Page 268 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 268
266 • PROJEKT 2 • Przedszkolne święto plonów
PROJEKT 2: Przedszkolne święto plonów
Projekt powinien być realizowany w październiku ze względu na czas plonów.
Etap I
1. Temat został wybrany podczas rozmowy z dziećmi o walorach smakowych różnych warzyw i owoców.
2. Tworzenie siatki pytań dotyczących darów jesieni – zapisywanie pytań przez N. na dużym arkuszu papieru. Jakie są
ulubione owoce dzieci? Czy z każdego owocu można zrobi sok? Jak zakonserwować owoce? Jak wyglądają owoce w środku?
Jak smakują i gdzie rosną jabłka? Dlaczego robaczki mieszkają w śliwkach?
3. Zapisywanie wypowiedzi dzieci na temat owoców i ich przetworów.
4. Stawianie hipotez badawczych – próby odpowiedzi na postawione przez dzieci pytania.
5. Tworzenie kolekcji – gromadzenie owoców, które stanowią jesienne plony.
Etap II
1. Ustalenie, jak i gdzie można zweryfikować postawione pytania i hipotezy. Kto może pomóc w uzyskaniu odpowiedzi?
Dzieci proponują osoby, które mogą zostać ekspertami i odpowiedzieć na postawione wcześniej pytania, np.: rodzic,
babcia, dziadek, gospodarz, sadownik, ogrodnik.
2. Planowanie wycieczek do: gospodarstwa agroturystycznego, ogrodów działkowych dziadków, pobliskiego sadu i parku,
ogrodu botanicznego. Zapisywanie pytań, które dzieci chcą skierować do ekspertów, np. do sadownika: Dlaczego rosną
owoce? Czego potrzebują do wzrostu drzewa? Jak sadzi się owoce? Z czego wyrastają owoce?
3. Aktywność badawcza dzieci z wykorzystaniem: lup, sokowirówki, tarki, robota kuchennego, noża, deski i kubeczka. Próba
odpowiedzi na postawione pytania.
4. Tworzenie ankiet. Przeprowadzanie wywiadów z babcią i sadownikiem: Kiedy jabłka są już dojrzałe? Co robimy z jabłkami,
które spadły z drzewa? Jak zbiera się jabłka w dużych sadach? Co można zrobić z jabłek? Co jest potrzebne do zrobienia soku?
5. Wizyta ekspertów. Uzyskanie odpowiedzi od gospodarza, sadownika (Czego drzewa potrzebują do wzrostu? Jak sadzi się
owoce?) i od rodziców (Co można zrobić z owocami?).
6. Szkice z natury – szkicowanie węglem jesiennego kosza owoców.
7. Zabawy i prace związane z tematem projektu:
x zabawa tematyczna w gospodarza – dzieci ilustrują ruchem zbieranie jesiennych plonów z drzew i pól
x praca konstrukcyjna „Maszyna” – tworzenie przez dzieci ciągnika z użyciem kartonów
x zabawa „Rolnik siał w dolinie” – ilustracja ruchowa do tekstu piosenki prezentowanego przez N.
x zabawa ruchowa z obręczami „Spadające gruszki”
x rozpoznawanie owoców za pomocą zmysłu dotyku
x rozpoznawanie owoców za pomocą smaku – degustacja
x krojenie, ścieranie owoców potrzebnych do przygotowania konfitury
x „Opowieść zielonej gruszki” – opowieść jest tworzona przez dzieci w trakcie zajęć. N. trzyma kłębek włóczki, zaczyna
od słów: Późną jesienią, kiedy rosłam jeszcze na dojrzałej gruszy… i przekazuje kłębek następnej osobie. Ta próbuje
dołożyć samodzielnie kolejną część historii i podaje włóczkę dalej
x zabawa słowna „Sad” – wymawianie skojarzeń związanych ze słowem
x „Przedszkolne konfitury” – tworzenie przepisów, np.: owocowa czekolada – konfitura ze śliwek i gorzkiej czekolady;
jabłka z cynamonem; gruszkowy kompot z goździkami
x zabawy z wykorzystaniem piłki i chusty animacyjnej
x nauka piosenek: Ogrodniczka; Czerwone jabłuszko; Jesienią, jesienią sady się rumienią.
8. Wykonanie owoców z filcu techniką „na mokro”.
Etap III
1. Zebranie i podsumowanie zdobytych wiadomości na temat darów jesieni.
2. Zaplanowanie punktu kulminacyjnego – prezentacja projektu. Wybór zagadnień, ułożenie przez dzieci programu
prezentacji, zgłaszanie się dzieci do prowadzenia poszczególnych etapów prezentacji.
3. Punkt kulminacyjny – spotkanie z rodzicami:
x wspólne robienie konfitur
x śpiewanie piosenek z akompaniamentem
x wymyślanie prostych rymowanek o owocach
x częstowanie samodzielnie przyrządzonymi konfiturami
x szycie z filcu małych poduszek w kształcie owoców.