Page 71 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 71
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
PAŹDZIERNIK
TYDZIEŃ 5 Ja i moja rodzina
t
PONIEDZIAŁEK emat: Mój dom, a w nim rodzina.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: „Moja rodzina” – doskonalenie umiejętności wypowiadania się. „Rodzinne por-
trety” – rysowanie portretu wybranej przez dziecko osoby z rodziny. Ćwiczenia poranne – Zestaw V. Zabawa „Czego bra-
kuje?” – rozwijanie spostrzegania i logicznego myślenia. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 44. Zabawa bieżna „Ogonki”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 2, 6; IV 1, 2, 8, 14, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z wykorzystaniem ilustracji oraz utworu literackiego – Urodziny, wiersz Maciejki
Mazan. Zabawa „Deszcz wizytówek”. Słuchanie i omówienie wiersza Maciejki Mazan Urodziny. Zabawa typu skojarzenia
„Rodzina”. Zabawa dydaktyczna „Znajdź literę” – utrwalenie wyglądu poznanych liter. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 42–43,
ćw. 1–5. ▶ 2. Zajęcia plastyczne – „Mój wymarzony dom”. Wykonanie ćwiczenia z KP1, s. 43, ćw. 6 – malowanie (lub
rysowanie) wyobrażeń dzieci. Omówienie prac.
obszary z podstawy programowej: I 5; III 2, 8; IV 1, 2, 3, 4, 5, 12, 14, 15
Zajęcia w ogrodzie: Zabawy z piłką: turlanie. Tor przeszkód z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
obszary z podstawy programowej: I 5; II 3, 5; III 2; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x „Moja rodzina” – rozmowa, oglądanie albumów rodzinnych przyniesionych przez dzieci. Omawianie, kogo przedstawiają
i w jakich okolicznościach – wypowiedzi dzieci na temat rodziny inspirowane pytaniami N., np.: Policz, z ilu osób składa
się twoja rodzina. Jak mają na imię twoi dziadkowie? Ile dzieci mają twoi rodzice? Czy masz rodzeństwo? Jakie noszą imiona?
x „Rodzinne portrety” – rysowanie portretu wybranej przez dziecko osoby z rodziny. Zwrócenie uwagi na prawidłowe
rozplanowanie portretu na kartce. Naklejenie prac na kolorową, większą kartkę (utworzy się ramka) – ozdabianie jej
według pomysłów dzieci. Zorganizowanie wystawy.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Czego brakuje?”. N. pokazuje dzieciom wykonany przez niego, ale niedokończony, szkic dowolnego przed-
miotu (np. auta). Zadaniem dzieci jest dorysowanie brakujących części (np.: koła, świateł) – rozwijanie spostrzegania
i logicznego myślenia.
x Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 44. Rysowanie zgodnie z instrukcją – rozwijanie orientacji na kartce papieru. Koloro-
wanie domów zgodnie z poleceniem, porównywanie, opisywanie różnic, rozumienie i używanie pojęć: wyższy, niższy,
najwyższy, najniższy oraz średni.
x Zabawa bieżna „Ogonki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z wykorzystaniem ilustracji oraz utworu literackiego.
Temat: Urodziny, wiersz Maciejki Mazan.