Page 282 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 282
280 • Zestawy ćwiczeń gimnastycznych
zatrzymuje się i kuca, chustkę opuszczając na trawę. Wiatr ucichł, latawiec opadł. Na hasło: Latawce w górę! dzieci
ponownie wstają, biegają, wysoko unosząc swoje chustki (latawce).
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci zatrzymują się. Chustkę trzymają oburącz za końce i wykonują obszerne
krążenia całego tułowia (po 2 w każdą stronę). Przykucają i wyskakują wysoko, unosząc chustki na głowy.
II.
3. Zabawa bieżna „Berek ogonek”. Dzieci zaczepiają chustki (ogonki) za spodenki. Dwoje wyznaczonych dzieci swoją chustkę
wiąże wokół ręki (dzieci te będą berkami). Na sygnał N. wszyscy rozbiegają się, a berki próbują chwycić jak najwięcej
chustek. Na kolejny sygnał wszyscy się zatrzymują, berki liczą swoje zdobycze. Następnie oddają chustki właścicielom.
N. wyzna cza kolejne dwie osoby do łapania chustek i rozpoczyna zabawę od nowa.
4. Ćwiczenie równowagi. N. rozkłada na trawie/podłodze 2 długie liny (mosty). Dzieci ustawiają się za jedną z nich,
potem kolejno przechodzą po linie, stawiając stopę przed stopą. Starają się utrzymać przy tym równowagę. Po przejściu
jednego mostu przechodzą od razu na kolejny.
5. Wspinanie. Dzieci podchodzą do drabinek i kolejno, asekurowane przez N., wspinają się po szczebelkach. Każde wchodzi
na taką wysokość, na jakiej czuje się bezpiecznie.
6. Skoki. N. dzieli dzieci na 2 zespoły, które stają na linach, jeden obok drugiego, w niewielkich odstępach od siebie.
Na sygnał każda osoba próbuje obunóż skoczyć jak najdalej w przód. Dzieci wspólnie sprawdzają, kto skoczył najdalej. Za-
danie można wykonać kilka razy.
7. Rzuty. Dzieci pozostają w ustawieniu jak poprzednio. N. dodatkowo daje każdemu dziecku woreczek. Na sygnał każde
stara się rzucić worek jak najdalej. Kolejny sygnał to znak do odszukania swojego woreczka. Aktywność nie ma cech
rywalizacji, ma doskonalić umiejętność rzutu. Ćwiczenie rzutów można wykonać na zmianę rękami, oburącz zza głowy,
sprzed klatki piersiowej.
III.
8. Ćwiczenie wyprostne. Dzieci swobodnie spacerują po ogródku, woreczek trzymają w jednej ręce. Od czasu do czasu
kucają, dotykają woreczkiem trawy i powoli prostują się. Wyciągają ręce nad głowę, wspinają się na palce, przekładają
woreczek do drugiej ręki i wędrują dalej. Dochodzą do wyznaczonego miejsca i odkładają woreczki.
9. Zabawa o nieznacznym ruchu. Dzieci wędrują po okręgu. Śpiewają znaną piosenkę z układem ruchowym do słów
piosenki.
Zestaw IV
Miejsce: sala. Pomoce: 2 ławeczki gimnastyczne, piłki (1 na parę), 2 kółka ringo.
Przygotowanie: Dzieci wchodzą do sali parami. N. wcześniej rozkłada piłki w różnych miejscach sali.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Piłka w parze”. Dzieci pozostają w swoich parach. Trzy-
mając się za ręce, poruszają się po sali podskokiem, marszem, truchtem. Na hasło: Piłka na parę! każda para jak
najszybciej stara się znaleźć dla siebie piłkę, którą potem bawi się dowolnie (podania, rzuty, turlania).
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci stoją w parach w rozsypce. Stają przodem do siebie w odległości około
2 kroków. Jedna osoba trzyma oburącz piłkę, wykonuje skłon tułowia w przód, turla piłkę do partnera i prostuje się.
Partner skłonem w przód odbiera piłkę i prostując się, unosi ją wysoko nad głowę. Zadanie powtarzamy kilkakrotnie.
II.
3. Ćwiczenie mięśni brzucha, połączone z ćwiczeniem stóp. Dzieci pozostają w ustawieniu z poprzedniego zadania.
Siadają naprzeciwko siebie tak, by mogły dotykać się stopami. Uginają nogi w kolanach i unoszą w górę. Jedna osoba
z pary trzyma między stopami piłkę i przekazuje ją partnerowi tak, by piłka im nie wypadła.
4. Ćwiczenie równoważne z czworakowaniem. N. ustawia 2 ławeczki na środku sali. Dzieci siadają parami w 2 rzędach tak,
by każda z osób w parze siedziała naprzeciwko jednej ławki. Na sygnał kolejne osoby z rzędów wchodzą na ławeczkę
i w pozycji na czworakach przechodzą na drugą stronę. Uważają przy tym, by nie stracić równowagi.
5. Ćwiczenie z elementami równowagi. Dzieci pozostają w ustawieniu przed ławkami jak poprzednio. Wstają i kolejno
przechodzą po ławce (moście). Dla utrzymania równowagi mogą trzymać ręce wyprostowane na boki.
6. Skoki zawrotne przez ławeczkę. Dzieci w tych samych 2 grupach siadają w siadzie skrzyżnym za ławeczkami. Pojedynczo
każde próbuje wskoczyć na ławeczkę obunóż z jednej strony i zeskoczyć z drugiej strony ławki. Dzieci, które potrafią, mogą
wykonać skoki zawrotne przez ławkę bez wskakiwania na nią. N. zwraca uwagę, by dzieci trzymały rękami brzegi ławek.
7. Zabawa bieżna „Wyścigi rzędów z piłką”. Dzieci pozostają w swoich rzędach, siadają jedno za drugim na wyznaczonej
linii. Pierwsze osoby z rzędów trzymają piłkę. N. na mecie wyznaczonej w odległości 2–3 metrów kładzie kółka ringo
(po 1 dla każdej drużyny). Na sygnał N. osoby z piłką biegną do krążków ringo, gdzie zostawiają piłkę i wracają do swojego