Page 273 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 273
Zestawy ćwiczeń porannych • 271
4. Ćwiczenie z elementami równowagi „Stopy witają się”. Dzieci w parach stają naprzeciwko siebie i podają sobie ręce.
Unoszą zgiętą w kolanie nogę. Jedna osoba unosi prawą nogę, druga – lewą. Dotykają się stopami. Potem zmieniają nogi
i „witają się” drugimi stopami.
5. Podskoki. Dzieci pozostają w parach. Jedna osoba trzyma woreczek, wkłada go między kolana i wykonuje ustaloną
wspólnie liczbę podskoków, np. pięć. Uważa, aby nie zgubić woreczka. Następnie przekazuje go koledze. Wspólnie oceniają,
kto lepiej wykonał zadanie.
6. Ćwiczenie stóp „Gra na bębenku i na pianinie”. Dzieci siedzą w siadzie skulnym naprzeciwko siebie. Po środku kładą
woreczek. Dzieci na zmianę opierają palce stóp na woreczku i uderzają, naśladując granie na pianinie. Potem uderzają
piętami, udając granie na bębenku.
7. Ćwiczenie uspokajające. Dzieci maszerują po okręgu, śpiewając dowolną znaną piosenkę.
Zestaw IV
Pomoce: dowolna, wesoła melodia.
1. Zabawa o charakterze ożywiającym „Stop! – Stój!”. N. włącza podkład muzyczny. Dzieci poruszają się w rytmie melodii.
Na ciszę w muzyce szybko zatrzymują się, starają się utrzymać równowagę i przez chwilę nie poruszać.
2. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kto szybciej zrobi swoje koło”. Dzieci biegają w rozsypce. Na hasło: Kółeczka! tworzą
2 kółka – chłopcy i dziewczynki oddzielnie.
3. Ćwiczenie tułowia „Łódka na fali”. Dzieci w leżeniu przodem wyciągają ręce przed siebie, łączą i prostują nogi. Na zmianę
unoszą ręce i nogi, kołysząc się w tył i w przód. Naśladują unoszącą się na fali łódkę.
4. Ćwiczenie na czworakach „Koty”. Dzieci w podporze przodem chodzą po całej sali, naśladując spacerujące koty. Na sygnał N.
zatrzymują się, kładą na podłodze, zwijają w kłębek – koty odpoczywają.
5. Ćwiczenie tułowia – skrętoskłony. Dzieci stoją w rozsypce, w lekkim rozkroku, z rękami rozłożonymi na boki. Wyko-
nują skłon ze skrętem tułowia w lewą stronę, prawą ręką dotykają lewej stopy i prostują się. To samo ćwiczenie wyko-
nują w stronę przeciwną: skłon ze skrętem tułowia w prawą stronę, lewą ręką dotykają prawej stopy i prostują się.
6. Ćwiczenie z elementami równowagi. Dzieci poruszają się powoli po sali. Wysoko unoszą kolano, zatrzymują się na chwilę
i liczą do 3–5, starają się utrzymać równowagę.
7. Zabawa skoczna „Pajacyki”. Dzieci skaczą jak pajacyki. Po kilku podskokach zatrzymują się i przykucają – pajacyki od-
poczywają.
8. Ćwiczenie uspokajające. Marsz parami ze wspięciem na palce i marsz na piętach.
Zestaw V
Pomoce: tamburyn.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Myszki”. Dzieci-myszki swobodnie biegają po sali.
Na sygnał N. – np. mocne uderzenie w tamburyn oznaczające nadchodzącego kota – myszki zatrzymują się, kucają,
jakby chowały się do norki. Czekają na kolejny sygnał do zabawy.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Rakieta”. Dzieci w luźnej rozsypce siedzą w siadzie skrzyżnym. Ręce mają ugięte
w łokciach (skrzydełka), a palce skierowane do sufitu. Na hasło N.: Rusza rakieta! dzieci szybko wstają. Maszerują w miejscu,
wysoko unoszą kolana. Przyspieszają tempo i mocno prostują ręce w górę (naśladują start rakiety).
3. Ćwiczenie na czworakach. Dzieci ustawiają się na jednej wyznaczonej linii, jedno obok drugiego. Przyjmują pozycję na
czworakach. Na sygnał N. wędrują wolno do przodu, do wyznaczonej linii końcowej. W połowie drogi N. daje sygnał
do zmiany pozycji na podpór tyłem i kontynuowania wędrówki.
4. Ćwiczenie tułowia „Popatrz przez lornetkę”. Dzieci przyjmują pozycję leżenia przodem, nogi mają wyprostowane i złączone.
Podnoszą i wyciągają ręce. Następnie udając, że patrzą przez lornetkę, zginają ręce w łokciach i przykładają dłonie do
oczu. Obserwują okolicę raz z prawej, raz z lewej strony, a potem patrzą na wprost.
5. Zabawa bieżna „Lisy na polowaniu”. N. spośród dzieci wybiera 2 lub 3 osoby – liski. Pozostałe dzieci to kurki. Dzieci-kurki
biegają swobodnie. Na sygnał N. lisy wbiegają między kury i starają się złapać jak najwięcej z nich. Schwytane kurki siadają
w wyznaczonym miejscu.
6. Ćwiczenie uspokajające. Dzieci maszerują po okręgu, śpiewając znaną piosenkę.
Zestaw VI
Pomoce: bębenek, kolorowa chusta animacyjna.
1. Zabawa orientacyjna o charakterze ożywiającym „Wirujący balon”. Dzieci tworzą duże koło. N. rozkłada w środku chustę. Dzieci
łapią ją za uchwyty. Poruszają się krokiem odstawno-dostawnym (stopa do stopy) w prawą stronę, wprawiając w ruch chustę-
-balon. Na mocne uderzenie w bębenek zatrzymują się i w miejscu wykonują 2 podskoki. Potem poruszają się w przeciwną stronę.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci pozostają w ustawieniu jak poprzednio. Trzymając uchwyty, kucają, dotykają
podłogi. Następnie wolno prostują się i wyciągają w górę ręce. Obserwują, jak balon się unosi.