Page 263 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 263
TYDZIEŃ 20 • Gdzie mieszkasz? • 261
Czwartek temat: T jak tata Tymka.
Zapis w dzienniku:
Aktywność poranna i popołudniowa: Zabawy z wykorzystaniem chusty animacyjnej: „Skacząca piłeczka”, „Kolory”.
Ćwiczenia poranne – Zestaw X. Zabawa plastyczno-konstrukcyjna „Domek”. Wykonanie ćwiczeń w KP2 – tworzenie zbiorów
monet i przeliczanie, rozwiązywanie labiryntu. Zabawa równoważna „To drabina – kto się wspina?”.
obszary z podstawy programowej: I 5, 6; III 5, 7; IV 11, 12, 15, 17
Zajęcia główne: ▶ 1. Zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy – tata Tymka. Wysłuchanie wierszyka Tato,
to nasz kot! Omówienie treści wierszyka. „Gdzie słyszymy t?” – określanie miejsca występowania głoski w podanych
słowach. „Rundka wyrazowa” – podawanie słów zawierających głoskę t. Modelowanie nazw obrazków z białych i niebie-
skich kartoników. Zapoznanie z wyglądem litery T – chodzenie po wstążce w kształcie litery. Wykonanie ćwiczenia w KP2
– kolorowanie lub wyklejanie szablonu litery, rysowanie litery palcem na kartce i w powietrzu. Zabawa ruchowa „Gdzie
podziały się litery?”. „Literkowe zagadki” – analiza i synteza wyrazów. Wykonanie ćwiczenia w KP2 – rozwijanie słuchu
fonematycznego. ▶ 2. Zajęcia techniczne – mój wymarzony dom. Swobodne wypowiedzi na temat wymarzonego
domu. Zabawa ruchowa „Obowiązki domowe” – naśladowanie czynności. Konstruowanie domów z kartonowych pudełek.
„Droga przed moim domem” – tworzenie drogi z przejściem dla pieszych.
obszary z podstawy programowej: I 5, 7, 8, 9; III 8; IV 2, 3, 4, 8, 11
Zajęcia w ogrodzie: Zabawa ruchowa „Pas startowy”. Zabawy dowolne na śniegu.
obszary z podstawy programowej: I 2, 4, 5; III 5; IV 18
I Aktywność poranna i popołudniowa
Zadania poranne
x Zabawy z wykorzystaniem chusty animacyjnej:
Zabawa „Skacząca piłeczka”. Dzieci chodzą dookoła, trzymając chustę za uchwyty. Na chuście przetacza się piłeczka.
Na hasło N. Hop! unoszą energicznie chustę, podrzucając piłeczkę. Dzieci pilnują, aby nie wypadła poza chustę.
Zabawa „Kolory”. N. prosi dzieci o wskazanie koloru, np. Czerwony. Następnie wybiera osobę, która przynosi
i kładzie na odpowiednim kolorze chusty zabawki o tej samej barwie.
x Ćwiczenia poranne – Zestaw X (zob. Zestawy ćwiczeń porannych).
Zadania popołudniowe
x Zabawa plastyczno-konstrukcyjna „Domek” – wykonanie modelu domu z wykorzystaniem pudełek po zapałkach,
kleju i papieru kolorowego.
x Wykonanie ćwiczeń w KP2 (ćw. 2 i ćw. 3, s. 67). Dzieci otaczają pętlą takie same monety. Liczą monety w każdym
powstałym zbiorze. Następnie wskazuje i rysuje drogę w labiryncie.
x Zabawa równoważna „To drabina – kto się wspina?”. Dzieci przechodzą pomiędzy ułożonymi drążkami jak po drabinie,
naśladując ruchy zwierząt. Pozostali odgadują, jakie zwierzę wspina się po drabinie.
II Zajęcia główne
Zajęcia 1
Rodzaj zajęć: zajęcia z zakresu wspomagania rozwoju mowy.
Temat: Tata Tymka.
Cele:
zapoznanie z obrazem graficznym litery T
ć
wiczenie narządów mowy
doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów
r
ozwijanie zdolności manualnych
worzenie atmosfery sprzyjającej wspólnej zabawie.
t
Pomoce: obrazki (tata, kot, płot, tort), białe i niebieskie kartoniki, papierowe szablony liter, teksty zagadek (pytań),
kredki, materiały do wyklejania (np. bibuła), klej, KP2.