Page 277 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 277
Zestawy gier i zabaw ruchowych • 275
popychając przed sobą piłkę – raz jedną, raz drugą ręką. Od czasu do czasu N. woła: Koty odpoczywają – wówczas każdy
łapie swoją piłkę, kładzie się na podłodze i chwilkę odpoczywa.
„Spacer żółwi”
Miejsce: sala. Pomoce: nagranie spokojnej muzyki.
N. włącza spokojną, ale rytmiczną melodię. Dzieci-żółwie przyjmują pozycję na czworakach i poruszają się powoli po całej
sali. Gdy muzyka ucichnie, zatrzymują się, kładą na podłodze w dowolnej pozycji, odpoczywają.
„Wyścigi z przeszkodami”
Miejsce: sala. Pomoce: 4 ringa, 2 pachołki.
Dzieci stają w szeregu i odliczają do dwóch, dzieląc się na dwa zespoły. Dzieci siadają jedno za drugim na wyznaczonych
liniach. Naprzeciwko każdego rzędu N. rozkłada 2 ringa i w odstępie 1 pachołek. Na sygnał pierwsze osoby z drużyn przyj-
mują pozycję na czworakach. Slalomem omijają kółka, dochodzą do pachołka, zmieniają pozycję na podpór tyłem i okrą-
żają pachołek. Następnie wstają i biegiem wracają na koniec swojego rzędu. Wtedy ruszają kolejne osoby.
GRY I ZABAWY RZUTNE
„Rzut w kręgle”
Miejsce: sala. Pomoce: 2 zestawy dużych kręgli.
N. dzieli dzieci na dwa zespoły. Każdy ustawia się w rzędach na wyznaczonych liniach. Naprzeciwko dwie pierwsze osoby
z rzędów ustawiają dla swojego zespołu kręgle. Kolejno każda osoba staje do oddania rzutu. Może wykonać jeden rzut
tak, aby przynajmniej jeden kręgiel się przewrócił. Następnie przekazuje piłkę kolejnemu zawodnikowi. Dzieci rzucają do
momentu, aż wszystkie kręgle będą przewrócone. Wówczas następna osoba ustawia kręgle ponownie.
W zabawie nie chodzi o rywalizację i liczbę oddanych strzałów, ale o trenowanie celności.
„Rzuty do tarczy”
Miejsce: sala. Pomoce: 4 woreczki, 2 tarcze do zawieszenia np. na drabinkach.
Dzieci podzielone na 2 drużyny zajmują miejsca na wyznaczonych liniach, naprzeciwko drabinek. Na odpowiedniej
wysokości N. zawiesza 2 tarcze. Pierwszym zawodnikom z rzędów daje po 2 woreczki. Kolejno osoby wstają, stają na
wyznaczonej linii (odległość dostosowana do możliwości dzieci), rzucają woreczkami do tarczy, starając się w nią trafić.
Następnie zabierają woreczki i przekazują kolejnej osobie. Zabawa nie ma cech rywalizacji drużynowej, ma na celu dosko-
nalenie celności rzutów.
„Sprytne stopy”
Miejsce: sala. Pomoce: woreczki.
Dzieci siadają na jednej linii jedno obok drugiego z zachowaniem bezpiecznych odstępów. Każda osoba otrzymuje woreczek.
Następnie kolejno dzieci łapią woreczek stopami i rzucają go mocno w przód. Wspólnie sprawdzają, czyj worek poleciał
najdalej.
Odmiana zabawy:
Dzieci ustawione na linii jak poprzednio, ale tyłem do kierunku rzutu. Na sygnał N. kolejne osoby łapią woreczek stopami
i rzucają go za siebie, wykonując leżenie przerzutne.
„Rzucam – złap”
Miejsce: sala. Pomoce: piłki.
Dzieci dobierają się w pary. Każda para otrzymuje piłkę. Dzieci rzucają do siebie piłkę w różny sposób, np.:
x stoją przodem do siebie na odległość kilku kroków i rzucają do siebie piłkę oburącz
x jedno dziecko stoi tyłem i rzuca piłkę do partnera oburącz w tył, nad głową
x siedzą na podłodze przodem do siebie: jedno dziecko trzyma piłkę stopami i rzuca ją do partnera – ten łapie piłkę
oburącz, wkłada między stopy i odrzuca do kolegi
x jedno dziecko stoi tyłem w lekkim rozkroku, w obu rękach trzyma piłkę: rzuca ją do partnera między rozstawionymi
nogami i odwraca się – ten, po złapaniu piłki, wykonuje to samo ćwiczenie.