Page 74 - Nowa Trampolina pięciolatka i sześciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 74
72 • SCENARIUSZE ZAJĘĆ • Październik
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: przygotowanie do nauki czytania i pisania.
Temat: Ula ma ul.
Cele:
zapoznanie z literą u, U
r
ozwijanie spostrzegawczości
r
ozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej
u
trwalanie wyglądu poznanych liter
zachęcanie do odczytywania wyrazów
doskonalenie sprawności ruchowej.
Pomoce: obrazki (przedstawiające ul i dziewczynkę), napisy (ul, Ula), kartoniki czerwone i niebieskie, kartoniki
z literami, tamburyn, KP1.
Przebieg zajęć:
1. Wysłuchanie wierszyka – KP1, s. 46.
2. Omówienie obrazków przedstawiających ul i dziewczynkę Ulę. Wyróżnienie głoski w nagłosie w słowach: ul, Ula.
3. Budowanie modeli wyrazów ul, Ula z czerwonych kartoników (oznaczających samogłoski) i niebieskich kartoników
(na oznaczenie spółgłosek).
Uwaga: W zadaniu tym uczestniczą głównie dzieci 6-letnie. Dzieci 5-letnie układają kartoniki na początku modeli wyrazów.
4. Prezentacja litery u, U – wielkiej i małej, drukowanej i pisanej. Dzieci podają własne skojarzenia co do kształtu litery.
Rysują literę palcem w powietrzu, na plecach kolegi, na podłodze.
5. Układanie wyrazów ul, Ula poprzez umieszczenie litery u, U w miejscu odpowiedniej głoski w modelach wyrazów z p. 3.
Umieszczenie poznanych liter.
Uwaga: Literę na pierwszych kartonikach w modelach wyrazów umieszczają przede wszystkim dzieci 5-letnie. Dzieci
6-letnie umieszczają pozostałe wprowadzone wcześniej litery.
6. Umieszczenie napisów ul, Ula pod modelami wyrazów do obrazków. Czytanie globalne wyrazów.
7. Podawanie przez dzieci słów zawierających głoskę u w nagłosie, śródgłosie lub wygłosie.
8. Zabawa ruchowa „Tropiciele głoski u”. Dzieci maszerują po sali w rytmie tamburyna. N. wygrywa i wypowiada różne
wyrazy. Dzieci kucają, kiedy N. powie nazwę, w której słychać głoskę u.
9. Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 46–47. Odnajdowanie ukrytych liter. Rysowanie po śladzie konturów ufo i wzorów.
Pisanie po śladzie liter u, U.
Uwaga: Dzieci 5-letnie skupiają się na rysowaniu po śladzie prostych rysunków i szlaczków literopodobnych. Dzieci
6-letnie piszą również litery po śladzie.
Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia ruchowe.
Temat: Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw V (zob. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych).
III Zajęcia w ogrodzie
x Zabawa równoważna „Przejście z krążkiem na głowie”. Każde dziecko idzie po narysowanej linii, uważając, aby z jego
głowy nie spadł krążek.
x Gra w ringo – rozwijanie umiejętności rzucania i poprawnego chwytania.
ŚRODA emat: Drzewo genealogiczne mojej rodziny.
t
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawa dydaktyczna „Mozaika” – rozwijanie wyobraźni przestrzennej. Zabawa
integracyjna „Stonoga”. Ćwiczenia poranne – Zestaw V. Zabawa „Przesyłam wiadomość” – doskonalenie zmysłu dotyku.
Zabawa „Gdzie jest moje dziecko?” – rozwijanie wrażliwości słuchowej. Zabawa na czworakach „Slalom w tunelu”.