Page 286 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 286

284  •  Zestawy ćwiczeń gimnastycznych



          9.  Podskoki. Dzieci pozostają w rzędach. Wstając, wkładają woreczek między kolana. Na sygnał N. wykonują podskoki
            w kierunku obręczy (uważając, by woreczek nie upadł na podłogę) i zostawiają go w kole. Zabawa nie ma cech rywalizacji.

          III.
          10.  Ćwiczenie stóp. Dzieci w swoich zespołach siadają naprzeciwko obręczy, dosyć blisko niej. Każde dziecko na sygnał N.
             łapie woreczek palcami stóp i stara się go wrzucić do obręczy.
          11.  Zabawa lub ćwiczenie o nieznacznym ruchu. Dzieci maszerują po obwodzie koła. Wolno przekładają woreczek z ręki
             do ręki nad głową. Następnie odkładają go w wyznaczonym miejscu.



          Zestaw IX

          Miejsce: sala. Pomoce: krążki w 4 kolorach, 2 ławeczki gimnastyczne, 2 kocyki, chustki (1 dla każdego dziecka).
          Przygotowanie: Dzieci maszerują po okręgu, podchodzą do N. i odbierają krążki (do podziału na 4 grupy).

          I.
          1.  Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody”. N. zaprasza dzieci do zajęcia miejsca, np. pod drabinkami. N. trzyma
            w ręku krążki w takich samych kolorach jak te, które mają dzieci. Na hasło: Z garażu wyjeżdżają samochody niebieskie!
            dzieci z takim kolorem krążków wstają i zaczynają biegać po sali w różnych kierunkach. Jednocześnie obserwują N.,
            który niepostrzeżenie zmienia kolor krążka. Wówczas niebieskie samochody siadają, a wstają dzieci (samochody)
            w innym kolorze.
          2.  Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. N. ustawia 2 ławeczki gimnastyczne i dzieli dzieci na 2 grupy, które siadają
            w siadzie skrzyżnym za ławeczkami. Na każdej z nich leży kocyk. Zadaniem dzieci jest przesuwać się po ławeczce na
            brzuchu. Ręce powinny pracować jednocześnie, głowa lekko uniesiona, nogi wyprostowane, lekko uniesione do góry.
            Przed wejściem na ławkę dziecko kładzie swój krążek na podłodze, zabierze go po wykonaniu zadania. W innej wersji
            zabawy dzieci przesuwają się po ławeczce w leżeniu tyłem, z rękami za głową, nogami ugiętymi w kolanach i przycią-
            gniętymi do brzucha tak, by nie odrywać od ławki odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Każde dziecko po wykonaniu
            zadania zabiera krążek, szuka miejsca na sali, siada w siadzie skrzyżnym i czeka na kolejne ćwiczenia.

          II.
          3.  Ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia. Dzieci stają w lekkim rozkroku, w dłoniach trzymają krążek. Wykonują
            obszerne krążenia całego tułowia w lewą i w prawą stronę. Następnie wykonują skłony w przód, dotykając krążkiem
            między stopami. Prostują się, unoszą ręce wysoko nad głowę.
          4.  Ćwiczenie mięśni brzucha. Dzieci kładą się na plecach. Na podłodze z prawej bądź z lewej strony na wysokości kolan
            kładą krążek. Prostują nogi, ręce układają pod głową. Zadaniem dzieci jest przenosić złączone i wyprostowane nogi wy-
            soko nad krążkiem raz na lewą, raz na prawą stronę.
          5.  Wyścig na czworakach. N. wyznacza 4 linie i dzieli dzieci na 4 grupy (według kolorów krążków). Zespoły siadają
            w rzędzie na wyznaczonych liniach. Przed każdym zespołem N. układa w jednej linii krążki (co 0,5 m). Na gwizdek
            pierwsze dzieci z zespołów poruszają się na czworakach slalomem między krążkami, wracają do drużyn i dają sygnał
            następnej osobie do startu. Wygrywa zespół, który jako pierwszy ukończy slalom.
          6.  Ćwiczenie tułowia – skrętoskłony z elementem wyprostnym. Dzieci pozostają w ustawieniu z poprzedniego ćwiczenia.
            N. wyznacza linię startu, a w odległości kilku kroków od niej – linię mety. Dzieci z krążkami w dłoniach stają na linii
            startu, kładą krążek przed sobą na podłodze. Na sygnał przechodzą przez krążek w przód, wykonują skręt tułowia
            w lewą stronę, zabierają krążek, prostują się, kładą go na podłodze i znów się prostują. Powtarzają całe ćwiczenie, tym
            razem wykonując skręt tułowia w prawą stronę. Ćwiczenie nie ma cech rywalizacji.
          7.  Wspinanie z elementami równowagi. N. łączy po 2 zespoły, tworząc tym samym 2 rzędy. Dzieci siadają na wyznaczo-
            nych liniach przed drabinkami. N. opiera 2 ławeczki o drugi lub trzeci szczebel drabinki (jeżeli grupa jest sprawna, moż-
            na podnieść ławkę do trzeciego lub czwartego szczebelka). Na hasło: Kot wspina się po drzewie! dzieci kolejno wchodzą
            i schodzą po ławeczce na czworakach (rękami trzymając się brzegów ławeczki).
          8.  Podskoki lub skoki. N. stawia na środku sali 2 ławeczki. Dzieci, w ustawieniu z poprzedniego ćwiczenia, siadają za
            ławeczkami w siadzie skrzyżnym. Kolejno próbują wskoczyć na ławeczkę obunóż z jednej strony i zeskoczyć z drugiej
            (te, które potrafią, mogą wykonać skoki zawrotne przez ławeczkę, bez wskakiwania na nią). N. zwraca uwagę, by dzieci
            trzymały rękami brzeg ławki.

          III.
           9.  Ćwiczenie stóp. Dzieci siadają w rozsypce. Każdemu z nich N. daje chustkę. Dzieci uginają nogi w kolanach i opierają
             stopy na chustce. Na sygnał próbują zwinąć ją palcami stóp.
          10.  Zabawa o nieznacznym ruchu. Dzieci stoją w rozsypce. Każde dziecko zwija chustkę mocno w dłoniach, podrzuca ją i próbu-
             je złapać. Na sygnał N. dzieci maszerują po okręgu. Podchodząc do kosza, odkładają chustki. Maszerują dalej i wychodzą z sali.
   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291