Page 267 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 267
SCENARIUSZE ZAJĘĆ REALIZOWANE
METODĄ PROJEKTU
PROJEKT 1: Dzieci dookoła świata
Projekt może być realizowany we wrześniu w związku z adaptacją dziecka do nowej grupy przedszkolnej.
Etap I
1. Temat został wybrany ze względu na adaptację dzieci w nowym roku przedszkolnym.
2. Tworzenie siatki pytań – zapisywanie pytań przez N. na dużym arkuszu papieru. Jak nazywa się nasz kraj? Czy mogę po-
jechać pociągiem do Australii? Jak bawią się dzieci w Afryce? Jakimi zabawkami posługują się podczas zabawy?
Czy wszędzie gra się w gry komputerowe? Czy piłka wszędzie wygląda tak samo? Co jedzą dzieci w różnych krajach?
3. Zapisywanie wypowiedzi dzieci związanych z ich doświadczeniami zdobytymi podczas wakacji.
4. Stawianie hipotez badawczych – próby odpowiedzi na postawione przez dzieci pytania.
5. Tworzenie kolekcji – pamiątek, zabawek, zdjęć, strojów.
Etap II
1. Ustalenie, jak i gdzie można zweryfikować postawione pytania i hipotezy. Kto może pomóc w uzyskaniu odpowiedzi?
Dzieci proponują osoby, które mogą zostać ekspertami i odpowiedzieć na postawione wcześniej pytania, np.: podróżnik,
dzieci z innych krajów, rodzice, koledzy, wychowawca przedszkolny, dziadek i babcia, kucharz.
2. Planowanie wycieczek do: muzeum, biura turystycznego, przedszkola językowego, przedszkola integracyjnego, szkoły
językowej, parku, placu zabaw. Zapisywanie pytań, które dzieci chcą skierować do ekspertów, np. do pana podróżnika:
Jak wyglądają dzieci w Boliwii, Indiach, Chinach i Maroku? Czym bawią się dzieci w innych krajach? Na jakich instrumentach
grają? Jak tańczą i jak się ubierają? Czym jadą do przedszkola?
3. Aktywność badawcza dzieci z wykorzystaniem: instrumentów (porównywanie instrumentów perkusyjnych z różnych
krajów, gra na instrumentach, wysłuchiwanie różnych dźwięków, różnicowanie natężenia dźwięków, wygrywanie prostych
melodii, powtarzanie rytmu), produktów spożywczych (wspólne przygotowanie dań narodowych, degustacja potraw
narodowych, dostrzeganie różnic pomiędzy sztućcami używanymi w różnych częściach świata, nauka posługiwania się
pałeczkami do ryżu), egzemplarzy zabawek typowych dla różnych regionów świata lub ich zdjęć (oglądanie
i testowanie różnych zabawek, wspólne tworzenie prostych zabawek).
4. Wizyty ekspertów. Uzyskanie odpowiedzi od podróżników na pytania dzieci. Jakimi instrumentami możemy posługiwać się
w przedszkolu? Czy w przedszkolu gra się na instrumentach? Skąd wziąć instrumenty w przedszkolu? Jakimi instrumentami
posługują się nauczyciele w przedszkolu? Z czego można zrobić własne instrumenty? Co jedzą dzieci w innych krajach? Jakich
przypraw używamy? Jak posługiwać się pałeczkami? Jakimi zabawkami bawią się dzieci?
5. Szkic z natury – rysowanie ołówkiem instrumentu zaprezentowanego przez podróżnika.
6. Dopisanie pytań, które pojawiły się w trakcie realizacji projektu.
7. Zabawy i prace związane z tematem projektu:
x prezentacja wybranych instrumentów
x poznanie instrumentów używanych w przedszkolu – typowych w naszym regionie
x nauka krakowiaka – tańca ludowego
x poznanie tańców z różnych stron świata, zabawy taneczne w strojach reprezentujących poznane państwa
x nauka wybranej przez N. piosenki związanej z tematem projektu.
8. Tworzenie zabawki „kulkołapki” z kubeczka, folii aluminiowej i sznurka.
Etap III
1. Zebranie, podsumowanie i zapisanie na plakatach zdobytych wiadomości na temat dzieci z różnych stron świata.
2. Zaplanowanie punktu kulminacyjnego – prezentacja projektu. Wybór zagadnień, ułożenie przez dzieci programu
prezentacji, zgłaszanie się dzieci do przedstawienia poszczególnych części prezentacji.
3. Punkt kulminacyjny – prezentacja projektu na forum całego przedszkola:
x wyeksponowanie w sali dokumentacji projektu: kolekcji pytań, hipotez badawczych, odpowiedzi uzyskanych na
postawione przez dzieci pytania, sprawozdań z wycieczek, historii osobistych, zdjęć, modeli zabawek „kulkołapek”,
wykazu ekspertów-dzieci wyznaczonych do udzielenia informacji
x tańczenie krakowiaka i innych tańców z różnych stron świata
x zabawa „Rangoli” – układanie indyjskich kompozycji z kolorowych przypraw
x rozpoznawanie za pomocą zmysłu dotyku różnych instrumentów
x taniec dowolny w strojach, przebraniach – dla wychowawców
x prezentacja utworu muzycznego na instrumencie wykonanym przez dzieci.