Page 269 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 269
PROJEKT 3 • Pogoda późną jesienią • 267
PROJEKT 3: Pogoda późną jesienią
Projekt może być realizowany w listopadzie w związku z porą roku.
Etap I
1. Temat został wybrany ze względu na rozmowy z dziećmi o jesieni.
2. Tworzenie siatki pytań – zapisywanie pytań przez N. na dużym arkuszu papieru. Dlaczego pada deszcz? Z czego pada
deszcz? Do czego potrzebny jest deszcz? W co ubieramy się jesienią? Jak się robi swetry? Kto szyje ubrania? Dlaczego sweter
jest ciepły? Dlaczego trzeba ubierać się odpowiednio do pogody? Dlaczego zakładamy kalosze? Z czego zrobione są kalosze?
Po co nam parasol? Czy można bawić się na dworze, kiedy pada deszcz?
3. Zapisywanie wypowiedzi dzieci związanych z ich doświadczeniami zdobytymi w trakcie jesiennych miesięcy.
4. Stawianie hipotez badawczych – próby odpowiedzi na postawione przez dzieci pytania.
5. Tworzenie kolekcji – ubranek dla lalek, czapek na głowę.
Etap II
1. Ustalenie, jak i gdzie można zweryfikować postawione pytania i hipotezy. Kto może pomóc w uzyskaniu odpowiedzi?
Dzieci proponują osoby, które mogą zostać ekspertami i odpowiedzieć na postawione wcześniej pytania, np.: krawcowa,
projektant, nauczyciel i rodzic.
2. Planowanie wycieczek do: pracowni krawieckiej, pracowni projektanta, sklepu odzieżowego i parku.
3. Aktywność badawcza dzieci z wykorzystaniem: narzędzi krawieckich, materiałów, włóczki, nici, maszyny do szycia, igły,
drutów, szydełka.
4. Tworzenie ankiet. Przeprowadzenie wywiadów z krawcem/krawcową, projektantem, babcią, mamą, ekspedientką
w sklepie odzieżowym, pracownikami zakładu krawieckiego. Uzyskanie odpowiedzi na pytania skierowane do: krawca/
krawcowej (Jak szyje się ubrania? Z czego szyje się ubrania? Co jest potrzebne do zrobienia czapki? Czy można skaleczyć
się igłą? Jak używać maszyny?), babci (Do czego służy szydełko? Co to jest kordonek?), mamy (W co ubieramy się jesienią?
Dlaczego nosimy cieplejsze ubrania?), projektanta (Jak projektuje się ubrania?).
5. Szkic z natury – rysowanie ołówkiem ubrań jesiennych dla dziewczynek i chłopców.
6. Dopisanie pytań, które pojawiły się w trakcie realizacji projektu.
7. Zabawy i prace związane z tematem projektu:
x zabawa „W co się ubrać?” – dopasowywanie ubrań odpowiednich do pogody
x zabawa tematyczna w sklep odzieżowy
x zabawa sensoryczna polegająca na dotykaniu materiałów o różnej teksturze, np.: gładkiej, chropowatej, miękkiej,
sztywnej
x wykonywanie tablicy sensorycznej z różnych materiałów, np.: bawełny, tiulu, wełny, jedwabiu, jeansu
x układanie historyjki o tworzeniu czapki dla krasnoludka
x zabawa słowna „Jaki jest materiał?” – określenie koloru, kształtu i tekstury
x zabawy paluszkowe, rozwijające motorykę małą
x nauka wybranej przez N. piosenki lub wybranego wiersza.
8. Tworzenie ubranek dla lalek.
Etap III
1. Zebranie i podsumowanie zdobytych wiadomości na temat jesiennej pogody.
2. Zaplanowanie punktu kulminacyjnego – prezentacja projektu. Wybór zagadnień, ułożenie przez dzieci programu
prezentacji, zgłaszanie się dzieci do prowadzenia poszczególnych etapów prezentacji.
3. Punkt kulminacyjny – prezentacja projektu na spotkaniu z rodzicami:
x wyeksponowanie w sali całej dokumentacji projektu: kolekcji, pytań, hipotez badawczych, uzyskanych odpowiedzi,
wyników ankiet, sprawozdań z wycieczek, szkiców z natury, projektów ubranek dla lalek
x wspólne wykonanie czapek z materiału dresowego, ozdabianie ich kolorowymi guzikami i naszywkami według własnych
pomysłów
x zagadki sensoryczne dla rodziców – rozpoznawanie rodzajów materiału
x prezentacja poznanych piosenek i wierszy
x wspólne zabawy tropiące z rodzicami, np. „Gdzie jest czapka?”.