Page 267 - Nowa Trampolina pięciolatka. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć. Część 1
P. 267

SCENARIUSZE ZAJĘĆ REALIZOWANE

                                                                           METODĄ PROJEKTU






            PROJEKT 1:    Dzieci dookoła świata


            Projekt może być realizowany we wrześniu w związku z adaptacją dziecka do nowej grupy przedszkolnej.
            Etap I
            1.  Temat został wybrany ze względu na adaptację dzieci w nowym roku przedszkolnym.
            2.  Tworzenie siatki pytań – zapisywanie pytań przez N. na dużym arkuszu papieru. Jak nazywa się nasz kraj? Czy mogę po-
              jechać pociągiem do Australii? Jak bawią się dzieci w Afryce? Jakimi zabawkami posługują się podczas zabawy?
              Czy wszędzie gra się w gry komputerowe? Czy piłka wszędzie wygląda tak samo? Co jedzą dzieci w różnych krajach?
            3.  Zapisywanie wypowiedzi dzieci związanych z ich doświadczeniami zdobytymi podczas wakacji.
            4.  Stawianie hipotez badawczych – próby odpowiedzi na postawione przez dzieci pytania.
            5.  Tworzenie kolekcji – pamiątek, zabawek, zdjęć, strojów.
            Etap II
            1.  Ustalenie, jak i gdzie można zweryfikować postawione pytania i hipotezy. Kto może pomóc w uzyskaniu odpowiedzi?
              Dzieci proponują osoby, które mogą zostać ekspertami i odpowiedzieć na postawione wcześniej pytania, np.: podróżnik,
              dzieci z innych krajów, rodzice, koledzy, wychowawca przedszkolny, dziadek i babcia, kucharz.
            2.  Planowanie wycieczek do: muzeum, biura turystycznego, przedszkola językowego, przedszkola integracyjnego, szkoły
              językowej, parku, placu zabaw. Zapisywanie pytań, które dzieci chcą skierować do ekspertów, np. do pana podróżnika:
              Jak wyglądają dzieci w Boliwii, Indiach, Chinach i Maroku? Czym bawią się dzieci w innych krajach? Na jakich instrumentach
              grają? Jak tańczą i jak się ubierają? Czym jadą do przedszkola?
            3.  Aktywność badawcza dzieci z wykorzystaniem: instrumentów (porównywanie instrumentów perkusyjnych z różnych
              krajów, gra na instrumentach, wysłuchiwanie różnych dźwięków, różnicowanie natężenia dźwięków, wygrywanie prostych
              melodii, powtarzanie rytmu), produktów spożywczych (wspólne przygotowanie dań narodowych, degustacja potraw
              narodowych, dostrzeganie różnic pomiędzy sztućcami używanymi w różnych częściach świata, nauka posługiwania się
              pałeczkami  do  ryżu),  egzemplarzy zabawek typowych dla różnych regionów świata lub ich zdjęć (oglądanie
              i testowanie różnych zabawek, wspólne tworzenie prostych zabawek).
            4.  Wizyty ekspertów. Uzyskanie odpowiedzi od podróżników na pytania dzieci. Jakimi instrumentami możemy posługiwać się
              w przedszkolu? Czy w przedszkolu gra się na instrumentach? Skąd wziąć instrumenty w przedszkolu? Jakimi instrumentami
              posługują się nauczyciele w przedszkolu? Z czego można zrobić własne instrumenty? Co jedzą dzieci w innych krajach? Jakich
              przypraw używamy? Jak posługiwać się pałeczkami? Jakimi zabawkami bawią się dzieci?
            5.  Szkic z natury – rysowanie ołówkiem instrumentu zaprezentowanego przez podróżnika.
            6.  Dopisanie pytań, które pojawiły się w trakcie realizacji projektu.
            7.  Zabawy i prace związane z tematem projektu:
                 x prezentacja wybranych instrumentów
                 x poznanie instrumentów używanych w przedszkolu – typowych w naszym regionie
                 x nauka krakowiaka – tańca ludowego
                 x poznanie tańców z różnych stron świata, zabawy taneczne w strojach reprezentujących poznane państwa
                 x nauka wybranej przez N. piosenki związanej z tematem projektu.
            8.  Tworzenie zabawki „kulkołapki” z kubeczka, folii aluminiowej i sznurka.
            Etap III
            1.  Zebranie, podsumowanie i zapisanie na plakatach zdobytych wiadomości na temat dzieci z różnych stron świata.
            2.  Zaplanowanie punktu kulminacyjnego – prezentacja projektu. Wybór zagadnień, ułożenie przez dzieci programu
              prezentacji, zgłaszanie się dzieci do przedstawienia poszczególnych części prezentacji.
            3.  Punkt kulminacyjny – prezentacja projektu na forum całego przedszkola:
                 x wyeksponowanie w sali dokumentacji projektu: kolekcji pytań, hipotez badawczych, odpowiedzi uzyskanych na
                 postawione przez dzieci pytania, sprawozdań z wycieczek, historii osobistych, zdjęć, modeli zabawek „kulkołapek”,
                 wykazu ekspertów-dzieci wyznaczonych do udzielenia informacji
                 x tańczenie krakowiaka i innych tańców z różnych stron świata
                 x zabawa „Rangoli” – układanie indyjskich kompozycji z kolorowych przypraw
                 x rozpoznawanie za pomocą zmysłu dotyku różnych instrumentów
                 x taniec dowolny w strojach, przebraniach – dla wychowawców
                 x prezentacja utworu muzycznego na instrumencie wykonanym przez dzieci.
   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272