rodziny bliższej, a kto do dalszej?
            3.  Zagadka rysunkowa „Jaki prezent dostała Ula?”. Obrazek przedstawiający układankę zakryty jest kartką. N. powo-
              li odkrywa fragment rysunku. Globalne odczytywanie wyrazu układanka. Wskazanie miejsca litery u. (Chętne dzieci
              wskazują miejsca litery a).
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80