Page 284 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 284
282 • Zestawy ćwiczeń gimnastycznych
Zestaw VI
Miejsce: sala. Pomoce: szarfy w 4 kolorach (do podziału na 4 grupy), 4 pachołki w kolorach szarf.
Przygotowanie: Dzieci wchodzą na salę parami. N. rozdaje im szarfy, dzieląc dzieci na grupy.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wycieczka”. Pachołki stoją w 4 miejscach na sali. Dzieci zakładają swoje szarfy
na plecy jak plecaki. Na hasło: Wyruszamy na wycieczkę! dzieci wędrują po sali, podskakując. Co jakiś czas schylają się,
naśladując podnoszenie kamieni, szyszek. Na hasło: Do swoich namiotów! dzieci szybko biegną do pachołka w kolorze
ich szarfy i siadają w siadzie skrzyżnym.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci stoją w rozsypce, szarfę kładą przed sobą na podłodze. Na hasło: Przejdź
przez szarfę! dzieci przechodzą przez szarfy, zakładając je raz z dołu, raz z góry. Po każdym razie wykonują przysiad
podparty w szarfie i wyskakują wysoko.
II.
3. Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia w płaszczyźnie strzałkowej (przód – tył). Dzieci dobierają w pary. Stają
naprzeciwko siebie w odległości około kroku. Na sygnał wykonują skłon w przód, wyciągają wyprostowane ręce i doty-
kają się szarfami. Prostują się, wyciągają ręce wysoko nad głowę i powtarzają ćwiczenie.
4. Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia w płaszczyźnie czołowej (skłony boczne). Dzieci pozostają w tych samych parach.
Stają obok siebie w odległości kroku, szarfę trzymają w dłoniach. Na sygnał wykonują skłon tułowia w bok, jedna osoba
w prawą, druga w lewą stronę, tak by dotknąć się szarfami.
5. Ćwiczenie równowagi z ćwiczeniem stopy. Dzieci stoją w rozsypce. Przed sobą kładą szarfę. Próbują złapać szarfę palcami
stopy i unieść ją. Starają się utrzymać przez chwilę równowagę. To samo zadanie wykonują ze zmianą nogi.
6. Zabawa z czworakowaniem. Dzieci (pieski) ustawiają się w rzędach na wyznaczonej linii według kolorów szarf.
Naprzeciwko, w niewielkiej odległości, N. ustawia pachołki. Na sygnał pierwsze osoby z rzędów na czworakach dochodzą
do pachołka i okrążają go. Wstają i jak najszybciej biegną na swoje miejsce.
7. Ćwiczenie tułowia – skręty. Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym, szarfę trzymają w prawej ręce. Wykonują skręt tułowia
w prawą stronę i zostawiają szarfę z tyłu na podłodze. Następnie wykonują skręt w stronę przeciwną i zabierają szarfę.
8. Wspinanie. Dzieci stają w swoich drużynach (według kolorów szarf) przed drabinkami. Kolejno wspinają się na drabin-
kę i schodzą. Jeśli dziecko się nie boi, może po wspięciu na drabinkę pomachać szarfą do zespołu.
9. Skoki. Dzieci stoją w rozsypce, szarfę kładą rozłożoną na podłodze przed sobą. Wykonują po kilka skoków do i z szarfy
– obunóż i na każdej nodze oddzielnie.
III.
10. Ćwiczenie wyprostne. Dzieci stoją w rozsypce, szarfę rozkładają przed sobą. Wchodzą do środka szarfy, pozostając
w niej w siadzie skulnym. Na hasło: Kwiatek się rozwija! dzieci powoli się prostują, wspinają na palce, wyciągają ręce
nad głowę. Na hasło: Kwiatek zasypia! przyjmują poprzednią pozycję. Ćwiczenie powtarzają.
11. Ćwiczenie o nieznacznym ruchu. Dzieci maszerują parami po okręgu, śpiewając znaną piosenki. Odkładają szarfy
w wyznaczonym miejscu.
Zestaw VII
Miejsce: sala. Pomoce: piłki.
Przygotowanie: Dzieci wchodzą na salę parami. Ustawiają się w dwuszeregu i słuchają objaśnień N. dotyczących zabawy.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Spacer kaczątek i gąsek”. Dzieci biegają po całej sali, naśladując gąski, od czasu do
czasu gęgają. Na sygnał N. zatrzymują się, kucają, łapią za kostki i wędrują, udając małe kaczątka.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych z podskokami. Dzieci stoją w rozsypce. Każde dziecko wykonuje przysiad podparty,
ręce ułożone na podłodze przed sobą. Na sygnał N. dzieci delikatnie odpychają się rękami od podłogi, podskakują, pro-
stują się, cały czas w podskokach, aż do całkowitego wyprostu i uniesienia rąk w górę w kierunku sufitu. Zatrzymują się
i wykonują kilka podskoków pajacyka.
II.
3. Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia (skłony i skręty). N. rozdaje dzieciom piłki. Dzieci przyjmują pozycję siadu
skrzyżnego, piłkę trzymają oburącz. Wykonują skłon tułowia w przód i przesuwają piłkę po podłodze jak najdalej. Potem
prostują tułów i unoszą piłkę wysoko nad głową. Następnie wykonując skręt tułowia raz w prawą, raz w lewą stronę –
turlają piłkę po podłodze.