Page 284 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 284

282  •  Zestawy ćwiczeń gimnastycznych



          Zestaw VI

          Miejsce: sala. Pomoce: szarfy w 4 kolorach (do podziału na 4 grupy), 4 pachołki w kolorach szarf.
          Przygotowanie: Dzieci wchodzą na salę parami. N. rozdaje im szarfy, dzieląc dzieci na grupy.

          I.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wycieczka”. Pachołki stoją w 4 miejscach na sali. Dzieci zakładają swoje szarfy
            na plecy jak plecaki. Na hasło: Wyruszamy na wycieczkę! dzieci wędrują po sali, podskakując. Co jakiś czas schylają się,
            naśladując podnoszenie kamieni, szyszek. Na hasło: Do swoich namiotów! dzieci szybko biegną do pachołka w kolorze
            ich szarfy i siadają w siadzie skrzyżnym.
          2.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci stoją w rozsypce, szarfę kładą przed sobą na podłodze. Na hasło: Przejdź
            przez szarfę! dzieci przechodzą przez szarfy, zakładając je raz z dołu, raz z góry. Po każdym razie wykonują przysiad
            podparty w szarfie i wyskakują wysoko.

          II.
          3.  Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia w płaszczyźnie strzałkowej (przód – tył). Dzieci dobierają w pary. Stają
            naprzeciwko siebie w odległości około kroku. Na sygnał wykonują skłon w przód, wyciągają wyprostowane ręce i doty-
            kają się szarfami. Prostują się, wyciągają ręce wysoko nad głowę i powtarzają ćwiczenie.
          4.  Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia w płaszczyźnie czołowej (skłony boczne). Dzieci pozostają w tych samych parach.
            Stają obok siebie w odległości kroku, szarfę trzymają w dłoniach. Na sygnał wykonują skłon tułowia w bok, jedna osoba
            w prawą, druga w lewą stronę, tak by dotknąć się szarfami.
          5.  Ćwiczenie równowagi z ćwiczeniem stopy. Dzieci stoją w rozsypce. Przed sobą kładą szarfę. Próbują złapać szarfę palcami
            stopy i unieść ją. Starają się utrzymać przez chwilę równowagę. To samo zadanie wykonują ze zmianą nogi.
          6.  Zabawa z czworakowaniem. Dzieci (pieski) ustawiają się w rzędach na wyznaczonej linii według kolorów szarf.
            Naprzeciwko, w niewielkiej odległości, N. ustawia pachołki. Na sygnał pierwsze osoby z rzędów na czworakach dochodzą
            do pachołka i okrążają go. Wstają i jak najszybciej biegną na swoje miejsce.
          7.  Ćwiczenie tułowia – skręty. Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym, szarfę trzymają w prawej ręce. Wykonują skręt tułowia
            w prawą stronę i zostawiają szarfę z tyłu na podłodze. Następnie wykonują skręt w stronę przeciwną i zabierają szarfę.
          8.  Wspinanie. Dzieci stają w swoich drużynach (według kolorów szarf) przed drabinkami. Kolejno wspinają się na drabin-
            kę i schodzą. Jeśli dziecko się nie boi, może po wspięciu na drabinkę pomachać szarfą do zespołu.
          9.  Skoki. Dzieci stoją w rozsypce, szarfę kładą rozłożoną na podłodze przed sobą. Wykonują po kilka skoków do i z szarfy
            – obunóż i na każdej nodze oddzielnie.

          III.
          10.  Ćwiczenie wyprostne. Dzieci stoją w rozsypce, szarfę rozkładają przed sobą. Wchodzą do środka szarfy, pozostając
             w niej w siadzie skulnym. Na hasło: Kwiatek się rozwija! dzieci powoli się prostują, wspinają na palce, wyciągają ręce
             nad głowę. Na hasło: Kwiatek zasypia! przyjmują poprzednią pozycję. Ćwiczenie powtarzają.
          11.  Ćwiczenie o nieznacznym ruchu. Dzieci maszerują parami po okręgu, śpiewając znaną piosenki. Odkładają szarfy
             w wyznaczonym miejscu.


          Zestaw VII

          Miejsce: sala. Pomoce: piłki.
          Przygotowanie: Dzieci wchodzą na salę parami. Ustawiają się w dwuszeregu i słuchają objaśnień N. dotyczących zabawy.

          I.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Spacer kaczątek i gąsek”. Dzieci biegają po całej sali, naśladując gąski, od czasu do
            czasu gęgają. Na sygnał N. zatrzymują się, kucają, łapią za kostki i wędrują, udając małe kaczątka.
          2.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych z podskokami. Dzieci stoją w rozsypce. Każde dziecko wykonuje przysiad podparty,
            ręce ułożone na podłodze przed sobą. Na sygnał N. dzieci delikatnie odpychają się rękami od podłogi, podskakują, pro-
            stują się, cały czas w podskokach, aż do całkowitego wyprostu i uniesienia rąk w górę w kierunku sufitu. Zatrzymują się
            i wykonują kilka podskoków pajacyka.

          II.
          3.  Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia (skłony i skręty). N. rozdaje dzieciom piłki. Dzieci przyjmują pozycję siadu
            skrzyżnego, piłkę trzymają oburącz. Wykonują skłon tułowia w przód i przesuwają piłkę po podłodze jak najdalej. Potem
            prostują tułów i unoszą piłkę wysoko nad głową. Następnie wykonując skręt tułowia raz w prawą, raz w lewą stronę –
            turlają piłkę po podłodze.
   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289