Page 268 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 268

266  •  PROJEKT 2  •  Przedszkolne święto plonów




          PROJEKT 2:    Przedszkolne święto plonów


          Projekt powinien być realizowany w październiku ze względu na czas plonów.
          Etap I

          1.  Temat został wybrany podczas rozmowy z dziećmi o walorach smakowych różnych warzyw i owoców.
          2.  Tworzenie siatki pytań dotyczących darów jesieni – zapisywanie pytań przez N. na dużym arkuszu papieru. Jakie są
            ulubione owoce dzieci? Czy z każdego owocu można zrobi sok? Jak zakonserwować owoce? Jak wyglądają owoce w środku?
            Jak smakują i gdzie rosną jabłka? Dlaczego robaczki mieszkają w śliwkach?
          3.  Zapisywanie wypowiedzi dzieci na temat owoców i ich przetworów.
          4.  Stawianie hipotez badawczych – próby odpowiedzi na postawione przez dzieci pytania.
          5.  Tworzenie kolekcji – gromadzenie owoców, które stanowią jesienne plony.


          Etap II
          1.  Ustalenie, jak i gdzie można zweryfikować postawione pytania i hipotezy. Kto może pomóc w uzyskaniu odpowiedzi?
            Dzieci proponują osoby, które mogą zostać ekspertami i odpowiedzieć na postawione wcześniej pytania, np.: rodzic,
            babcia, dziadek, gospodarz, sadownik, ogrodnik.
          2.  Planowanie wycieczek do: gospodarstwa agroturystycznego, ogrodów działkowych dziadków, pobliskiego sadu i parku,
            ogrodu botanicznego. Zapisywanie pytań, które dzieci chcą skierować do ekspertów, np. do sadownika: Dlaczego rosną
            owoce? Czego potrzebują do wzrostu drzewa? Jak sadzi się owoce? Z czego wyrastają owoce?
          3.  Aktywność badawcza dzieci z wykorzystaniem: lup, sokowirówki, tarki, robota kuchennego, noża, deski i kubeczka. Próba
            odpowiedzi na postawione pytania.
          4.  Tworzenie ankiet. Przeprowadzanie wywiadów z babcią i sadownikiem: Kiedy jabłka są już dojrzałe? Co robimy z jabłkami,
            które spadły z drzewa? Jak zbiera się jabłka w dużych sadach? Co można zrobić z jabłek? Co jest potrzebne do zrobienia soku?
          5.  Wizyta ekspertów. Uzyskanie odpowiedzi od gospodarza, sadownika (Czego drzewa potrzebują do wzrostu? Jak sadzi się
            owoce?) i od rodziców (Co można zrobić z owocami?).
          6.  Szkice z natury – szkicowanie węglem jesiennego kosza owoców.
          7.  Zabawy i prace związane z tematem projektu:
               x zabawa tematyczna w gospodarza – dzieci ilustrują ruchem zbieranie jesiennych plonów z drzew i pól
               x praca konstrukcyjna „Maszyna” – tworzenie przez dzieci ciągnika z użyciem kartonów
               x zabawa „Rolnik siał w dolinie” – ilustracja ruchowa do tekstu piosenki prezentowanego przez N.
               x zabawa ruchowa z obręczami „Spadające gruszki”
               x rozpoznawanie owoców za pomocą zmysłu dotyku
               x rozpoznawanie owoców za pomocą smaku – degustacja
               x krojenie, ścieranie owoców potrzebnych do przygotowania konfitury
               x „Opowieść zielonej gruszki” – opowieść jest tworzona przez dzieci w trakcie zajęć. N. trzyma kłębek włóczki, zaczyna
               od słów: Późną jesienią, kiedy rosłam jeszcze na dojrzałej gruszy… i przekazuje kłębek następnej osobie. Ta próbuje
               dołożyć samodzielnie kolejną część historii i podaje włóczkę dalej
               x zabawa słowna „Sad” – wymawianie skojarzeń związanych ze słowem
               x „Przedszkolne konfitury” – tworzenie przepisów, np.: owocowa czekolada – konfitura ze śliwek i gorzkiej czekolady;
               jabłka z cynamonem; gruszkowy kompot z goździkami
               x zabawy z wykorzystaniem piłki i chusty animacyjnej
               x nauka piosenek: Ogrodniczka; Czerwone jabłuszko; Jesienią, jesienią sady się rumienią.
          8.  Wykonanie owoców z filcu techniką „na mokro”.

          Etap III

          1.  Zebranie i podsumowanie zdobytych wiadomości na temat darów jesieni.
          2.  Zaplanowanie punktu kulminacyjnego – prezentacja projektu. Wybór zagadnień, ułożenie przez dzieci programu
            prezentacji, zgłaszanie się dzieci do prowadzenia poszczególnych etapów prezentacji.
          3.  Punkt kulminacyjny – spotkanie z rodzicami:
               x wspólne robienie konfitur
               x śpiewanie piosenek z akompaniamentem
               x wymyślanie prostych rymowanek o owocach
               x częstowanie samodzielnie przyrządzonymi konfiturami
               x szycie z filcu małych poduszek w kształcie owoców.
   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273