Page 283 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 283
Zestawy ćwiczeń gimnastycznych • 281
zespołu, dając tym samym znak do rozpoczęcia biegu kolejnej osobie. Ta dobiega do piłki, zabiera ją i wracając – prze-
kazuje kolejnemu zawodnikowi swojej drużyny. Wygrywa drużyna, która pierwsza ukończy bieg.
8. Ćwiczenie tułowia – skręty. Dzieci dobierają się w pary, siadają w siadzie skrzyżnym tyłem do siebie. Jedna osoba trzyma
w dłoniach piłkę. Na umówiony znak odwracają się w tę samą stronę (skręt tułowia w bok) i podają sobie piłkę. Podania
są raz z prawej, raz z lewej strony.
9. Rzuty. Dzieci w parach stają przodem do siebie. Rzucają piłkę do siebie w różny sposób: oburącz, jedną ręką, z odbiciem
od podłogi.
III.
10. Ćwiczenie wyprostne. Dzieci stoją w rozsypce. Przyjmują pozycję siadu skulnego na podłodze. Na hasło: Nadmuchujemy
piłki! każde dziecko naśladuje nadmuchiwaną, zwiększającą swoją objętość piłkę: powoli prostuje się, wyciąga, podskakuje
wysoko, delikatnie jak nadmuchana piłka.
11. Ćwiczenie stóp. Dzieci w rozsypce chodzą po sali. Raz są wielkoludami (idą we wspięciu na palcach), raz kaczkami
(chodzą na piętach i na zewnętrznych krawędziach stóp).
12. Zabawa o nieznacznym ruchu. Dzieci maszerują po okręgu, śpiewając znaną piosenkę.
Zestaw V
Miejsce: sala. Pomoce: dowolny wesoły podkład muzyczny, piłka dla każdego dziecka, 2 kosze lub obręcze, 2 piłki „skoczki”.
Przygotowanie: Dzieci wchodzą do sali parami i stają w dwuszeregu. N. objaśnia zasady zabawy.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Podwójna rzeźba”. N. włącza muzykę i zachęca dzieci do biegania po całej sali,
dzieci poruszają się w jej rytmie. Gdy melodia cichnie, każde szybko szuka swojego partnera z pary. Dzieci wspólnie
przyjmują dowolną pozycję i starają się nie poruszać. N. obserwuje i wskazuje parę, która najdłużej wytrzymała w bez-
ruchu. Na włączoną melodię wszyscy znowu swobodnie biegają po sali.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci swobodnie poruszają się po sali. Na gwizdek N. zatrzymują się, kucają,
dotykają rękami podłogi raz z prawej, raz z lewej strony i oburącz przed sobą. Następnie wyskakują wysoko, wyciągając
ręce nad głowę. Przechodzą ponownie do swobodnego ruchu po sali.
II.
3. Ćwiczenie na czworakach. Dzieci ustawiają się w długi pociąg. Przechodząc obok wyznaczonego miejsca, każde dziecko
bierze piłkę do ćwiczeń. Następnie dzieci rozbiegają się po sali, przyjmują pozycję podporu tyłem, biodra uniesione
wysoko, piłka leży na brzuchu. Dzieci chodzą po sali, uważając, by piłka nie spadła im na podłogę.
4. Ćwiczenia kształtujące mięśnie tułowia. Dzieci w rozsypce, w pozycji leżenia przodem. Piłkę trzymają przed sobą, kładą
na niej obie dłonie. Na Raz! mocno opierając się rękami o piłkę, unoszą tułów w górę. Na Dwa! wracają do pozycji leżenia,
odpoczywają.
5. Ćwiczenie mięśni brzucha. Dzieci przyjmują pozycję leżenia tyłem. Piłkę trzymają w obu dłoniach na brzuchu, nogi
wyprostowane, złączone. Na Raz! unoszą piłkę i nogi, starając się zbliżyć je jak najbliżej do piłki.
6. Ćwiczenie z elementami równowagi. Dzieci w postawie wyprostowanej, piłkę trzymają w obu dłoniach. Jedną nogę
uginają i opierają o drugą na wysokości kolana. Kto potrafi, stara się unosić coraz wyżej ręce z piłką, tak by znalazła się
jak najwyżej nad głową.
7. Zabawa bieżna „Kto szybciej dookoła koła”. Dzieci siedzą w kole. Z pomocą N. odliczają kolejno do 4 (N. upewnia się,
czy każde dziecko pamięta swoją liczbę). Dzieci uważnie słuchają, jaką liczbę wypowie N. Gdy usłyszą swoją, szybko
wstają, biegną w tę samą stronę dookoła grupy, aż dotrą do swojego miejsca. Wygrywa osoba, która jako pierwsza
usiądzie na swoim miejscu. N. powtarza kilka razy liczby w różnej kolejności.
8. Rzuty do celu. Dzieci ustawiają się na jednej linii. Odliczają do 2, dzieląc się na 2 zespoły. Na odpowiedniej wysokości na
drabinkach N. zawiesza 2 kosze lub 2 obręcze. Dzieci ustawiają się w 2 rzędach naprzeciwko celu rzutu. Pierwsze dziecko
w rzędzie trzyma piłkę. Na sygnał osoba z piłką wstaje i próbuje wrzucić piłkę do kosza/obręczy. Potem podaje piłkę następ-
nej osobie, a sama siada na końcu rzędu. Liczą się celne rzuty indywidualne, a nie szybkość wykonania zadania przez zespół.
9. Skoki. Dzieci siadają w zespołach jak w poprzednim zadaniu na linii startu. Pierwsze osoby dostają duże piłki „skoczki”.
Siadają na nich, łapią za uchwyty i skaczą do wyznaczonego przez N. miejsca. Następnie łapią piłkę w ręce i wracają
do swojego rzędu, przekazując „skoczka” kolejnej osobie. Liczy się poprawność skoków, a nie szybkość. Zadanie nie ma
cech rywalizacji.
III.
10. Ćwiczenie wyprostne. Dzieci wędrują swobodnie po całej sali w rytmie melodii. Gdy muzyka ucichnie, wykonują przy-
siad i wyprost tułowia z wyciągnięciem rąk wysoko nad głowę. Potem wędrują dalej.
11. Ćwiczenie, zabawa o nieznacznym ruchu. Dzieci maszerują po okręgu, śpiewając znaną piosenkę (dowolny układ ruchów).