Page 287 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 287

Zestawy ćwiczeń gimnastycznych  •  285



            Zestaw X

            Miejsce: sala. Pomoce: piłki, 6 szarf, kółka ringo.
            Przygotowanie: Dzieci wchodzą na salę jedno za drugim i maszerują po obwodzie koła.

            I.
            1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Listonosz”. Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym na obwodzie dużego koła. Jedno
              dziecko (listonosz) siada wewnątrz koła, trzyma w rękach piłkę (list). N. wybiera 5 osób, które będą budynkami poczty.
              Każde z pięciorga dzieci wkłada szarfę. Na sygnał N. listonosz biegnie i przekazuje list na pierwszą pocztę. Dziecko, które
              otrzyma list, biegiem zanosi go do następnej poczty, a ta do następnej. Przy powtórzeniu zabawy N. zmienia osoby.

            II.
            2.  Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia w płaszczyźnie strzałkowej (przód – tył). Podczas poprzedniego ustawienia N.
              rozdaje wszystkim dzieciom piłki. Następnie dzieci rozbiegają się po sali, stają w lekkim rozkroku, piłkę trzymają obu-
              rącz. Wykonują skłon w przód i toczą piłkę po podłodze z ręki do ręki. Po kilku ruchach prostują się, podrzucają piłkę,
              łapią i znowu toczą ją po podłodze, ale w przeciwnym kierunku.
            3.  Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia w płaszczyźnie czołowej (skłony boczne). Dzieci siadają w siadzie skrzyżnym.
              Piłkę kładą na podłodze po swojej lewej stronie, lewą rękę kładą na piłce. Prawą, lekko ugiętą, unoszą nad głową i wyko-
              nują skłon w bok w lewą stronę. Następnie przenoszą piłkę na prawą stronę i wykonują ćwiczenie w prawą stronę.
            4.  Bieg na czworakach. Dzieci w pozycji podporu tyłem popychają piłkę nogą, dobiegają do niej i dalej popychają.
            5.  Ćwiczenie z elementami równowagi. Dzieci stoją w rozsypce, piłkę trzymają oburącz. Następnie stają na jednej nodze,
              próbują unosić piłkę coraz wyżej, ale nie stracić przy tym równowagi. To samo ćwiczenie wykonują ze zmianą nogi.
              Po wykonaniu ćwiczenia wszyscy odkładają piłki w wyznaczonym miejscu i ustawiają się w szeregu.
            6.  Zabawa bieżna z elementem dźwigania. Dzieci ustawiają się w rzędzie i odliczają do 2, dzieląc się na 2 zespoły. Każdy
              z nich siada na wyznaczonej linii. Pierwszym osobom z rzędów N. daje piłkę i w pewnej odległości kładzie kółka ringo
              (po 1 dla drużyny). Na sygnał N. dzieci z piłkami biegną do kółka, zostawiają na nim piłkę i wracają na miejsce.
              Następna osoba biegnie, zabiera piłkę i przekazuje ją kolejnemu zawodnikowi z zespołu. Wygrywa zespół, który ukończy
              bieg jako pierwszy.
            7.  Ćwiczenie tułowia – skręty. Dzieci pozostają w ustawieniu z poprzedniej zabawy. Pierwsze osoby w rzędach trzymają
              piłki. Na sygnał N. odwracają się i przekazują piłkę osobie siedzącej z tyłu. Zadanie uznaje się za zakończone, jeżeli piłka
              zawędruje na koniec zespołu, a ostatnia osoba uniesie ją wysoko nad głowę.
            8.  Rzuty. Dzieci pozostają w poprzednim ustawieniu, ale rozsuwają się, zwiększając odległości między sobą. Na sygnał N.
              rzucają do siebie piłkę, kolejno podając ją następnemu zawodnikowi. Zabawa nie ma cech rywalizacji zespołowej.

            III.
            9.  Ćwiczenie stóp. Każde dziecko ponownie bierze piłkę dla siebie. Podchodzi z piłką do drabinek (ściany) i wykonuje
               leże nie tyłem (na plecach) w odległości około kroku od nich. Ugina nogi w kolanach, a stopy opiera na piłce. Następnie
               próbuje toczyć stopami piłkę po drabince (ścianie) w górę i w dół.
            10.  Ćwiczenie o nieznacznym ruchu i ćwiczenie oddechowe. Marsz po okręgu. Dzieci wolno unoszą oburącz piłkę, robiąc
               wdech nosem i opuszczają ramiona, wydychając powietrze ustami. Maszerując, odkładają piłkę na wskazane miejsce.
   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292