Page 73 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 73
TYDZIEŃ 5 • Ja i moja rodzina • 71
Przebieg zajęć:
1. „Czym jest dla mnie dom?” – rozmowa na temat więzi rodzinnych oraz miejsc zamieszkiwanych przez rodzinę. N. za-
chęca dzieci, aby się zastanowiły nad swoim wymarzonym domem i nad tym, kto będzie w nim mieszkał.
2. „Mój wymarzony dom” – wykonanie ćwiczenia z KP1, s. 43, ćw. 6: malowanie (lub rysowanie) prac przedstawiających
wyobrażenia dzieci.
3. Zorganizowanie wystawy. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat przedstawionych domów i ich mieszkańców.
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawy z piłką: turlanie piłki do bramki – doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
x Tor przeszkód z wykorzystaniem sprzętu terenowego.
N. prosi, aby dzieci przygotowały wspólnie z dorosłymi schemat drzewa genealogicznego.
WTOREK emat: Ula i ul.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa integracyjna „Domino”. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 45. Ćwiczenia
poranne – Zestaw V. Zabawa „Czym się różnią?” – porównywanie obrazków. Zabawa „Dokończ zdanie”. Zabawa orienta-
cyjno-porządkowa „Samochody”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 9; III 1, 2, 5; IV 2, 8, 12
Zajęcia główne: ▶ 1. Przygotowanie do nauki czytania i pisania – „Ula ma ul”. Zapoznanie z literą u, U (wysłuchanie
wierszyka – KP1, s. 46, budowanie modeli wyrazów ul i Ula). Zabawa ruchowa „Tropiciele głoski u”. Wykonanie ćwiczeń
w KP1, s. 46–47. ▶ 2. Zajęcia ruchowe – ćwiczenia gimnastyczne, Zestaw V.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 8; IV 2, 3, 4, 5, 8, 9
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa równoważna „Przejście z krążkiem na głowie”. Gra w ringo.
obszary z podstawy programowej: I 4, 5, 8; III 2, 5
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawa integracyjna „Domino”. N. staje w środku koła i mówi: Jestem pierwszym elementem domina. Proszę do siebie
kogoś, kto tak jak ja lubi wesołe piosenki. Kto pierwszy chwyci prowadzącego za rękę, zaprasza następną osobę według
własnej propozycji (np.: Proszę kogoś, kto tak jak ja lubi koty.). Ostatnia osoba zamyka krąg.
x Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 45. Rysowanie figur po śladzie z zachowaniem wskazanego kierunku, łączenie linią ta-
kich samych figur. Rozpoznawanie klocków, z których zostały zbudowane budowle.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa „Czym się różnią?”. Dzieci porównują 2 obrazki (przedstawiające np. rodzinę). Wyszukują i wskazują różnice.
x Zabawa „Dokończ zdanie”. N. podaje początek zdania, dzieci układają zakończenie, np.: Moja babcia bardzo lubi… Kiedy
mój dziadek ma wolny czas… Lubię, kiedy mama/tata… Z moim bratem/siostrą… – doskonalenie umiejętności logicz-
nego budowania zdań.
x Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).