Page 71 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 71

SCENARIUSZE ZAJĘĆ

                                                                                       PAŹDZIERNIK










            TYDZIEŃ 5    Ja i moja rodzina




                                    t
            PONIEDZIAŁEK   emat: Mój dom, a w nim rodzina.


            Zapis w dzienniku:

            Aktywność poranna i popołudniowa: „Moja rodzina” – doskonalenie umiejętności wypowiadania się. „Rodzinne por-
            trety” – rysowanie portretu wybranej przez dziecko osoby z rodziny. Ćwiczenia poranne – Zestaw V. Zabawa „Czego bra-
            kuje?” – rozwijanie spostrzegania i logicznego myślenia. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 44. Zabawa bieżna „Ogonki”.
              obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 2, 6; IV 1, 2, 8, 14, 12

            Zajęcia główne:   ▶  1. Zajęcia z wykorzystaniem ilustracji oraz utworu literackiego – Urodziny, wiersz Maciejki
            Mazan. Zabawa „Deszcz wizytówek”. Słuchanie i omówienie wiersza Maciejki Mazan Urodziny. Zabawa typu skojarzenia
            „Rodzina”. Zabawa dydaktyczna „Znajdź literę” – utrwalenie wyglądu poznanych liter. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 42–43,
            ćw. 1–5.  ▶  2. Zajęcia plastyczne – „Mój wymarzony dom”. Wykonanie ćwiczenia z KP1, s. 43, ćw. 6 – malowanie (lub
            rysowanie) wyobrażeń dzieci. Omówienie prac.
              obszary z podstawy programowej: I 5; III 2, 8; IV 1, 2, 3, 4, 5, 12, 14, 15

            Zajęcia w ogrodzie: Zabawy z piłką: turlanie. Tor przeszkód z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
              obszary z podstawy programowej: I 5; II 3, 5; III 2; IV 18


            I Aktywność poranna i popołudniowa

            Zadania poranne
              x „Moja rodzina” – rozmowa, oglądanie albumów rodzinnych przyniesionych przez dzieci. Omawianie, kogo przedstawiają
              i w jakich okolicznościach – wypowiedzi dzieci na temat rodziny inspirowane pytaniami N., np.: Policz, z ilu osób składa
              się twoja rodzina. Jak mają na imię twoi dziadkowie? Ile dzieci mają twoi rodzice? Czy masz rodzeństwo? Jakie noszą imiona?
              x „Rodzinne portrety” – rysowanie portretu wybranej przez dziecko osoby z rodziny. Zwrócenie uwagi na prawidłowe
              rozplanowanie portretu na kartce. Naklejenie prac na kolorową, większą kartkę (utworzy się ramka) – ozdabianie jej
              według pomysłów dzieci. Zorganizowanie wystawy.
              x Ćwiczenia poranne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).

            Zadania popołudniowe
              x Zabawa „Czego brakuje?”. N. pokazuje dzieciom wykonany przez niego, ale niedokończony, szkic dowolnego przed-
              miotu (np. auta). Zadaniem dzieci jest dorysowanie brakujących części (np.: koła, świateł) – rozwijanie spostrzegania
              i logicznego myślenia.
              x Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 44. Rysowanie zgodnie z instrukcją – rozwijanie orientacji na kartce papieru. Koloro-
              wanie domów zgodnie z poleceniem, porównywanie, opisywanie różnic, rozumienie i używanie pojęć: wyższy, niższy,
              najwyższy, najniższy oraz średni.
              x Zabawa bieżna „Ogonki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).



            II Zajęcia główne

            Zajęcia 1
            Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem ilustracji oraz utworu literackiego.
            Temat: Urodziny, wiersz Maciejki Mazan.
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76